«حیثیت گمشده» به کارگردانی سجاد پهلوانزاده تازهترین سریال شبکه نمایش خانگی است که قسمت اول آن بعد از کلی کش و قوس و حاشیه با 48 ساعت تاخیر منتشر شد، سریالی که در همان گام نخست نشان داد میتواند مخاطب را با خودش همراه کند.
به گزارش فیلمنیوز، قسمت نخست مینیسریال «حیثیت گمشده» با نام اولیه «حیثیت» به کارگردانی سجاد پهلوانزاده روز یکشنبه 25 تیرماه منتشر شد. قرار است قسمتهای بعدی طبق زمانبندی اصلی یعنی جمعهها در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. این سریال مثل هر محصولی اثری کامل نیست اما اگر در ادامه با همین منوال پیش برود، نامش در میان تولیدات محبوب شبکه خانگی به ثبت خواهد رسید. تحلیلی که در ادامه ارائه شده مبتنی بر قسمت یک «حیثیت گمشده» است.
حال و هوای کلی | فیلمنامه «حیثیت گمشده» را احمد سلگی براساس طرحی از میلاد جرموز نوشته که جزو چهرههای خوشفکر و موفق تئاتر است. سلگی ادبیات نمایشی در دانشگاه تهران خوانده و با تئاترهایی مثل «هویت پروانههای مرده»، «کالاندولا»، «بال پنجم» و… تحسینها به خود دیده است. او هویت مردمان طبقه پایینشهر را بهخوبی میشناسد و به همین خاطر است که آدمهای سریال «حیثیت گمشده» ملموس هستند. داستان سریال با محوریت یک زوج پیش میرود که از مسائل مختلفی رنج میبرند؛ مثل مشکلات اقتصادی، ناتوانی در فرزندآوری و… . چالش مهمتر اما در همان دقایق ابتدایی سریال خودنمایی میکند که پنهانکاریهای هاجر آرامآرام رو میشود؛ در حالیکه خود امکان دفاع از رفتارهایش را ندارد. داستان «حیثیت گمشده» در قسمت نخست خیلی زود ملتهب شد و امکان همراه کردن مخاطب را مهیا کرد. با این حال شاید تلخیهای آن به مذاق برخی خوش نیاید.
زوج بهاره افشاری ومهدی حسینینیا | داستان از جایی شروع میشود که هاجر (بهاره افشاری) جشنی به مناسبت دوسالگی ازدواج خود و امیر (مهدی حسینینیا) تدارک دیده است. همسر اما از نداشتن فرزند رنج میبرد و همین جا مخاطب پی به این رابطه سرد میبرد. در ادامه داستان به شش سال بعد میآید اما دیگر خبری از آن زن بانشاط نیست و حالا موقعیتی متفاوت دارد. حسینینیا ستاره سالهای اخیر سریالهای خانگی است که با ایفای نقشهای مکمل در «سیاوش»، «میخواهم زنده بمانم»، «یاغی»، «رهایم کن» و… هر بار وجهی دیگر از توانایی خود را عیان ساخته. او در «حیثیت گمشده» نقش اصلی را برعهده دارد و در قامت مردی تهیدست و سرخورده عملکرد درخشان دیگری بهثبت رسانده. سکوتها و انفجارهای ناگهانی و نیز شوکه شدن بر اثر یک اتفاق از امیر یک شخصیت همراهیبرانگیز ساخته. بهاره افشاری که بهتازگی کمدی «نیوکمپ» با بازی او به پایان رسید، اینبار در جلد زنی از طبقه فرودست رفته و به همین خاطر از شمایل شیک همیشگی فاصله گرفته. این بازیگر دغدغههای یک زن و پنهانکاریاش را بهخوبی عرضه کرده و در فصل شوکهکننده سریال، «درخشان» ظاهر شده است. بهنظر میرسد «حیثیت گمشده» نقطه عطف دیگر بهاره افشاری لقب بگیرد. بازی خوب مهدی زمینپرداز در قسمت اول را فراموش نکنیم که احتمالا در آینده فرصت بیشتری برای عرضاندام خواهد داشت.
دومین تجربه کارگردان | «حیثیت گمشده» بعد از «سقوط» دومین تجربه کارگردانی سجاد پهلوانزاده است که آن را به تهیهکنندگی محمدرضا منصوری ساخته. محمدحسین مهدویان باز هم کنار اوست؛ اینبار بهعنوان طراح پروژه و مشاور کارگردان. پهلوانزاده سالها در مقام تدوینگر با مهدویان همکاری داشت و حالا شیوه این همکاری تغییر کرده است. نکته بارز کارگردانی «حیثیت گمشده» این است که برخلاف «سقوط» دوربین آرامتر است و حتی در صحنههای ملتهب کمتر بازیگوشی دارد. حالا میتوان اذعان کرد سجاد پهلوانزاده در آستانه تثبیت جایگاه خود در عرصه کارگردانی است. کما اینکه در قسمت اول «حیثیت گمشده» هم بازیهای خوبی از بازیگران اصلی و فرعی گرفته و هم سکانس تصادف و چند مورد دیگر را بهخوبی اجرا کرده.
واکنش مخاطبان | روز گذشته و ساعتی پس از آنکه «حیثیت گمشده» در فیلیمو بارگذاری شد، شاهد کامنتهای مثبت مخاطبان بودیم. التهاب داستان و بازیهای خوب فصل مشترک تمجید پیگیران این سریال بوده است. «حیثیت گمشده» تا ساعت 18 دیروز 96درصد رضایت کاربران فیلیمو را بهخود دید که آماری قابلتوجه برای یک سریال آنهم بلافاصله پس از بارگذاری محسوب میشود. این سریال در ادامه چه خواهد کرد؟ آیا کاشت داستانی که توام با برخی موارد ممنوعه مثل احتمال خیانت زن است، بهدرستی و منطبق با الگوی درست پیش میرود و به سرانجام میرسد؟