«بدون قرار قبلی» پنجمین فیلم «بهروز شعیبی» است. او از سال 1384 کارگردانی را با ساخت فیلم ویدیویی « باغ آلوچه» شروع کرد و هفت سال بعد نخستین فیلم بلند سینماییاش با نام «دهلیز» را جلوی دوربین برد. فیلمی که در همان گام اول عیار شعیبی را در فیلمسازی به رخ کشید. شعیبی در ادامه فیلمهای «سیانور»،«دارکوب» و «روز بلوا» را جلوی دوربین برد و در سال 1400 هم پنجمین فیلمش با نام «بدون قرار قبلی» را کارگردانی کرد. فیلمی که توانست به بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کند . این فیلم از چهارشنبه هجدهم خرداد ماه اکران عمومیاش را در سینماها آغاز کرد.
درباره فیلم: «بدون قرار قبلی» یک فیلم سفرگونه است. روایتی است از یک سفر اودیسهوار که از دل اروپا شروع میشود و در مشهد مقدس به پایان میرسد. داستان فیلم درباره دکتر حاذقیاست به نام «یاسمن» که سالهاست در کشور آلمان سکونت دارد. او درپی وصیت پدرش مجبور میشود به ایران سفر کند. یاسمن در تهران متوجه میشود که پدرش برای او قبری را در صحن مطهر حضرت رضا (ع) به ارث گذاشته است. حالا یاسمن باید علی رغم میل باطنیاش برای فروش این قبر به مشهد سفر کند، آنهم در شرایطی که ناچار است هر چه زودتر به آلمان برگردد.
درباره کارگردان: «بدون قرار قبلی» فیلم سختی است. از آن جهت سخت است که اگر کارگردان در ارائه مفهوم و محتوا کمی پایش میلغزید ، فیلم در ورطه شعار زدگی میافتاد و اثرش را به کل از دست میداد. اما بهروز شعیبی با تسلطی مثال زدنی، اجزای درام فیلم را آنالیز کرده و با یک مهندسی درست گام به گام قصهاش را روایت میکند. همین تسلط بر درام و شناخت کافی از شخصیتهای فیلم موجب شده تا «بدون قرار قبلی» آرام آرام مخاطب را درگیر و با خودش همراه کند. شعیبی به درستی میداند که قرار است داستانش به کجا ختم شود و چه پیامی را منتقل کند برای همین همه چیز را با طمانیه جلو میبرد تا فیلم در روح و روان مخاطب ته نشین و برجانش بنشیند.
درباره فیلمنامه: فیلمنامه «بدون قرار قبلی» یک اثر اقتباسی است. منبع فیلمنامه داستانی است به قلم مصطفی مستور. روایت سینمایی از داستانی در این حال و هوا کمی سخت و پیچیده است. کاری که البته فرهدتوحیدی با همکاری مهدی تراب بیگی به خوبی از پس آن برآمدهاند. آنها در واقع جان مایه داستان مصطفی مستور را به خوبی درک کردهاند و به آن بعد سینمایی دادهاند. اتفاقی که موجب شده تا در فرایند تبدیل داستان به یک اثر سینمایی نه تنها از جان و قدرت قصه کم نشود، بلکه با گسترده شدن فضا ، زوایای پنهان داستان نیز خود را عیان کند. «بدون قرار قبلی» را میتوان یکی از اقتباسهای موفق سینمایی به حساب آورد.
درباره بازیگران: «بدون قرار قبلی» ترکیب جالبی دارد. بار درام بر عهده کاراکتر اصلی است که نقش آن را «پگاه آهنگرانی» بازی میکند. او ایفاگر نقش «یاسمن» است دختری که سالهاست از ایران رفته و با فرهنگ آلمانها بزرگ و وارد جامعه شده است. آهنگرانی به درستی موقعیت این کاراکتر را فهمیده و با آنالیز درستی که از این شخصیت داشته ، ریزرفتارهای او را شناسایی و وارد بازیاش کرده است. از همین روست که مخاطب یاسمن را میپذیرد و بازی پگاه آهنگرانی به باورش مینشیند. بازیگران دیگر از جمله الهام کردا، مصطفی زمانی و صابر ابر هم کاملا در خدمت فیلم و کاراکتر اصلی هستند. از همین رو همگی به اندازه بازی کردهاند تا یاسمن به درستی دیده شود.
درباره عوامل فنی: یکی از مهمترین ارکان فیلمهای از جنس «بدون قرار قبلی» ثبت تصاویر و قابهای جذاب است. تنوع لوکیشنها از غرب اروپا تا شمال شرق ایران این امکان را در اختیار فیلمبردار فیلم گذاشته و محمد حدادی در این مسیر با ثبت قابهای جذاب و متنوع به انتقال مفهوم از طریق تصویر کمک شایان توجهی کرده است. در کنار فیلمبرداری قابل تحسین اثر ، صدا نیز در این فیلم کارکردی اثر گذار دارد. طراحی صدا به گونهای است که مخاطب در لحظاتی از فیلم اگر چشمهایش را ببندد به راحتی میتواند فضای صحنه و حس کاراکتر را درک کند. ضمن اینکه موسیقی هم در این راستا به نزدیک شدن مخاطب به حس و حال فیلم کمک قابل توجهی کردهاست.
موفقیت ها: «بدون قرار قبلی» یکی از 22 فیلم حاضر در بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر بود که توانست در نهایت سیمرغ زرین بهترین فیلم از «نگاه ملی» را از آن خودش کند. بهروز شعیبی بعد از مراسم اختتامیه این جایزه را به آستان مقدس رضوی تقدیم کرد. «بدون قرار قبلی» در جشنواره فیلم فجر مورد پسند مخاطبان، منتقدان و البته هیات داوران قرار گرفت و در چند رشته اصلی نامزد دریافت سیمرغ شد. بهروز شعیبی در رشته کارگردانی نامزد دریافت سیمرغ شد و در بخش فیلمنامه هم فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی در جمع نامزدها جای گرفتند. این فیلم در دورشته بهترین صداگذاری و صدبرداری هم نامزد دریافت جایزه شد.