منتقد سایت ورایتی بعد از تماشای «متری شیش و نیم» در جشنواره توکیو این فیلم را یک «ارتباط فرانسوی» ایرانی دانست.
پیتر دبروگ منتقد سایت روایتی نوشت: بخشی از «متری شیش و نیم» یک فیلم اکشن پر از آدرنالین است و بخش دیگرش اثری ریزبین درباره بروکراسی در ایران. درست مثل استاد دیگر سینمای ایران اصغر فرهادی، روستایی سنتهای سینمایی شرق و غرب را با هم ترکیب میکند.
نتیجه اثری که میتوان آن را نمونه ایرانی «ارتباط فرانسوی» نامید، یک فیلم پلیسی پر تنش و در حد هالیوود که برآوردی واقعی از نقاط قوت وضعف سیستم مبارزه با مواد مخدر در تهران را نشان می دهد. هیجان انگیز به اندازه یک فیلم اکشن آمریکایی!
اگر «متری شیش و نیم» قرار بود تنها یک فیلم تبلیغاتی و پروپاگاندا باشد، به اثری تبدیل نمیشد که در آن آدم خوبها دائم در حال بحث و جدل با هم هستند. ریتم فیلم بسیار سریع، اما همچنین پر از دیالوگ است، که تقریبا همه هم در دعوا رد و بدل میشوند. شاید ناصر (با بازی نوید محمد زاده) شخصیت شرور فیلم باشد، اما او دقیقا به همان اندازه قهرمانانی که مسئول دستگیریاش هستند، شخصیتی پیچیده دارد. شاید به همین دلیل باشد که او و نه معادی، برنده جایزه بهترین بازیگر در جشنواره توکیو برای این خلافکار در بند، شده است.
«متری شیش و نیم» تلاش نمیکند رفتار ناصر را توجیه کند. اما نشان میدهد که ناصر چطور در ذهن خود رفتارش را توجیه کرده است. در کشوری که میلیونها مصرف کننده وجود دارد، او تنها یکی از مردان مسئول است و تا زمانی که نشود روش فکری جامعه را عوض کرد ، افراد دیگری خواهند بود که جای ناصر را پر کنند.