چهار بازیگر مرد از نسل تازه بازیگران در مسیر رو به پیشرفتشان میتوانند ستارههای آینده سینمای ایران باشند.
سینمای ایران در دهه نود صاحب چند چهره پول ساز و چند بازیگر خوب مرد شد. ستارهای مثل نوید محمدزاده که نه تنها رکوردار جوایز بازیگر در بین هم نسلانش هست بلکه فیلمهایش را هم به موفقیت تجاری میرساند. جواد عزتی که بارها بازیهایش تحسین شده. امیر جدیدی و ساعد سهیلی که به گزینههایی مطمئن برای نقشهای اصلی فیلمها تبدیل شدهاند. مهرداد صدیقیان که در دهه نود پیشرفتش شتاب گرفت و هوتن شکیبا که بعد از سیمرغ جشنواره فجر مسیر تازهای در سینما آغاز کرده. این فهرست اما شامل بازیگرانی است که همکاری با کارگردانان سرشناسی را پشت سرگذاشته و فیلم تازهشان می تواند به سکوی پرش آنها تبدیل شود. چهره تازه برای سینمایی که گه گاه نقش جوان اولهایش را بازیگرانی در مرز پنجاه سالگی ایفا میکنند، بزرگترین نعمت است.
نوید پورفرج
احتمالا آشنایی معدود افرادی با اسم نوید پورفرج به تنها نقش سینماییاش در فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» بر میگردد. اینکه با همین یک فیلم نام این بازیگر را وارد لیست مستعدترین بازیگران رو به پیشرفت سینمای ایران کنیم شاید جای تعجب داشته باشد. اما کیفیت حضور و قدرت بازیگری او در همین بدو ورود به عرصه سینما نشان داد که آینده درخشانی در انتظار نوید پور فرج است. کسی که در فیلم هومن سیدی درخشید، نامزد جایزه سیمرغ شد و حالا دومین فیلمش را در نقش اصلی فیلم «مغز استخوان» و در کنار چهرههای شناخته شدهای چون جواد عزتی، پریناز ایزدیار و.. احتمالا در جشنواره فجر آینده خواهد داشت. پس قمار روی نام نوید پورفرج برای سینمای ایران که از فرط تکرار، تشنه چهرههای مستعد تازه است بیراه نیست.
علی شادمان
با سابقهترین و در عین حال جوانترین چهره این لیست علی شادمان است. بر خلاف نمونههای زیادی که در کودکی و نوجوانی با یکی دو فیلم درخشیده ولی با رسیدن به سنین بالاتر به کلی فراموش شدند، علی شادمان شیب پیشرفتش همچنان صعودی است. او که کشف زنده یاد رسول ملاقلی پور در فیلم «میم مثل مادر» بود و به خاطر تواناییاش در نواختن ویولن حضور پیدا کرد، ولی چنان تاثیر گذار ظاهر شد که هنوز که هنوز است سکانسهای مشترک او با گلشیفته فراهانی در آن فیلم جزو احساسیترین سکانسهای سینمای ایران به شمار میرود. حضور همزمان و موفق در سه عرصه نمایشی تئاتر، سینما و تلویزیون او را به یکی از گزینههای مطرح پروژههای سینمایی در سالهای بعد تبدیل خواهد بود. کافیست به لیست فیلمهای مهمی چون «اروند»، «ویلاییها»، «جان دار» اشاره کنیم که او در دو سه سال گذشته در آنها نقش پررنگی را تجربه کرده است. پس برای یک جوان 22 ساله با چنین سابقهای به راحتی میتوان آیندهای درخشان را متصور بود.
مجتبی پیرزاده
حضور در یکی از نقشهای مهم فیلم برنده اسکار اصغر فرهادی یعنی «فروشنده» برای هر بازیگری میتواند سکوی پرتاپ به سوی ستاره شدن باشد. در مورد مجتبی پیرزاده اما این مسیر آنطور که انتظار میرفت اتفاق نیفتاد. شاید سلیقه نمایشی او برای حضور در نقشهایی پرچالش و تن ندادن به بازی در هر فیلم و نقشی، دلیل اصلی این موضوع باشد. با این حال پتانسیل بازیگری مجتبی پیرزاده تنها با استناد بر آثاری چون «فروشنده» و «شکستن همزمان بیست استخوان» ثابت میکند که باید منتظر ظهور بازیگری توانا در عرصه سینمای اجتماعی ایران بود. بازیگری که امسال در فیلم «مجبوریم» رضا درمیشیان ایفای نقش کرده شاید از نظر سنی بازیگر جوانی محسوب نشود ولی مطمئنا از لحاظ سبک و شیوه بازیگری میتوان او را مستعد درخشش در سالهای بعد سینمای ایران دانست.
محسن شرف الدین