جواد عزتی که چند سالی است توانسته به عنوان بازیگر نقشهای کمدی و جدی به جایگاه ویژهای در فیلمها و سریالها دست پیدا کند، حالا با اولین فیلمش «تمساح خونی» وارد میدان رقابت شده تا خودش را به عنوان یک کارگردان هم محک بزند. «تمساح خونی» فیلمی کمدی است که علاوه بر کارگردانی، بار اصلی بازی آن هم روی دوش خود عزتی قرار دارد. او و عباس جمشیدیفر، زوج جالبی را تشکیل دادهاند و در طول مسیر داستان، موقعیتهای کمدی متعددی را رقم میزنند. نگاهی داریم به ابعاد مختلف اولین تجربه کارگردانی این بازیگر محبوب.
به گزارش فیلمنیوز، جواد عزتی اواخر دهه هشتاد قدم به سینما گذاشت و خیلی زود به یکی از بازیگران پرکار این عرصه بدل شد. عزتی تابهحال در 35 فیلم سینمایی بازی کرده و سه بار برای فیلمهای «ماجرای نیمروز»، «ماجرای نیمروز: رد خون» و «آتابای» نامزد دریافت سیمرغ شده است. او ترجیح داده برای اولین فیلمش دست روی فیلمنامه یک اثر کمدی بگذارد.
کارگردانی | عزتی در «تمساح خونی» برای اولین بار در جایگاه یک کارگردان پشت دوربین قرار گرفته و در عینحال، ایفاگر نقش اصلی فیلمش شده است. این مسئله کار را برای یک کارگردان تازهکار سخت میکند. عزتی یکی از دو بازیگر نقش اصلی است و طبیعتا جز سکانسهایی که عباس جمشیدیفر در آنها به تنهایی بازی دارد، در سایر بخشها هم بازی میکند و هم کارگردانی. با این حال در هیچیک از دو مسئولیتی که به عهده گرفته است، ضعفی دیده نمیشود. او مثل همیشه روی بازیاش مسلط است و در کارگردانی هم استانداردهای یک تجربه اول را رعایت کرده است. انتخاب بازیگران و چگونگی بازی گرفتن از آنها، کنترل ریتم فیلم، قاببندی، تمرکز و توجه به موقعیتهای کمدی و … همگی نشان از تسلط عزتی روی تولید اولین اثرش دارد.
انتخاب بازیگران | یکی از ویژگیهای مهم فیلم به انتخاب بازیگران برمیگردد. عزتی از میان تمام گزینههای موجود برای ایفای نقش بازیگر زوج خودش در فیلم، دست روی عباس جمشیدیفر گذاشته است؛ بازیگری که عزتی با او رفاقتی دیرینه دارد. هر بازیگر دیگری با شهرتی بالاتر هم میتوانست در این کمدی کنار عزتی قرار بگیرد و تضمین گیشه را بالاتر ببرد اما عزتی با این انتخاب علاوه بر اهمیت دادن به رفاقتش، از پتانسیلهای بازی جمشیدیفر هم به نفع جذابیت فیلمش استفاده کرده است. نکته قابل توجه اینکه عزتی برای انتخاب بازیگر نقش زن هم دست روی الناز حبیبی گذاشته است؛ بازیگری که اولینبار با بازی کنار او در «دردسرهای عظیم» توانست به شهرت برسد. تمرکز او روی همکاریها و رفاقتهای سابق در انتخاب بازیگران، قابل قبول از آب درآمده است. انتخاب سعید آقاخانی و سپردن نقشی کاملا متفاوت به او هم جزو اتفاقهای مهم این فیلم است.
زوجسازی | بخش مهمی از بار جذابیت فیلم «تمساح خونی» به خاطر زوج جواد عزتی و عباس جمشیدیفر است. آنها طبق الگوی زوجهای کمدی، بهدرستی توانستهاند با تغییر مداوم جایگاه احمقواحمقتر نقش مکمل را ایفا کنند و مرحله به مرحله موقعیتهای کمدی پیچیدهای را از سر بگذرانند. عزتی متناسب با ویژگیهای بازی خودش و جمشیدیفر، موقعیتها را طراحی کرده و سپس پای شخصیت جدیدی را با بازی سعید آقاخانی هم به این جمع باز کرده است. در بخشهایی از «تمساح خونی» همراهی این سه کمدین در کنار هم به نقطه قوت فیلم تبدیل شده و ضرباهنگ آن را بالاتر برده است.
جنس کمدی | «تمساح خونی» با اینکه روی الگوی متفاوتی بنا نشده اما عزتی سعی کرده است با خلق موقعیتهای کمدی جدید، امضای خودش را روی اولین اثرش بگذارد. درواقع آنچه باعث شده فیلم مورد توجه قرار بگیرد جنس روابط میان شخصیتها، تغییر مداوم جایگاه آنها نسبت به هم و خطیر شدن مداوم شرایط است. همه این موارد درحالی اتفاق میافتد که داستان از مسیر منطقی خود خارج نمیشود و عزتی در تمام مدت سعی میکند موقعیتها را طبق روابطی علی و معلولی کنار هم بچیند. به همین دلیل هم در هیچ نقطهای احساس نمیکنیم به بهانه کمدی بودن اثر، اتفاقی بدون منطق درحال رخ دادن است.
پایانبندی جذاب | عزتی با پایان داستان، فیلمش را به پایان نمیرساند و اجازه میدهد دو شخصیت اصلی بازیشان را کنار هم ادامه دهند. در پایان فیلم، عزتی و جمشیدیفر را درحالی میبینیم که گوشه رینگ افتادهاند و مدام باهم کلکل میکنند. این کلکلها آنقدر ادامه پیدا میکند که آنها را به خنده میاندازد و وضعیتی مشابه پشتصحنه ایجاد میشود. قرار گرفتن این بخش بامزه در پایان فیلم باعث شده مخاطبان با حالوهوای خوشی از سالن خارج شوند و تمهید جالبی است برای تیتراژ پایانی.
«تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و تهیهکنندگی کامران حجازی براساس فیلمنامه پدرام افشار ساخته شده و علاوه بر جواد عزتی، عباس جمشیدیفر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی و … هم در آن بازی دارند.