جواد عزتی امسال برای اولین بار در جایگاه کارگردان در جشنواره فجر حضور دارد. «تمساح خونی» به عنوان اولین تجربه کارگردانی جواد عزتی، یک کمدی خوشساخت است. بسیاری از کمدینها در اولین تجربه کارگردانیشان سراغ ساخت یک اثر کمدی رفتهاند و از تجربیاتی که سالها اندوختهاند استفاده کردهاند. جواد عزتی هم به دلیل تجربههای فراوان در کمدی، تصمیم گرفته در نقطه شروع کارگردانی، با کمدی حال مخاطبانش را خوش کند. به بهانه نمایش فیلم کمدی «تمساح خونی» در جشنواره چهلودوم فیلم فجر، سراغ عملکرد کمدینهایی رفتهایم که در اولین تجربهشان به عنوان یک کارگردان، سراغ ساخت یک کمدی رفتهاند.
به گزارش فیلمنیوز، جواد عزتی برای اولین فیلمش سراغ بازیگرانی رفته که سالها با آنها همکاری کرده و اتفاق مهمی را رقم زده است. «تمساح خونی» با بازی زوج جواد عزتی و عباس جمشیدیفر به همراه الناز حبیبی، سعید آقاخانی، بهزاد خلج و … یکی از آثار موفق جشنواره امسال است.
رضا عطاران | خوابم میاد | 1390
رضا عطاران پیش از اینکه بهعنوان کارگردان تلویزیون و سینما شناخته شود، بازیگر مطرح کمدی بود. از سال ۷۲ و بازی در اولین مجموعه مهران مدیری یعنی «پرواز ۵۷» و بلافاصله بعد از آن در «ساعت خوش» خودش را بهعنوان کمدین نشان داد. سال ۱۳۷۶به عنوان اولین تجربه کارگردانی در تلویزیون، «سیب خنده» را برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخت و پای بازیگران کمدی مختلفی مثل جواد عزتی، یوسف تیموری، مجید صالحی و … را به تلویزیون باز کرد و بعد از آن «مجید دلبندم» را برای همین گروه سنی ساخت. در ادامه با کارگردانی سریالهای موفقی مثل «خانه بهدوش»، «متهم گریخت»، «ترش و شیرین» و «بزنگاه»، فرم جدیدی از سریال کمدی را پیش روی مخاطبانش گذاشت. زمانی تصمیم گرفت اولین فیلم سینماییاش را بسازد، هم بهعنوان بازیگر و هم بهعنوان کارگردان سریالهای تلویزیونی مورد توجه قرار داشت. «خوابم میاد» را سال 1390 ساخت و ثابت کرد جنس کمدی او در فیلم و سریال کاملا متفاوت است. او در «خوابم میاد» هم روی زندگی طبقه متوسط دست گذاشت، اما لحظات کمدی و خندهدار فیلم نتوانست ذات تلخ آن را بپوشاند. به همین دلیل هم «خوابم میاد» به فیلمی تلخ با موقعیتهای کمدی تبدیل شد و به مذاق بخش مهمی از مخاطبان آثار عطاران خوش نیامد. با اینحال، باعث شد عطاران در نقطه ورود به سینما برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردان بخش نگاه نو شود. عطاران در دهه نود دو فیلم دیگر هم ساخت. «رد کارپت» و «دراکولا» با وجود اینکه آثار قابل قبولی بودند، اما هیچ وقت نتوانستند موفقیت چشمگیری برای عطاران به همراه بیاورند.
