با انتشار اولین تصویر از فیلم سینمایی «هفتاد سی»، به عنوان تجربه اول فیلمسازی بهرام افشاری، از گریم و نقش جدید هوتن شکیبا در این فیلم رونمایی شد. شکیبا از اواسط دهه نود، پس از تجربه موفق بازی در سریال «لیسانسهها» و سپس درخشش در فیلم «شبی که ماه کامل شد»، در مرکز توجهها قرار گرفت. او در این سالها با گریمهای متفاوت، ایفاگر نقشهایی متنوع شد و خودش را در سینمای ایران تثبیت کرد. شکیبا حالا در فیلم رفیق قدیمیاش بهرام افشاری، بازیگر نقش اصلی است و در تصویر منتشر شده در رسانهها، او را با چهره و لباسهای متعلق به مردی از طبقه پایین جامعه میبینیم.
به گزارش فیلمنیوز، هوتن شکیبا هوتن شکیبا یکی از بازیگران موفقی است که از تئاتر راهی تلویزیون و سینما شد؛ بازیگری که سالها روی صحنه تئاتر عرق ریخت و نقشهای سخت و پرزحمت بازی کرد تا در نهایت توانست خودش را به کارگردانهای سینما و تلویزیون ثابت کند. درست مثل بهرام افشاری که با سابقه طولانی در تئاتر به عرصه تصویر وارد شد و در مدت زمان کوتاهی درخشید. این دو نفر حالا کنار هم قرار گرفتهاند تا در فیلم «هفتاد سی»، اتفاق مهمی رقم بزنند. شکیبا علاوه بر «هفتاد سی» در فیلم سروش صحت هم بازی دارد.
آنچه در اولین تصویر منتشر شده از فیلم «هفتاد سی» به کارگردانی بهرام افشاری اهمیت زیادی دارد، گریم متفاوت هوتن شکیبا است. در این تصویر او را با عرقگیر آبی رنگ و پیژامه راهراه و کتی چروک و چرک مرده میبینیم. درحالی که چهرهاش عصبانی است و انگار درحال گفتن بدوبیراه به کسی است که دارد از او دور میشود. شکیبا اینبار موهایش را به سمت چپ شانه کرده و باز هم سبیل گذاشته است؛ گریمی که کاملا به این تیپ و قیافه میآید.
یکی از نکات مهم در کارنامه شکیبا توانایی او در ایفای نقشهای متفاوت با گریمهای مختلف است. شکیبا با نقش حبیب سریال «لیسانسهها» به کارگردانی سروش صحت نزد مخاطبان به شهرت رسید. در این سریال با موهای فرفری پرپشت و ابروهای به هم پیوسته و چشمهایی که اندکی انحراف داشت ظاهر شد. بسیار بدتیپ بود و همین تیپ افتضاحش به عاملی برای جذابیتش تبدیل شد.
او در «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار با موها و ریشهای به نسبت بلند، در نقش عبدالحمید ریگی ظاهر شد؛ مردی که تحت تاثیر برادرش عبدالمالک ریگی تا قتل همسرش پیش رفت. شکیبا در این فیلم بلوچی صحبت میکرد و این ویژگی هم به یکی از اتفاقهای مهم شخصیتش بدل شد.
در فیلم «تیتی» به کارگردانی آیدا پناهنده، شکیبا را در قامت مردی خواننده و دائمالخمر میدیدیم. لباسهای براق میپوشید، کلاه به سر میگذاشت و دستبند و گردنبند و انگشتر طلایی میانداخت. مثل لاتها حرف میزد و تمام مدت سرگرم شرطبندی و دعوا بود. چهره و لباس شکیبا در این فیلم هم کاملا با نقش همخوانی داشت.
در فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، در قامت مردی لات و کفترباز به میدان آمد؛ مردی که جز کبوترها و شرطبندی به چیز دیگری فکر نمیکرد. نه به سر و صورتش میرسید و نه لباسهای مرتبی میپوشید. ریش پرپشت نامرتبی داشت و موهای سرش کوتاه بود. به جای حلقه، انگشتری عقیق دست میکرد و درکل با نگاهی به ظاهرش میشد فهمید متعلق به کدام طبقه اجتماعی است. حالا با نگاهی به تصویر او در فیلم «هفتاد سی» میشود پیشبینی کرد که شاید شمایی از نقش او در ابلق در این فیلم هم وجود داشته باشد؛ گرچه به لحاظ چهره، کاملا با نقش او در ابلق متفاوت است.
او در فیلم «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس با موهایی مرتب و سبیل ظاهر شده بود که در زندان هم لباسهای مرتب میپوشید و آنقدر خوب حرف میزد که میتوانست دل دخترها را بیرون از زندان ببرد. مطالعه کتابهای خارجی در زندان و تدریس زبان به زندانیها، شان و منزلت ویژهای به او میداد.
شکیبا در سریال «رهایم کن» به کارگردانی شهرام شاهحسینی هم با گریم متفاوت از همیشه به میدان آمد و توانست شمایی از یک مرد عاشق که سالها در شهر زندگی کرده و تفاوت زیادی با حالوهوای برادرش دارد به رخ بکشد. او با این ظاهر بهخوبی میتوانست به رقیب عشقی برادرش تبدیل شود.
با توانایی ویژهای که از شکیبا برای ایفای نقشهای متفاوت سراغ داریم، میتوانیم مطمئن باشیم در «هفتاد سی» با این گریم جالب و هدایت بهرام افشاری اتفاق ویژهای را رقم بزند. افشاری پیشتر نمایش «جوجهتیغی» را با اجرای تک نفره خودش روی صحنه برده و تجربه موفقی در عرصه کارگردانی تئاتر در کارنامهاش بر جا گذاشته بود.
لازم به ذکر هست که ایشون در فیلم شبی که ماه کامل شد به زبان بلوچی صحبت میکرد نه کردی موقعی که نقد برای بازیگر مینویسید اطلاعات خودتون رو کامل کنید.