الناز شاکردوست از اواسط دهه نود با بازی در آثار موفقی مثل «خفگی»، «شبی که ماه کامل شد»، «ابلق» و «تیتی» توانست جایگاهی ویژه در سینمای ایران به دست آورد. او بعد از چند موفقیت مهم، در انتخابهایش محتاطتر شده و سعی میکند هربار با انتخاب نقشهایی متفاوت، به امضای جدیدی از خود برسد. شاکردوست سال 1401 با بازی در فیلم «یادگار جنوب»، باز هم تصویری جدید از خود برجا گذاشت و با نقشی به نسبت پیچیده خودش را به چالش کشید؛ در این فیلم معمای اصلی داستان فیلم توسط این بازیگر شکل میگیرد و رفتهرفته با تغییر احساساتش در طول فیلم آن را فاش میکند.
به گزارش فیلمنیوز، «یادگار جنوب» به کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری از 20 تیر روی پرده سینماها رفته است. بازی شاکردوست در کنار وحید رهبانی، پژمان جمشیدی و سحر دولتشاهی، یکی از نکات مهم موفقیت این فیلم است. به بهانه اکران این فیلم نگاهی داریم به ابعاد مختلف بازی شاکردوست در نقش رعنا.
ویژگی ظاهری | الناز شاکردوست را در «یادگار جنوب» با دو گریم متفاوت میبینیم. در بخشی از فیلم موهای مشکی و آرایشی ساده دارد و در بخشی دیگر موهایی بلوند با آرایش غلیظ. به دلیل ساختار به نسبت غیرخطی فیلم، تفاوت در گریم میتواند به مخاطبان برای درک تغییر زمانها کمک کند.
اهمیت نقش | رعنا ابتدای فیلم با نام ساناز معرفی میشود؛ دختری که با تنفروشی زندگی میگذراند و سبک زندگی کاملا متفاوتی با وحید دارد. رفتهرفته با ورود به زندگی وحید، سعی میکند خودش را تغییر دهد و هم در ظاهر و هم در رفتار به زنی تبدیل شود که منطبق با سلیقه وحید است. بارها شکست میخورد و به لحاظ احساسی آسیب میبیند اما ادامه میدهد. با این حال در تمام مدت حضورش در زندگی وحید مرموز به نظر میرسد. از زمان معرفی رعنا در ابتدای فیلم اولین راز شکل میگیرد. طول میکشد تا بفهمیم علت حضور رعنا در زندگی وحید چیست. بعد از آن هم رعنا در طول مسیر فیلم بارها تغییر جایگاه میدهد و درست زمانی که مخاطبان گمان میکنند دیگر او را شناختهاند، علت رفتارش را میدانند و حتی میتوانند برایش دلسوزی کنند، دوباره توسط این شخصیت غافلگیر میشوند. درواقع معمای داستان به کمک رعنا شکل میگیرد و در نهایت هم وحید با همراهی رعناست که به زندگی برمیگردد.
جنس بازی | با توجه به تعریف کاراکتر رعنا، مهمترین ویژگی بازی الناز شاکردوست حرکت روی مرز اعتماد و عدم اعتماد است. شاکردوست برای اینکه رعنا باورپذیر به نظر برسد از یک سو تلاش میکند ساده و صمیمی به نظر برسد و حس اطمینان مخاطبان را برانگیزد و از سوی دیگر سعی میکند شکوشبهههایی هم در برجا بگذارد. در بخشی از فیلم شاکردوست به قامت دختری ساده و صمیمی درمیآید که دست به هرکاری میزند تا توجه وحید را جلب کند و بتواند در زندگی او باقی بماند و اینجاست که اعتماد مخاطب به بالاترین سطح میرسد. اما رفتهرفته از این تعریف فاصله میگیرد و شمایل جدیدتری از خود ترسیم میکند. گریم شاکردوست، استفاده درستش از زبان بدن و بازی متعادلش مقابل وحید رهبانی، از یک سو به تضاد میان این شخصیتها کمک کرده و از سوی دیگر به غافلگیری مداوم مخاطبان میانجامد.
«یادگار جنوب» به نویسندگی و کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری با بازی الناز شاکردوست، وحید رهبانی، پژمان جمشیدی، سحر دولتشاهی، صابر ابر و مسعود کرامتی، این روزها روی پرده سینماهاست.