مهران مدیری | ساعت پنج عصر| 1395
مهران مدیری خیلی دیر به فکر ساخت فیلم سینمایی افتاد. او اوایل دهه هفتاد بهعنوان بازیگر شناخته شد و از همان زمان بهعنوان کمدین، بسیار مورد توجه قرار گرفت. جنس کمدی مهران مدیری در مقام یک کمدین در آن برهه زمانی، آنقدر به مذاق مخاطبان خوش آمد که خیلی زود او را به چهره مطرحی در این عرصه تبدیل کرد. بلافاصله بعد از بازی در «نوروز ۷۲» تصمیم گرفت اولین مجموعه کمدیاش را با نام «پرواز ۵۷» کارگردانی کند؛ اثری که با استقبال زیادی روبرو شد. مدیری از آن به بعد حضورش را بهعنوان کارگردان در تلویزیون حفظ کرد. موقعیت بهعنوان کارگردان تلویزیون: در فاصله سالهای ۷۲ تا ۹۵ مدیری شرایط متفاوتی را بهعنوان یک کارگردان تجربه کرد. او بعد از ساخت چند مجموعه کمدی مختلف در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، سال ۱۳۹۵ اعلام کرد، از سریالسازی خسته شده و ترجیح میدهد ساخت فیلم سینمایی را تجربه کند. کمدی «ساعت پنج عصر» با وجود پتانسیل زیادی که داشت نتوانست آنطور که باید مورد توجه قرار بگیرد و فروش چندانی نکرد. مشکل اصلی فیلم تغییر و تحولاتی بود که روی فیلمنامه پدید آورد. فیلم کانون تمرکز قدرتمندی نداشت و با بازی سیامک انصاری و امیر جعفری و خود مهران مدیری، به اثری متوسط تبدیل شد و نتوانست برگ برندهای در کارنامه کارگردانی مدیری باشد. مدیری امسال دومین فیلمش را با نام «ساعت شش صبح» ساخت که به جشنواره راه پیدا نکرد.
محسن تنابنده | گینس | 1393
محسن تنابنده را سالهاست به عنوان بازیگری میشناسیم او هم در آثار کمدی و هم جدی، سعی میکند بهترین خودش باشد و امضایش را روی اثر میگذارد. تنابنده درحالی وارد عرصه کارگردانی شد که هم در دهه هشتاد برای بازی در فیلمهای «استشهادی برای خدا»، «سنگ اول»، «هفت دقیقه تا پاییز» و «ندارها» برنده دو سیمرغ بلورین و یک دیپلم افتخار شده بود و هم در آثار کمدی مثل «سنپطرزبورگ»، «پیامکی از دیار باقی»، «مامور بدرقه»، «شاهگوش» و … مورد توجه قرار داشت. مهمتر از همه اینکه به عنوان نویسنده و بازیگر سریال «پایتخت» در جایگاه ویژهای قرار داشت. با این پیشینه، سال 1393 اولین فیلم سینماییاش «گینس» را کارگردانی کرد. «گینس» با بازی خود محسن تنابنده و رضا عطاران درباره سه برادر بود که در یک مزرعه شترمرغ کار میکردند و قصد داشتند نام یکی از شترمرغهایشان را در کتاب گینس ثبت کنند. تنابنده روی جنس متفاوتی از کمدی دست گذاشته بود که چندان به مذاق مخاطبان خوش نیامد. او برای فیلم دومش «قسم» از کمدی فاصله گرفت و دست روی مسئلهای اجتماعی گذاشت آن را درباره مراسمی به نام قسامه ساخت.
