دوره جدید عصرجدید با داوری ژاله صامتی، کارن همایونفر، مجید اسماعیلی و امین حیایی چندروزی است شروع شده و حالا دیگر تا حد زیادی حالوهوای این دوره دستمان آمده و میتوانیم تا با اطمینان بیشتری درباره آنها اظهارنظر کنیم. رفتار رایدهی این چهار داور جدید عصرجدید را بررسی میکنیم.
ژاله صامتی
ژاله صامتی با مهربانی ذاتیاش، سهلگیرترین داور این دوره عصرجدید است اما با این حال هیچوقت بیدلیل و از روی احساسات صرف امتیاز مثبت نمیدهد. معمولا سعی میکند درباره هر اجرا به تقاط قوت بیشتر از ضعف تمرکز کند دقت کند و با تکیه بر آنها چراغ سفید را روشن کند. نکته قابل توجه درباره داوری صامتی، واکنشهای جالب او در هنگام تماشای اجراهاست. از همان ابتدا از روی واکنشهای صورتش میشود فهمید قرار است چه رایی بدهد. وقتی از اجرایی خوشش بیاید چهرهاش باز میشود لبخند میزند و حتی بعضی وقتها با هیجان واکنش نشان میدهد و بلندبلند میخندد و تشویق میکند. جزو داورهایی است که در یک سوم ابتدایی اجرا رای میدهد حتی اگر رایش منفی باشد. مسئله مهم دیگر این است که با سایر داورها به خاطر رایهای منفی که دادهاند وارد چالش میشود و از حق شرکتکنندهها دفاع میکند. در مقایسه با رویا نونهالی، تنها داور خانم فصلهای قبل، سختگیری کمتری نشان میدهد واکنش منفی نسبت به اجراهای خطرناک ندارد.
کارن همایونفر
شاید بتوانیم او را سختگیرترین داور این دوره عصرجدید به حساب بیاوریم. بسیار دقیق است و به این سادگیها دستش را روی چراغ سفید نمیبرد. برای رای دادن دیدی همهجانبه دارد و موشکافانه و با تمرکز زیاد روی جزئیات نظر میدهد. حتی در زمینه داوری اجراهای نمایشی هم بیشتر از ژاله صامتی و امین حیایی که متخصص این عرصه هستند حساسیت نشان میدهد. خیلی وقتها حتی اگر یک اجرا به نظرش درست باشد و فقط چند ایراد کوچک داشته باشد به خاطر آن ایرادها رای مثبت نمیدهد و جالب اینجاست که بعضی اوقات بعد از اینکه چراغ سفید را روشن میکند باز هم به شرکت کننده میگوید برای این امتیازی که داده تردید داشته و کلی با خودش کلنجار رفته است. اجرایی که همایونفر هم برایش چراغ سفید روشن کند و هم تعریفی ضمیمهاش داشته باشد، مشخص است که بخش مهمی از راه را رفته و میتواند با خیال راحت ادامه دهد. به نظر میرسد این موشکافی، در میان آهنگسازها رواج دارد و از این حیث رفتارش بیشباهت با آریا عظیمینژاد نیست.
مجید اسماعیلی
سر جای سیدبشیر حسینی نشسته و با اینکه تفاوتهای زیادی با سیدبشیر دارد اما درست مثل او به فرامتن بیشتر از خود اجرا اهمیت میدهد و اظهارنظرهایش طولانی است. معتقد است هر اجرا جدای از اینکه باید جذاب باشد و مخاطب را درگیر کند حتما نیاز به معنا و هدف مشخصی دارد. حتی وقتی به اجراهایی که پر از حرکات محیرالعقول است یا مثلا به شعبدهبازی ربط پیدا میکند رای مثبت میدهد در توضیح میگوید که این رای را به جسارت و شجاعت او داده است و کشور ما به آدمهای شجاع و دلاور نیاز دارد. البته کماکان معتقد است که چهار رای مثبت به یک اجرای پر از حرکات خطرناک، چندان درست نیست و شاید این مسئله را ترویج کند که این کارها خوب است و بقیه هم باید سراغش بروند. جزو داورهایی است که دیر رای میدهد و خیلی وقتها میگوید منتظر شده تا ببیند بقیه چه رایی میدهند و مثلا اگر یک نفر سه رای مثبت گرفته با خیال راحت به او رای منفی بدهد.
امین حیایی
رفتار امین حیایی در قبال شرکتکنندههای «عصرجدید» تعریف شده است و دیگر نیازی به توضیح بیشتر ندارد. سومین دوره است که او را در جایگاه داوری میبینیم و حالا هم درست سر جای خودش نشسته است. جالب اینجاست که در دورههای قبل، بار اصلی شوخی و خنده روی دوش او بود و حالا ژاله صامتی هم در این زمینه در کنار او قرار گرفته است. یکی از نکات قابل توجه درباره رفتار رایدهی حیایی این است که خودش را پیشکسوت میداند و در مواجهه با اجراهایی که دیگر داورها هیجانزده میکند رفتاری عادیتر دارد. این مسئله باعث شده ژاله صامتی مدام با او شوخی کند. حیایی جزو مهربانترین داورهای دورههای قبل بود و اینبار زمانی که به میدان آمد تاکید کرد میخواهد سخت گیرتر باشد اما در عمل، چنین اتفاقی نیفتاده و کماکان جزو داورهای مهربان و پر چراغ سفید این مجموعه است. او همچنان پر انرژی است و باز هم روی سن قرار میگیرد و از طناب بالا میرود و مشارکت بالایی در اجراها دارد.