همایون شجریان علاوه بر اینکه در موسیقی، چهره بسیار مهم و اثرگذرای به حساب میآید، از دهه هشتاد در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی هم به واسطه قطعههای ماندگاری که برای فیلمها و سریالها اجرا کرده، بسیار مورد توجه قرار دارد. صدای همایون چنان روی بسیاری از فیلمها و سریالها نشسته که نمیتوانیم محتوای آنها را بدون به یاد آوردن صدای او به یاد بیاوریم. به بهانه سالروز تولد همایون شجریان، نگاهی داریم به ردپای پررنگ او در فیلمها و سریالها.
به گزارش فیلمنیوز، همایون شجریان بیشترین همکاری را در سینما با حمید نعمتالله داشته و دو آلبوم موسیقی «آرایش غلیظ» و «رگ خواب» با آهنگسازی سهراب پورناظری، براساس نام فیلمهای این کارگردان منتشر شدهاند.
همایون شجریان سال 1383 درحالیکه سه آلبوم موسیقی از او منتشر شده بود، تیتراژ سریال «رسم عاشقی» به کارگردانی سعید سلطانی را خواند؛ سریالی تاریخی و عاشقانه که قطعه «آتشی در سینه دارم جاودانه» با صدای شجریان کاملا روی آن نشست. این قطعه موسیقی بسیار مورد توجه قرار گرفت و هنوز هم طرفدار زیادی دارد.
در دهه هشتاد، علاوه بر «رسم عاشقی» تیتراژ پایانی فیلمهای «شهرآشوب» به کارگردانی یدالله صمدی و «آتش سبز» به کارگردانی محمدرضا اصلانی را هم اجرا کرد که به اندازه «رسم عاشقی» فراگیر نشد.
سال 1387 شجریان قطعهای برای تیتراژ پایانی فیلم «یک گزارش واقعی» به کارگردانی داریوش فرهنگ خواند، جزو آثار موفق کارنامهاش است. هنوز هم این قطعه پراحساس «من بر آن سرم که سر برآورم برون به من بگو که چون، عاشقی به رفتن است بگو که ره کجاست گریزم از سکون» با ترانه و موسیقی فردین خلعتبری و صدای همایون شجریان جزو قطعههای لذتبخشی است که از او در خاطر داریم.
در دهه نود چند قطعه برای فیلمهای سینمایی اجرا کرد که همه آنها آثار پرقدرتی بودند و در ذهنها ماندند.
یکی از مهمترین آنها را سال 1393 در فیلم «آرایش غلیظ» به کارگردانی حمید نعمتالله شاهد بودیم که بعدتر آلبوم موسیقی متن این فیلم هم به آهنگسازی سهراب پورناظری منتشر شد. صدای همایون شجریان روی شعر « با من صنما دل یک دله کن. گر سر ننهم آنگه گله کن» مولانا یکی از عناصر جذاب این فیلم بود.
همکاری با حمید نعمتالله، سال 1395 در فیلم «رگ خواب» به خلق یکی از قطعات ماندگار همایون شجریان تبدیل شد. قطعه «آهای خبردار» با آهنگسازی سهراب پورناظری و صدای پر از حزن همایون شجریان، اواخر فیلم، درست در اوج استیصال شخصیت مینا پخش میشد و احساسات آن را چند برابر میکرد. «رگ خواب» یکی از آلبومهای موفق شجریان نام گرفت.
در ادامه همکاریهای موفق با حمید نعمتالله، قطعه تیتراژ پایانی فیلم «شعلهور» هم با آهنگسازی سهراب پورناظری، اتفاق مهمی را در فیلم رقم زد. در پایان فیلم زمانی که شخصیت فرید بعد از عصیانگری و نابودی دیگری و خود، با فرزند بیمارش مواجه میشود و خودش را تنهای تنها حس میکند، صدای همایون شجریان روی شعر «نه من بیهوده گردِ کوچه و بازار میگردم، مذاق عاشقی دارم، پی دیدار میگردم و …» مولانا، در تیتراژ فیلم مینشیند و اثربخشی این پایان را بیشتر میکند.
همایون شجریان این اواخر دو قطعه هم برای تیتراژ دو سریال شبکه نمایش خانگی اجرا کرد که آنها هم جزو آثار موفق کارنامهاش شدند.
قطعه «آسمان ابریست از آفاق چشمانم بپرس، ابر بارانیست از اشک چو بارانم بپرس» در تیتراژ سریال «میخواهم زنده بمانم» به کارگردانی شهرام شاهحسینی، چنان با محتوای احساسی سریال هماهنگی داشت که یکجورهایی میشد آن را مکمل آن به حساب آورد.
سال گذشته سه قطعه «در این شب سیاه»، «گریه کن» و «مدارا» را برای سریال «جیران» اجرا کرد که آهنگساز هر سه فردین خلعتبری بود. از این بین قطعه «گریه کن» بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفت.