در سالهای اخیر کارگردانهای مختلفی با دغدغه ساخت آثار اجتماعی به میدان آمده و تلاش کردهاند کاستیها و آسیبهای اجتماعی را به نحوی در آثارشان منتقل کنند. علیرضا صمدی با ساخت سه فیلم «بینامی»، «صحنهزنی» و «روایت ناتمام سیما» از جمله کارگردانهایی است که در آثارش توانسته است بخشی از مشکلات روز جامعه را بهدور از شعارزدگی بازنمایی کند.
به گزارش فیلمنیوز، «روایت ناتمام سیما» جدیدترین ساخته علیرضا صمدی است که از روز چهارشنبه 13 تیر روی پرده سینماها خواهد رفت؛ فیلمی که روی محور دو مسئله اجتماعی جنبش میتو و کلاسهای موفقیت دست گذاشته و در داستانی واحد به هردو این موارد پرداخته است. به بهانه نزدیک شدن به اکران این فیلم، سه تم اجتماعی را در آثار این کارگردان مرور میکنیم.
بینامی | 1395
علیرضا صمدی سال 1395 اولین فیلمش «بینامی» را با بازی حسن معجونی، باران کوثری، پویا رحیمیسام، مهتاب ثروتی و … کارگردانی کرد؛ فیلمی که شاید در مقایسه با دو اثر بعدی کارنامهاش، در رتبهای پایینتر قرار بگیرد اما توانسته است احساسات یک هنرمند تنها را که هدفش را در زندگی گم کرده و از خود واقعیاش دور افتاده است، به نمایش بگذارد. فیلم درباره مردی است که در دوران جوانی نتوانسته است قدمی برای موفقیت بردارد، ازدواجش به شکست خورده، پدرش را از دست داده و هنوز نمیتواند به درآمد ثابتی برای زندگیاش امیدوار باشد. در میان این بحرانهای پیاپی، خانه پدری هم وسط طرح ساختوساز بزرگراه افتاده و باید از تنها دلبستگیاش هم جدا شود. صمدی در این فیلم شخصیتی در ظاهر منفعل را معرفی میکند که انگیزههایش را از دست داده و از هر راهی میرود به بنبست میرسد. یکی از مهمترین نکات فیلم «بینامی»، به انتخاب بازیگران نقش اصلی آن برمیگردد. حسن معجونی بهخوبی توانسته است شمایلی از مردی در آستانه فروپاشی را به نمایش بگذارد و مخاطبان را با احساس سرگشتگیاش همراه کند. طراحی صحنه، قاببندیها و استفاده از رنگها متناسب با حالوهوای فیلم انتخاب شده و با وجود ریتمی که دارد، چندان خستهکننده نمیشود.
صحنهزنی | 1399
«صحنه زنی» اثری کاملا متفاوت با «بینامی» است. علیرضا صمدی سال 1399 این فیلم را با محوریت زندگی گروهی خلافکار ساخت که صحنههای جعلی تصادف میسازند تا از بیمه خسارت بگیرند. درواقع صمدی در خلال ماجرای صحنهزنی، خردهروایتهایی درباره مشکلات طبقه فرودست هم به نمایش گذاشته است. نکته مهم در این فیلم، تسلط کارگردان روی بازنمایی زندگی، رفتار، منش و چگونگی عملکرد این شخصیتها است. او سه شخصیت ملموس خلق کرده و آنها را در کانپستی باورپذیر در طول مسیر داستان پیش میبرد. بهرام افشاری، مجید صالحی و پیام احمدنیا، سه بازیگر اصلی این فیلم هستند؛ سه خلافکاری که هرکدام با توجه به جایگاهی که در گروه دارند مسئولیتی در پروژهها به عهده میگیرند. بازی ملموس این سه بازیگر، از جمله برگ برندههای این فیلم است. این فیلم اولین بار در سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و برنده سیمرغ نقرهای بهترین کارگردانی شد.
روایت ناتمام سیما | 1401
علیرضا صمدی جدیدترین فیلمش «روایت ناتمام سیما» را با محوریت جنبش میتو کارگردانی کرده و در خلال این مسئله، به پشتپرده سمینارهای گسترده موفقیت هم پرداخته است. درواقع روی این مسئله تمرکز دارد که پشتصحنه بسیاری از موفقیتهای چهرههای مطرح شبکههای اجتماعی، حواشی و اتفاقهای عجیب و غریبی وجود و رفتهرفته آنها را به نابودی میکشد. شخصیت محوری فیلم بازی حامد کمیلی، استاد دانشگاهی موفق است که سمینارهای موفقیت برگزار میکند و در پی انجام پروژههای بزرگ است. تا اینکه در فضای مجازی درگیر حواشی میشود و این مسئله باعث میشود پای مسائل مهمی در گذشته او به میان بیاید. صمدی بهخوبی مسائل روز جامعه را با عواطف و احساسات شخصیتهای داستانش همراه کرده و اثری قابلتأمل پیش روی مخاطبان گذاشته است. حامد کمیلی، آزاده صمدی، مهران احمدی، غزل شاکری، مسعود کرامتی و … بازیگران این فیلم هستند.
«روایت ناتمام سیما» از روز سهشنبه دوازدهم تیر اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز میکند.