مامور امنیتی یکی از جذابترین کاراکترهای سینماست. در سینمای جهان فیلمهای متنوعی به این نوع نقشها پرداختند و در سینمای ایران نیز با وجود اینکه تعداد این کاراکترها محدود است اما میتوان انواع تیپها را از ماموران امنیتی دید. به بهانه آمدن سری دوم «ماجرای نیمروز» به شبکه نمایش خانگی، روزنامه فرهیختگان هشت تیپ برجسته از چنین کاراکترهایی را در سینمای ایران فهرست کرده است.
آژانس شیشهای/ رضا کیانیان
سلحشور در «آژانس شیشهای» بر عکس حاج کاظم، نماد واقعیت است. چیزی که باعث میشود بهرغم جذاب بودنش، اما دوستداشتنی نشود، سردی بیرحمانه و منطقی اوست. او در این فیلم نهفقط یک مامور امنیتی، بلکه نمادی از یک نوع نگاه سیاسی و مدیریتی بهخصوص در کشور است.
به رنگ ارغوان / حمید فرخ نژاد
مامور امنیتی این فیلم رفتهرفته عاشق سوژه تحتنظرش میشود. او میان عشق و وظیفهگیر میافتد و از طرفی شخصیتی خونسرد و فرمانبردار نیست؛ بلکه براساس ایدئولوژی کار میکند. این کاراکتر جذاب، یکی از منحصربهفردترین شخصیتها در تاریخ سینمای ایران است.
ماجرای نیمروز ۲ / جواد عزتی و هادی حجازیفر
اولین عکسی که از «ماجرای نیمروز؛ ردخون» در رسانهها منتشر شد، تصویر دو مامور امنیتی این فیلم را نشان داد. جواد عزتی، بازیگر نقش «صادق» و هادی حجازیفر، بازیگر نقش «کمال». کمال و صادق دو جریان فکری و روشی را در دستگاه امنیتی نمایندگی میکنند. کمال بیپروا و صادق شکاک.
روز صفر / امیر جدیدی
قهرمان این فیلم، مامور امنیتی با بازی امیر جدیدی است. شخصیتی که دارای ابعاد مختلفی است و خیلیها شمایل او را با قهرمان اکشنهای آمریکایی مقایسه میکنند. شخصیت پردازی مامور امنیتی یکی از نقاط قوت این فیلم است و سعید ملکان تصویر موفقی از حافظان امنیت ملی ارائه کرده است.
بادیگارد / پرویز پرستویی
حاج حیدر به لحاظ ویژگیهای شخصیتی دنباله همان حاج کاظم است، اما در جایگاه شغلی سلحشور قرار میگیرد و دورهاش طی یک نمایش غمبار و دلگیر تمام میشود. هر غیر ایرانی هم با دیدن این فیلم و از روی شخصیت حیدر میتواند تا حدود زیادی درک کند که این کشور چه مسیری را از آرمانگرایی تا واقعگرایی در این سالها طی کرده است.
لباس شخصی / مهدی نصرتی
قصه این فیلم درباره اتفاقات پنهان حزب توده در دهه ۶۰ است. یاسر مامور امنیتی و قهرمان اتفاقات داستان است. جنبه دراماتیک ماجرا را کلهشقی یاسر برای اثبات حرفش جلو میبرد و در این مسیر از تکنیکهای ادبی و سینمایی ژانر جاسوسی، بیشترین بهره ممکن برده شده است.
ارتفاع پست / شهرام قائدی
مامور امنیتی این فیلم بیشتر شخصیتی خنثی دارد و بر خلاف فیلمهای قبلی حاتمی کیا، آرمان خاصی ندارد و همه چیزش ادعاست. ادعاهای این مامور امنیتی گاهی شخصیت او را مضحک میکند.
شبی که ماه کامل شد / بانیپال شومون
دو صحنه در فیلم گذاشته شده که تاکیدی صرف بر این دارد که وجوه انسانی یک مامور امنیتی را تصویر کند. البته همین تاکید اغراق شده کمکی به نشان دادن تصویر واقعی یک مامور امنیتی نکرده چون داستان فیلم در مورد موضوع مهم دیگری است.