ضعف محتوایی و ساختاری سریالهای تلویزیونی تلویزیون، صدای خبرگزاری فارس را هم درآورد. امروز یادداشتی کاملا انتقادی درباره وضعیت سریالهای تلویزیونی در این رسانه منتشر شده. نویسنده معتقد است تلویزیون از ماهواره و شبکه نمایش خانگی شکست خورده است.
به گزارش فیلمنیوز، در این یادداشت به این نکته اشاره شده که سریالهای تلویزیونی به لحاظ ایده، مضمون، ساخت و پرداخت اثر مشکل دارند و در جلب توجه مخاطبان ناتوانند.
نویسنده در ادامه روی موفقیت شبکه نمایش خانگی تمرکز کرده و نوشته: « بیتوجهی مدیران سیما به جایگاه سریال در جذب مخاطب، باعث شده که بسیاری از علاقهمندان به هنرهای نمایشی یا به شبکه نمایش خانگی کوچ کنند (که در آنجا نیز هر چند وقت یکبار با یک اثر موفق روبرو هستیم) یا به طور کلی قید آثار ایرانی را بزنند و مشتری پروپاقرص سریالهای خارجی شوند، سریالهای خوش رنگ و لعابی که اکثر آنها از نظر فرهنگی، اختلاف فاحشی با سبک زندگی ایرانی دارند.»
بخشی از این یادداشت به این مسئله پرداخته که مشکل سریالها نبود بودجه نیست: «مشکل اصلی ایده، مضمون و ساخت و پرداخت اثر است. آنچه باعث انتقاد به سریالها میشود، فقط کمبود بودجه رسانه ملی نیست، بلکه ضعیف و دمدستی بودن بازیها، متن شلخته و فاقد قصه بودن این سریالها است.»
نویسنده با نگاهی اجمالی به سریالهایی که از ابتدای سال 1401 روی آنتن رفتهاند، به این نتیجه رسیده که وضعیت تلویزیون از سریالهای ضعیف و سطحی نوروزی چون «خوشنام» و «دردسرهای شیرین»گرفته تا سریالهای ماه رمضانی چون «نجلا ۲» و «از سرنوشت ۴»، از سریالهای کلیشهای و خسته کننده پاییزی چون«آتش سرد» و«جزر و مد» گرفته تا سریال در حال پخش «آزادی مشروط» کاملا هویداست.
در این یادداشت به ساخت قسمتهای دوم و سوم یک سریال آنهم در شرایطی که فصل اول موفقیت آمیز نبوده است اشاره شده: «متأسفانه در ایران این رخداد یعنی ساخته شدن فصلهای متعدد سریالها، شرایطی را فراهم آورده تا سازندگان به غلط تصور کنند کاری موفق ساختهاند. از همین رو به سمتِ ساخت فصل دوم و سوم سریالها میروند. در صورتیکه همان سریالها در طبقه زیرمتوسط تلویزیون به شمار میرود و تنها در فصل نخست توانستهاند اندکی مخاطب داشته باشند.»
همچنین در این باره توضیح داده شده که سریالهایی مثل گیلدخت و تمامرخ هم انتظارها را برآورده نکردهاند: «به نظر میرسید با پخش سریال تاریخی«گیلدخت» و سریال پلیسی امنیتی«تمام رخ» خونی تازه در رگهای تلویزیون دمیده شود اما متأسفانه این سریالها نیز نتوانستند انتظارات را برآورده سازند. مخاطبی که از سریال«پس از باران» خاطره دارد از نظرش «گیلدخت» سریالی کشدار است که آب بسته شده است و نتوانسته گرههای داستانی خود را با ریتمی مناسب روایت کند. بویژه آنکه پخش دوشب در هفته آن برای مخاطبی که در این سالها عادت کرده سریالها را هرشب دنبال کند به دیده شدن سریال لطمه زیادی وارد کرده است.»
نویسنده این یادداشت در نهایت تاکید کرده: «باید پذیرفت که ما اکنون در وضعیت شبیخون فرهنگی از شبکههای ماهوارهای قرار گرفتهایم و بیشک یکی از دلایل این مضوع کم کاری و بیتوجهی و عدم استفاده از افراد متخصص و متعهد است. در زمانهای به سر میبریم که تنوع رسانهها بسیار است و از این رو سریال بدون جذابیت نمیتواند مخاطب را پای تلویزیون بنشاند، مخاطبی که روز به روز سلیقهاش ارتقا پیدا کرده و حالا دیگر در موقعیتی است که برای وقت گذاشتن و تماشای یک سریال، باید دلایل زیباشناختی داشته باشد.»