مرضیه برومند، مدیرعامل خانه سینما اعلام کرده تا زمانی که مشکلات معیشتی مردم حل نشود، هر روز شاهد ریزش مخاطبان سینما خواهیم بود.
به گزارش فیلمنیوز، مرضیه برومند در مصاحبهای مفصل با روزنامه هممیهن درباره ریزش مخاطبان سینما صحبت به میان آورده و توضیح داده که مهمتر از مسائل معیشتی، حفظ شأن سینماگران است.
مرضیه برومند گفته: «تا زمانی که مشکلات معیشتی مردم حل نشود، هر روز شاهد ریزش مخاطب سینما بهخاطر این تنگناهای مالی و اقتصادی هستیم. در این شرایط، مخاطبی نمیماند که سینما برای او فیلم تولید کند و به نیازهای فرهنگیاش پاسخ دهد.»
او درباره بیتوجهی به مطالبات اجتماعی سینماگران هم توضیح داده: «خود سینماگران هم بخشی از این مردم هستند که مطالبات اجتماعی دارند و متاسفانه هرگونه اظهارنظر اجتماعی ازسوی آنها ازسوی آقایان مسئول مداخله در امور سیاسی و سیاسیکاری تعبیر میشود و مشکلات زیادی برای سینماگران پیش میآورد. این مسائل زنجیروار به هم متصل است و تا زمانی که مسئولان به ساماندهی مسائل اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی مردم نپردازند سینما و خانه آن بر پایههای لغزانی قرار خواهد داشت. در این شرایط یکی از نقشهای مهم رسانهها این است که کمک کنند تا سینما، هنر و فرهنگ به بقای خود ادامه دهد و شأن و منزلت خود را همچنان حفظ کند.»
برومند گفته که بیشتر از مسائل معیشتی، بحث شأن و احترام سینماگران اهمیت دارد: «مسئله معیشتی خیلی مهم است اما مهمتر از آن این است که سینما شأن خود را به دست آورد، حفظ کند و ارتقاء ببخشد. شأن سینما هم منوط به حفظ شأن سینماگران است. سینما چیزی جز اهالی و اصحاب آن نیست که باید حرمت و منزلت آنها حفظ شود.»
در ادامه توضیح داده: «سینمای ما طی این سالها با همه مشکلاتی که داشته، درخشیده و حرف برای گفتن داشته است؛ هم اعتبار جهانی دارد، هم در سطح منطقه قابل قیاس با کشورهای دیگر نیست. این را من بهعنوان مرضیه برومند و یک سینماگر میگویم، نه بهعنوان مدیرعامل خانهسینما.»
برومند تاکید کرده در جایگاه مدیرعامل خانه سینما با مقابلهبهمثل و مواجهه حذفی مخالف است. او گفته: «من تندم، اما تندرو نیستم بنابراین به تعامل، گفتوگو و چانهزنی برای حل مشکلات سینما باور دارم. من دلم برای مردم و کشورم میسوزد و احساس میکنم شکاف بدی به وجود آمده که بهنفع هیچکس نیست و به تعامل و گفتوگو برای ایجاد وفاق و همدلی معتقدم.»
او مثال جالبی از «خونه مادربزرگه» آورده و توضیح داده: «من مثل مادربزرگ «خونه مادربزرگه» هستم که با مخمل انحصارطلب که هیچکس را به غیر از خودش نمیدید، تعامل میکرد. من زمانی که «خونه مادربزرگه» را ساختم این احساس خطر را کردم که خطکشیهایی در جامعه اتفاق میافتد که میتواند خطرناک باشد. اینکه گروهی سلیقه خود را بر مردم تحمیل میکنند و تحمل مخالف را ندارند. درواقع دلیل ساخت «خونه مادربزرگه» همین خطری بود که درباره انحصارطلبی و تکصدایی در جامعه احساس میکردم. حتی شاید خیلی هم خودآگاه نبود. فیلمساز ناخودآگاه از زمانه خود تاثیر میگیرد و آن را در اثرش جاری میکند. من مثل همان مادربزرگه هستم که همه را دوست دارد، یکسان با همه رفتار میکند و سعی میکند بین همه اعضای خانه، وفاق و همدلی ایجاد کند. مخمل «خونه مادربزرگه»، برای رسیدن به اهداف خودش دست به توطئه میزند و میخواهد نبات را به کلاغ بدهد تا بخورد اما در آخرین لحظه پشیمان میشود و نبات نجات پیدا میکند. ایکاش بهجای آنکه نباتمان را بدهیم کلاغ بخورد، خودمان نباتمان که همان ایران ماست، نجات دهیم.»
مرضیه برومند مدتی است با انتخاب هیات مدیره خانه سینما عنوان مدیر عامل این خانه مشغول به فعالیت شده است.