سروش صحت| جهان با من برقص| 1397
سروش صحت برای اولینبار سال ۷۷ به جمع بازیگران مهران مدیری پیوست و در «جُنگ ۷۷» دیده شد. بعد از آن در کارهای مختلفی از جمله «ببخشید شما»، «داستان یک شهر»، «کاکتوس»، «مرد هزار چهره»، «شمسالعماره» و … بازی کرد و در سینما هم در فیلمهای مختلفی مثل «نان و عشق و موتور ۱۰۰۰»، «گاوخونی» و … حضور پیدا کرد. در تمام این دوران بهعنوان نویسنده هم فعالیت داشت و فیلمنامه سریالهای مختلفی را نوشت و مدتی هم یکی از نویسندگان آثار مهران مدیری بود. با اینحال، اما هیچ وقت در بازیگری به اندازه نویسندگی و کارگردانی، مطرح نشد. سال ۱۳۸۶ برای اولین بار به عرصه کارگردانی وارد شد و سریال «چارخونه» را ساخت؛ سریالی که در زمان خودش مورد توجه قرار گرفت و به خوبی دیده شد. اوج موفقیت صحت در سریال «ساختمان پزشکان» اتفاق افتاد. او این سریال را با همراهی برادران قاسمخانی ساخت و توانست در مرکز توجهها قرار بگیرد. این موفقیت را در سریال «پژمان»، «شمعدونی» و «لیسانسهها» هم تکرار کرد. صحت زمانی اولین فیلم سینماییاش را کارگردانی کرد که بهعنوان بازیگر و کارگردان شناخته میشد و در برنامه «کتابباز» هم بهعنوان مجری توانسته بود نظرهای زیادی را به سمت خودش جلب کند. «جهان با من برقص» را باید یک موفقیت جدی در کارنامه سروش صحت ارزیابی کرد؛ یک فیلم کمدی اجتماعی که در کنار خنداندن مخاطبان، معنا و مفهومی عمیق داشت و آنها را به فکر فرو میبرد. موقعیتهای کمدی با چفتوبست دقیقی کنار هم قرار گرفته بودند و یک کل منسجم معنادار را میساختند. این فیلم اولین بار در جشنواره جهانی فجر به نمایش درآمد و سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی را نصیب صحت کرد.
جواد رضویان | زهرمار | 1397
جواد رضویان جزو گروه بازیگرانی بود که با مجموعه «سیب خنده» به کارگردانی رضا عطاران به مخاطبان معرفی شد. او هم مثل مجید صالحی با «مجید دلبندم» فعالیتاش را ادامه داد و نهایتا با بازی در نقش داود برره در سریال «پاورچین» به کارگردانی مهران مدیری توانست توجههای زیادی را به خودش جلب کند. این نقش یکی از مهمترین برگ برندههای کارنامه بازیگری رضویان شد، اما در ادامه با وجود بازی در نقشهای مختلف این موفقیت را آنطور که باید حفظ نکرد و با نقش زهتاب سریال «در حاشیه» مهران مدیری، مجدداً خودش را احیا کرد. رضویان خیلی زود به عرصه کارگردانی پا گذاشت. اولین سریالش «ارث بابام» را در سن ۲۱ سالگی ساخت و سال ۱۳۸۵ هم دومین سریالش را به نام «قرارگاه مسکونی» کارگردانی کرد. او سه سریال برای تلویزیون ساخت و «به روح پدرم» را بهعنوان اولین فیلم ویدئویی کمدی در شبکه نمایش خانگی تولید کرد و خودش در برنامه هفت، آن را کمدی «زیر شانه تخممرغی» نامید و به این روند ادامه داد. وقتی اعلام کردند رضویان قرار است فیلم سینمایی بسازد، همه گمان میکردند باز هم قرار است شاهد تماشای یکی از همان فیلمهای کمدی سطحی در قد و قواره نمایش خانگی باشند. «زهرمار» به عنوان اولین فیلم سینمایی رضویان، در مقایسه با سایر آثار ویدئوییاش، چند پلهای بالاتر بود. رضویان برای اولین فیلم سینماییاش دغدغههای مهمتری داشت و در واقع سعی کرده بود در کنار سرگرمی، انتقادی هم به وضع موجود جامعه داشته باشد که البته رویکردی شعاری به اثر داده و آنطور که باید در کنار طنز موجود در فیلم چفت و بست پیدا نکرده بود.
