-
فرنوش ارس خانی: حبیب رضایی از زمان شروع فعالیت هنری خود، عملکرد قابل توجهی در سینمای ایران داشته است. با نگاهی به کارنامه او از تدریس و بازیگردانی تا مشاور کارگردانی و بازیگری در تئاتر و سینما، در هر عرصهای سعی کرده به عنوان یک سینماگر جنبه متفاوتی از ظرفیتهای خود و بازیگری در سینما را ارائه کند. او این روزها با فیلم «بی حسی موضعی» تجربه متفاوتی را در سینمای ایران پشت سر میگذارد. به بهانه اکران این فیلم، نگاهی به پنج نقش ماندگار او در سینما خواهیم داشت.
«آژانس شیشهای»
اولین حضور در سینما به نقطه عطف کارنامه او تبدیل میشود. رضایی در این فیلم ایفاگر نقش عباس، شخصیتی درونگرا با لهجه مشهدی است که به همراه پرویز پرستویی لحظات ماندگاری را در تاریخ سینمای ایران ثبت کردند. به دلیل فضا و لحن جسورانه فیلم ابراهیم حاتمی کیا، هنوز هم از عباس و حاج کاظم به عنوان تاثیرگذارترین شخصیتهای سینمای ایران یاد میکنند. رضایی در اولین تجربه سینمایی خود دیپلم افتخار جشنواره فجر شانزدهم را کسب کرد.
«بی حسی موضعی»
در فیلمی که علاوه بر ایفای نقش اصلی، برای اولین بار به عنوان تهیه کننده نیز فعالیت دارد و مسئولیت سنگینتری نسبت به سایر آثارش بر عهده اوست. فیلمی با فضای روشنفکرانه و ابزورد که رضایی شخصیت یک نویسنده میانسال و بلاتکلیف را بازی میکند. او که با «اسب حیوانی نجیبی است» بازی در سینمای ابزورد را تجربه کرده بود، در این جا شخصیت خونسرد و بی دغدغه را ایفا کرده که گاه توجه فیلم به عمق منطقهای عجیب و گنگ او، بستری برای خنداندن مخاطب میشود.
«آرایش غلیظ»
«آرایش غلیظ» دومین همکاری رضایی با حمید نعمت الله بعد از «بی پولی» به حساب میآید. فیلمی با فضایی غیر متعارف و فانتزی همراه با موقعیتهای غافلگیر کننده و بدیع در سینمای ایران. همایون نیز در دنیای آشفته و شلوغ فیلم، دنبال ماهی میگردد و برای همین آدم فروشی میکند. رضایی در اینجا نقش مکمل فیلم را بازی کرده اما شیمی ارتباط او با بهداد یکی از نقاط قوت فیلم به حساب میآید. اضافه شدن بار طنز به این کاراکتر، همایون را در کارنامه او شخصیتی منحصر به فرد کرده است.
«اینجا چراغی روشن است»
مرد کم توان و ساده دلی که در غیبت متولی، به شیوهای خارج از سنت، تحت تاثیر خواب و رویاهایش قرار میگیرد و با بذل و بخشش اموال امامزاده، آنجا را به مکانی برای تامین نیازهای مردم تبدیل میکند. بازی در این فیلم معناگرا با تکیه بر لحن و نگاههای خاص، به تجربه متفاوتی در کارنامه رضایی تبدیل میشود. این نقش برای او دست آورد مهمی همراه آورد و صاحب سیمرغ نقش اول مرد از بیسست و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.
«اسب حیوان نجیبی است»
همکاری با عبدالرضا کاهانی میتواند تجربه عجیب و بیسابقه در کارنامه هر بازیگری باشد. حبیب رضایی یکی از مهرههای مهم این فیلم است که شخصیتهای قصه بهواسطه حضور او به جریان اصلی خط و ربط پیدا میکنند. مسعود با بازی حبیب رضایی، شخصیتی دائم الخمر است که برای باج دادن به یک مامور قلابی، شبی را به همراه دوستان خود درگیر پول جور کردن میشوند. بازی روان و زیر پوستی حبیب رضایی و رضا عطاران و پارسا پیروزفر از نکات قابل توجه و مثبت این فیلم است.