وحید سعیدی | حضور در جمع هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر شرایطی را مهیا کرد تا محمدرضا عباسیان بتواند بعد از مدتها در رسانهها حاضر شود و با اظهار نظرهای شتابزده و غیرکارشناسانه خودش را در کانون توجه قرار دهد، او بعد از زیرسوال بردن کیفیت آثار راه یافته به بخش مسابقه در مصاحبهای دیگر عنوان کرد که مهران مدیری و رامبد جوان ، جایگاهی در سینما ندارند و چهرههای تلویزیونی هستند.سوال اینجاست که محمد رضا عباسیان کجای سینماست و با کدام کارنامه دارد برای آدمها جا و مکان مشخص میکند؟
بعد از پایان کار هیات انتخاب چهل و دومین جشنواره فیلم فجر و اعلام اسامی فیلمهای بخش مسابقه، محمدرضا عباسیان مدیر اسبق سینما بلافاصله در رسانهها حاضر شد و درباره عملکرد هیات انتخاب و … گفت وگوهایی را انجام داد.
عباسیان در حالی دو گفت وگوی مفصل پی در پی درباره عملکرد هیات انتخاب انجام داده، که در این هیات شش عضو دیگر هم حضور داشتند، اما برخلاف او هیچ اظهار نظری نداشتند. حال چرا عباسیان خود را ملزم به پاسخگویی میداند. آیا او سخنگوی هیات انتخاب بوده و این مسولیت از سوی دبیر جشنواره به این عضو هیات واگذار شده است؟ پاسخ مشخص است، خیر. عباسیان حضور در هیات انتخاب را بستری دیده تا بعد از مدتها بتواند با مستمسک قراردادن آن خود را در رسانهها مطرح کند.
صحبتهای بعضا غیرکارشناسانه عباسیان در خصوص چگونگی انتخاب و رد فیلمها تعجب برانگیر است. او در پاسخ به این سوال که چرا آثار مهران مدیری و رامبدجوان انتخاب نشدهاند به جای ارائه یک پاسخ منطقی و کارشناسانه عنوان کرده «اینها در سینما چهره نیستند، بیشتر چهره تلویزیونی هستند و سابقه شان در سینما تاثیرگذار نیست.»
یک . آقای عباسیان سنگ محک سینمایی و تلویزیونی بودن چهرهها دست شماست؟ چه کسی و برچه مبنایی تشخیص میدهد چهرهای مثل رامبد جوان و مهران مدیری سینمایی است یا تلویزیونی. حال فرض بر این باشد که آنها تلویزونی هستند. شما باید دلایلتان را برای رد آثار آنها به شکل فنی بیان کنید. این چه استدلالی است که آنها تلویزیونی هستند. با این استدلال پس هیچگاه پدیدهای به نام «اصغر فرهادی» در این سینما ظهور نباید نمیکرد ؛ چراکه او یک کارگردان صرفا تلویزیونی بود و تنها سابقه سینمایاش به نگارش فیلمنامه «ارتفاع پست» برمیگشت. اگر با این منطق و معیار فیلمها را انتخاب و رد کردهاید وای به حال جشنوارهای که پیش رو داریم.
دو . آقای عباسیان اشاره کردید که سابقه این دو در سینما تاثیر گذار نیست. سوال اینجاست خود شما کجای سینما هستید که برای دو سینماگر باسابقه مثل رامبدجوان و مهران مدیری جا و مکان تعیین میکنید. سابقه هر دو مشخص است . به یکی میگویند سلطان کمدی و دیگری هم علاوه بر ساخت پرمخاطبترین برنامه تلویزیونی ،5 فیلم سینمایی ساخته که دو فیلم او یکی «ورود آقایان ممنوع» و دیگری «نگار» در همین جشنواره فیلم فجر نگاه مخاطبان و دواران را به خود معطوف کرد. اما کارنامه شما جیست؟ یکی از ضعیفترین دورههای جشنواره فیلم فجر به دبیری شما برگزار شد. حاشیهها و حوادث دوره سی ویکم را خیلی از اهالی سینما فراموش نمیکنند. شما از به سرانجام رساندن یک پروژه تلویزیونی که محصول سیما فیلم بود هم عاجز بودید. شرح اتفاقات و حواشی سریال «پیدا وپنهان» برهیچکس پوشیده نیست. سریالی که در نهایت تیکه پاره شد و با آرش معیریان و تغییر ترکیب بازیگران به سرانجام رسید.
سه . آقای عباسیان ، با این منطق و متر و معیاری که شما برای انتخاب و رد فیلمها ارائه دادهاید، زحمات دیگر اعضای هیات انتخاب را زیر سوال بردید. اگر انتخابها براساس چنین متر و معیارهای انجام شده که هیچ ، اما اگر برمبنای اصول حتی اصول ابتدایی انتخابها انجام شده ، اعضای هیات انتخاب باید به این صحبتهای شما واکنش نشان بدهند چراکه اصول ، قاعده و منطق را شما کاملا زیر سوال بردهاید. حتی دبیر جشنواره هم باید از شما بابت این اظهار نظر غیرکارشناسانه جواب بخواهد.
اما نکته پایانی چرا وقتی جشنواره روابط عمومی دارد و دبیر جشنواره هم بلافاصله درباره انتخاب فیلمها گفت وگو انجام داده، شما خودتان را ملزم به پاسخگویی میدانید. اصلا چرا با توجه به حواشی ایجاد شده در پی اظهار نظرهای اعضای هیات انتخاب در دورههای گذشته ، مسولین جشنواره محدودیتی برای اعضای این هیات جهت اظهار نظر در رسانهها قائل نمیشوند . وقتی کنترلی نباشد، این حواشی از پس و پیش حرفها بیرون میزند.
محدودیت قائل شوند در حرف زدن؟؟
بابا ایول
علنا دارین میگین ممیزی کنن ؟؟
وافعا که
چقدر شما به موقع و کارشناسانه جواب دادید؟
خب راست میگه مدیری یه سینمایی ساخت که اصلا بدرد نمیخورد رامبد جوان هم که فیلماش هیچوقت توفیقی تو سینما نداشتن
یه کمی ایدئولوژی تون رو بزارید کنار و منصفانه خبر کار کنید