مجید صالحی | زیر نظر | 1397
مجید صالحی هم درست مثل جواد رضویان، در دهه هفتاد با مجموعه «سیب خنده» به مخاطبان معرفی شد. او به خاطر صداپیشگی شخصیت عروسکی «مجید دلبندم» تا مدتها مورد توجه بود. صالحی در دهه هشتاد فیلم و سریال کمدی، فراوان بازی کرد و بهعنوان یک کمدین مورد توجه قرار گرفت. سال ۱۳۸۷ اولین سریال تلویزیونیاش را به نام «سه در چهار» کارگردانی کرد؛ سریالی با بازی محمد کاسبی، مهران رجبی، شهره لرستانی، علی صادقی و … که بارها از تلویزیون بازپخش شد. این سریال، اثر متوسطی بود و آن زمان نسبتاً مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. سال ۱۳۸۸ اولین فیلم ویدئوییاش را به نام «میش» کارگردانی کرد. آن زمان سعید آقاخانی، مهران غفوریان، ریما رامینفر، امیر جعفری، علی صادقی و … در آن بازی داشتند. یک سال بعد سریال «موج و صخره» را برای نوروز شبکه پنج ساخت که چندان دیده نشد و بین سریالهای نوروزی آن سال، موفقیت زیادی به دست نیاورد. او در شرایطی اولین فیلم کمدیاش «زیرنظر» را ساخت که نه بهعنوان بازیگر و نه کارگردان، در جایگاه ویژهای قرار نداشت. «زیر نظر» بر اساس فیلمنامه عبدالرضا کاهانی ساخته شد و به خاطر حضور رضا عطاران و امیر جعفری با استقبال خوبی روبهرو شد. با این حال فیلم پر از موقعیتهای غیر منطقی بود که بدون ارتباط با محور اصلی داستان کنار هم قرار میگرفتند. داستان فیلم خط روایی مشخصی نداشت. اعمال شخصیتها و اتفاقهایی که در مسیر داستان میدیدیم، چندان منطقی نبودند و خلاصه در پایان هم به نقطه قابل قبولی نمیرسید. درست است که به نسبت آثار قبلی مجید صالحی، چند گام جلوتر به حساب میآمد و در فروش هم موفق بود ما فیلم کمدی ممتازی نبود.
جواد عزتی | تمساح خونی | 1402
سابقه فعالیت جواد عزتی در عرصه کمدی به اوایل دهه هشتاد و بازی در سریالهای «کمربندها را ببندیم» و «باغ مظفر» و «مرد هزار چهره» در تلویزیون برمیگردد. بعد از اینها بود که عزتی در نقش بابااتی سریال «قهوه تلخ» به چشم آمد و بعد از آن سر از سریال «دردسرهای عظیم» به کارگردانی برزو نیکنژاد درآورد و به شهرت رسید. عزتی در سینما با کمدیهای «زاپاس»، «اکسیدان»، «آینه بغل»، «هزارپا»، «چهار انگشت» و … توانست توجه مخاطبان را بیشتر جلب کند. البته شهرت عزتی صرفا به بازی در آثار کمدی محدود نبود. او در فیلمها و سریالهای مختلف در نقشهای جدی ظاهر شد و تواناییاش را به نمایش گذاشت. با این حال اما هنوز خیلیها جواد عزتی کمدین را بیشتر میپسندند. او سال 1402 زمانی که تصمیم گرفت اولین فیلم سینمایی کارنامهاش را کارگردانی کند، دست روی یک اثر کمدی گذاشت. نکته مهم اینکه سعی کرد از میان انواع کمدی سراغ اثری برود که نمونهاش را بارها در سینما تجربه کرده است. عزتی در «تمساح خونی» از تجربیاتی که سالها در فیلمهای کمدی به دست آورده استفاده کرده و تمام توانش را به کار گرفته تا ضعفها و اشتباهاتی را که در برخی از این آثار وجود داشته، در این فیلم تکرار نکند. «تمساح خونی» ماحصل تلاشها و تجربههای سالهای متمادی جواد عزتی در ایفای نقشهای کمدی است؛ فیلمی سرگرمکننده و خندهدار که نه از مدار منطق خارج میشود و نه شعور مخاطبانش را به بازی میگیرد.