حسن فتحی کارگردان سریال «جیران» در گفت وگویی که به تازگی انجام داده اعلام کرده که از منظر کارگردانی در سریال جیران به خودش نمره بالاتری از سریال شهرزاد میدهد.
به گزارش فیلمنیوز، حسن فتحی کارگردان سریال «جیران» پس از مدتها سکوت خود را شکست و برای نخستین بار در گفت وگو با ماهنامه «فیلم امروز» درباره این سریال حرف زد. در ادامه گزیدهای از صحبتهای او را درباره این سریال میخوانید.
* فکر میکنم «جیران» چهاردهمین سریالی است که در طول این ۳۰ سال ساختم. تمام مولفه هایی که در آثار قبلی ام است، در این سریال هم می توانید ببینید. روابط عاشقانه، عشق مثلثی، تقابل بین عشق و قدرت در یک برهه خاصی از تاریخ دوران قاجار که به عصر ناصری معروف است.
* فرآیند تولید «جیران» خیلی سخت بود؛ به خصوص که همزمان شده بود با مسئله کرونا و دشوارتر از آن مرحله ای از کرونا بود که هنوز هیچ واکسنی یافت نشده بود و واقعاً دوران مخاطرهآمیز و پر از استرسی برایمان بود. نیمی از گروه تولید ما که بیشتر بازیگران بودند و تعدادشان هم زیاد بود نمی توانستند مقابل دوربین ماسک بزنند بنابراین پشت دوربین همواره به زدن ماسک تاکید میشد تا با دغدغههای کمتری مقابل دوربین بروند. همه اعضای گروه «جیران» علیرغم خطراتی که تهدیدشان میکرد کنارمان ماندند تا سریال تمام شود. حتی در مرحلهای ناگزیر شدیم که دو ماه کار را تعطیل کنیم .
حسن فتحی درباره دشواری ساخت سریال های تاریخی هم چنین بیان کرد: در کنار سختیهای کرونا، دشواریهای ساخت آثار تاریخی هم بسیار مطرح بود که خودتان میدانید. اساساً آثار تاریخی با مقدار بنیه ای که در ایران وجود دارد و محدودیتهای اماکن آثار تاریخی، اصلاً کار آسانی نیست و ما روزهای سختی را گذراندیم. ما طی این دو سال فیلمبرداری به هفت شهر رفتیم که اماکن مناسب داشته باشیم و این رفت و آمدها خیلی برایمان دشوار بود.
* فکر میکنم حدود ۱۰۰ ساعت من و احسان جوانمرد نشست و برخاست داشتیم . ما با هم خیلی گفتگو می کردیم و برایمان دشوار بود. ما تا جایی گفتگو می کردیم که هر دو طرف اقناع شوند؛ ضمن اینکه ما در مراحل دیگر هم به غیر از نگارش گفت و گو های زیادی برای «جیران» داشتیم.
* همواره در هر اثری ممکن است شما چیزهای جدیدی پیدا کنید و از نظر بیان فنی و بصری به درک جدیدی برسید اما نهایتاً قالبی را برای تولید یک اثر انتخاب می کنید که بیانگر درد و رنج ها و دغدغه هایی باشد که تجربه کرده اید و درکی باشد که راجع به جامعه خود دارید و همینطور روایت تاریخ پر فراز و نشیب جامعه خودتان.
* وقتی اثری به من پیشنهاد میشود اگر با دغدغه ها، اندیشه ها و افکار هایی که سالهاست با من همراه است نزدیک باشد، این احتمال وجود دارد که من آن اثر را بسازم. اگر بخواهم «جیران» را با سریال «شهرزاد» مقایسه کنم شاید راجع به قصه «شهرزاد» عدهای معتقد باشند که قصه جذابیت بیشتری داشته اما از حیث کارگردانی به نظر میآید «جیران» یک قدم از «شهرزاد» جلوتر است. من همیشه به خودم سخت نمره میدهم.
*اعتقاد دارم شکلگیری پلتفرمها در ایران یک اتفاق بسیار مبارک و تاثیرگذاری بر روی رشد تولیدات نمایشی در ایران است. تفاوتها را هم خود مخاطبان آثار پلتفرمها و تلویزیون طی این سال اخیر کاملاً متوجه شدهاند. به نظر میآید نسبت به آثاری که در تلویزیون کار میشود، آزادی مضمون در پلتفرمها بیشتر است. مضامینی را می توان در عرصه سریال های شبکه نمایش خانگی کار کرد که ما در ساخت آنها در تلویزیون در همان سال های قدیم خیلی دچار مشکل بودیم و به کرات با ممیزی و سانسور روبرو می شدیم، مضاف بر اینکه پلتفرم ها بخش خصوصی هستند و انگیزه رشد و پیشرفت اساساً در فعالیت های تولیدی در بخش خصوصی ثنا در همه دنیا نسبت به فعالیتهای و تولیدات بخش های دولتی بسیار بیشتر است. به نظرم بخش خصوصی در همه عرصهها فعالتر و موفقتر بوده است.
سریال «جیران» دومین تجربه سریال سازی حسن فحی بعد از سریال موفق «شهرزاد» در شبکه خانگی است. این سریال در 52قسمت تولید و پخش شد.