علی درستکار یکی از مجری- کارشناسهای بسیار خوب تلویزیون بود که با تسلط بینظریش بر مباحث میتوانست مخاطب را برای مدتها جذب گفت وگوی خود با مهمانانش کند. درستکار برنامه «آن شبها» را به یک برند پرمخاطب تبدیل کرد، اما تلویزیون به مانند همیشه قدر این مجری-کارشناس متبحر خودش را نداست و به دلایلی نامعلوم او را از آنتن حذف کرد. درستکار بعد از سالها دوری از اجرا همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان با یک تاکشو متفاوت با نام «سپنج» به شبکه خانگی آمد و تواست بار دیگر تبحر خود را در رویارویی با چهرههای فرهنگی به رخ بکشد.
به گزارش فیلمنیوز، پلتفرم «فیلیمو» همزمان با شروع ماه مبارک رمضان پخش تاکشو متفاوتی با نام «سپنج» را با اجرای علی درستکار منتشر کرد. در این تاکشو درستکار به مصاف چهرههای فرهنگی در حوزههای مختلف میرود و با آنها به بحث و نظر میپردازد. در ادامه از دو منظر این برنامه را به شکلی گذرا مورد بررسی قرار دادهایم.
محتوا | «سپنج» به معنای عاریه، کنایه ای است به دنیای گذرا. برنامه اما از پوچی نمی گوید بلکه عمق حیات را از زاویه ای تازه بررسی می کند. آن چه مهمانان بر زبان می آورند قابل تامل است و مخاطب را به فکر فرو می دارد. از این معبر، «سپنج» اتفاقی نو در برنامه سازی برای شبکه خانگی است که صرفا نمی خواهد سرگرمی بسازد. با این حال حرف های مهمانان آن قدر دلنشین است که برنامه، ویژگی سرگرمی هم دارد. به فهرست مهمانان نگاه کنید: فاضل نظری (شاعر)، سید مهدی شجاعی (پژوهشگر و نویسنده)، علی نصیریان (بازیگر)، ساعد باقری (ادیب، پژوهشگر و شاعر)، سید محمد بهشتی (فعال فرهنگی)، بیژن عبدالکریمی (استاد فلسفه، اندیشمند و پژوهشگر علوم انسانی)، پرفسور رضا منصوری (فیزیکدان و کیهان شناس)، شهیندخت خوارزمی، (روانشناس و استاد ارتباطات)، سید علی موسوی گرمارودی (شاعر و نویسنده)، ژاله آموزگار (محقق تاریخ، اندیشمند و زبان شناس) و …
ساختار | «سپنج» یک برنامه گفت و گو محور است که یک طرف میز علی درستکار می نشیند و طرف دیگر مهمانانی که نام آن ها عنوان شد. درستکار از مجریان شاخص تلویزیون بود که سال ها است برنامه ای روی آنتن ندارد. حتما «این شب ها» خاطرتان هستد که رویه ای متفاوت از تولیدات تلویزیونی داشت و در نهایت مدیران وقت، تاب نیاورند و آن را توقیف کردند! حالا درستکار با انگیزه مضاعف، «سپنج» را اجرا می کند. او نه تنها مجری با دانشی است که قدر مصاحبت با مهمانان را می داند و با طرح پرسش هایی هدفمند، محصولی سودمند تحویل مخاطبان می دهد. او، در یک دکور ساده اما چشم نواز، مهمان را در چند جمله کوتاه معرفی میکند و پس از نوبت به گفت و گو میرسد. حرف ها آن قدر تامل برانگیز هستند که گذر زمان حس نمیشود. بویژه این که مخاطب احساس نمیکند، شنونده حرفهای تکراری، انگیزشی و فریبکارانه است.
برنامه «سپنج» با اجرای علی درستکار یکشنبهها به شکل اختصاصی از پلتفرم «فیلیمو» پخش میشود.
سلام و احترام و امتنان برای توجهی چنین؛ ممنونم که حمایت کردهاید و امیدوارم همه با هم در ارتقای نگاه جامعه نقش برتری ایفا کنیم.
با عرض معذرت چند اصلاح را لازم میدانم:
١-آن شبها در ابتدای یادداشت بشود این
٢-ندانست نون دوم ندارد!
٣-کلمه میز اگر حذف شود بهتر است
۴-اگر چند کلمه بر سادگی دکور و مدیریت هزینه برای تمرکز بر محتوا به جای هزینه برای چوب و تخته که شاید گاهی حکم فریب هم پیدا کند بشود بهجا است
راستی عبارت تاکشو هم که برای همه گفتوگوها به کار میرود در ایران نادرست جا افتاده گویی تاکشو گفتوگویی است که آمیخته با حدی و نوعی از نمایش است مانند دورهمی و خندوانه اما عبارت هاردتاک برای گفتوگویی مانند سپنج درستتر است؛ هاردتاک گفتوگوی محض و متمرکز بر موضوعی مشخص است.
جسارت اگر شد عذرخواهی میکنم