معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی معتقد است که لو رفتن نسخه با کیفیت فیلمهای «اردتمند، نازنین، بهاره، تینا»، «تفریق» و «بی رویا» میتوان از طرف خود عوامل فیلمها انجام شده باشد . او لو رفتن این فیلمها از طریق سازمان سینمایی را امری محال دانسته است.
به گزارش فیلمنیوز، حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفت وگویی که به تازگی با ایرنا انجام داده در خصوص قاچاق فیلمهای «ارادتمند ، نازنین، بهاره، تینا»، «تفریق» و «بی رویا» توضیحاتی ارائه داده و گفته با توجه به پروسهای که این آثار به سازمان سینمایی ارائه میشود، لو رفتن آنها از سوی این سازمان امری بعید است. او دستاندارکان این فیلمها را به عنوان یکی از عوامل اصلی انتشار غیرقانونی آنها اعلام کرده است. در ادامه گزیدهای از مهمترین بخشهای صحبتهای این مقام مسول را میخوانید :
تبرئه سازمان سینمایی | در یک دوره هایی نسخه ای از فیلم به سازمان سینمایی داده می شد که روی فلش یا دی وی دی بود. به ندرت از سوی وزارت فرهنگ بی احتیاطی صورت می گرفت که البته هیچ وقت ثابت نشد. الان به همه سینماگران اعلام کردیم که باید دی سی پی فیلم را با کی دی ام به سازمان سینمایی بدهند. مشخص است که چه روز و چه ساعتی فیلم به سازمان سینمایی رسیده است. به لحاظ فنی امکان کپی و نشر آن وجود ندارد. مگر این که یک نفر از روی پرده فیلمبرداری کند. با یکی دو نفری که مستقیما چنین اتهامی را به دولت و سازمان سینمایی زدهاند برخورد قانونی خواهیم کرد. از این ها شکایت خواهیم کرد تا بگویند با چه استنادی این اتهام را زده اند.
ماجرای تفریق و برادران لیلا | «تفریق» پخش کننده جهانی و اکران بینالمللی داشته است. البته هنوز فیلم به مرحله «وی او دی» نرسیده است. فیلم« برادران لیلا» هم وقتی در «وی او دی» ها پخش شد، طبیعی بود که پخش بشود. البته شبکه های ماهواره ای متریال اصلی فیلم را داشتند. آنها از روی ویاودی کپی نکرده بودند. چون کپی کیفیت فنی را کاهش میدهد. عوامل فیلم تفریق می خواستند در تابستان نمایشش بدهند. نظر ما این بود که در ماه های بعد مثلا فصل پاییز اکران شود که شرایط بهتری وجود داشته باشد. به غیر از دست اندرکاران فیلم و عوامل لابراتوارها و استودیوها و جشنواره های خارجی و عرضه کنندگان فیلم در داخل و خارج، متریال فیلم در اختیار هیچ کس دیگری نیست. آن متریال دست همین عوامل است که ارتباط مستقیمی با مالکان فیلم دارند.
ماجرای «بیرویا» | در چند ماه گذشته چندین بار گفتهایم بیایید بی رویا را اکران کنید. اما تهیه کننده و سرمایه گذار گفته اند ما به دلیل هزینه های بالای اکران، فیلم را به یک «وی او دی» واگذار کرده ایم. همان طور که آقای وزیر گفتهاند این فیلمها قبل از مسالهدار شدن عوامل ساخته شده و همه تشریفات قانونی را طی کرده اند. پروانه ساخت و نمایش گرفتهاند و اصلاحات را انجام داده اند. اکران حق طبیعی شان است. حق طبیعی سازندگان نباید ضایع شود. این که فیلم با متریال خوب لو رفته، برای ما هم جای سوال است. چند روز پیش، نماینده ای از سازمان سینمایی جلسه ای با پلیس فتا داشته است. آنها قول داده اند که به لحاظ فنی پیگیری کنند که منشا لو رفتن فیلم کجا بوده است. ما به دادستانی هم برای پیگیری این موضوع نامه نوشتیم.
ماجرای «ارادتمند؛ نازنین بهاره، تینا» | کارگردان فیلم که یکی از سرمایه گذاران است، چندین بار اعلام کرده بود من این فیلم را پخش می کنم. ما داریم موضوع را بررسی می کنیم. ولی وقتی خودش اعلام کرده، باید به موضوع دیگری فکر کرد؟ اولین فرضیه این است که سازنده اش منتشر کرده است. دومین فرضیه این است که به یک جایی فیلم را فروختهاند. این ها احتمالات است. الان شاید جاهایی این فیلمها را به دلیل حضور برخی بازیگران بخرند و پخش کنند. در این شرایط شاید برای شارژ کردن یک موضوعاتی این فیلمها پخش بشود. این احتمالات در ستاد صیانت بررسی می شود.
ماجرای فیلمهای زیر زمینی | ما گزارشهای مختلفی در این رابطه داریم که دنبال می کنیم. آقایی در پراگ نشسته و با پول های خاص مبارزه با جمهوری اسلامی رسما ویدئو منتشر می کند که بروید این کارها را بکنید و این طوری ویدئو بگیرید و با مجوز یک نفر دیگر تقلب کنید. ما هم اینجا هماهنگی هایمان را با تمام نهادهای انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی انجام می دهیم تا از حریم سینمای ایران مراقبت کنیم. آنها با برنامه دارند جوان های عاشق ساخت فیلم را تحریک میکنند. ما هم مراقبت هایمان را چند برابر کردیم.
با توجه به صحبتهای حبیب ایل بیگی ، این احتمال وجوددارد، که فیلم «قاتل و وحشی» ساخته حمید نعمتاله که مجوز اکران بین المللیاش صادر شده نیز به سرنوشت «تفریق» و «برادران لیلا» دچار شود و سر از کانالهای تلگرامی و سایتهای دانلود غیر قانونی فیلمها سردربیاورد.