نمایش فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی در جشنواره فیلم ونیز ، واکنش مثبت منتقدان سینمایی را به دنبال داشت ، در نقدهای نوشته شده از بازی محسن تنابنده، پیرنگ فیلم و تفکری که پشت ساخت آن قرار داشته تعریف و تمجید شده است.
به گزارش فیلمنیوز، جاناتان هالند و پائولو ریبری از جمله منتقدانی هستند که اولین ارزیابیهایشان را درباره «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی نوشتهاند. بخشی از نوشتههای این منتقدها را که در سایت نماوامگ منتشر شده مرور میکنیم.
جاناتان هالند در اسکرین دیلی از «جنگ جهانی سوم» به عنوان یک تریلر خوب و شفاف نام برده و نوشته: «داستانی توانفرسا اما قانعکننده با این موضوع است که چگونه یکی از قربانیان زندگی یاد میگیرد از کسانی که به او ظلم کردهاند تقلید کند.»
بازی محسن تنابنده در نقش شکیب، یکی از مهمترین نکاتی است که هم در نقد هالند و هم ریبری وجود دارد. هالند نوشته: «تنابنده در نقش شکیب فوقالعاده است. او در ابتدا به یک کمدین صامت با صورت سنگی و سرافکنده میماند، اسیر چنگال قدرتهایی که نمیتواند آنها درک کند. بعداً به اصل تراژدی تبدیل میشود؛ یک دگرگونی عمیق که هم ازنظر دراماتیک موجه و هم ازلحاظ روانی پذیرفتنی است.»
در نقد ریبری بازی تنابنده به این صورت بررسی شده: «محسن تنابنده در نقش شکیب یک نقشآفرینی بهیادماندنی دارد. آنچه باعث میشود فیلم – که بخش اول آن قطعاً عاری از اشکالات روایی نیست – واقعاً خاطرهانگیز و اصیل شود، بازی شگفتانگیز تنابنده است. بازیگر (و کارگردان) تحسینشده ایرانی در وظیفه دشوار جان بخشیدن به یک شخصیت چندوجهی و پیچیده مانند شکیب موفق عمل میکند و این کار را با یک بازی پرحرارت و غریزی انجام میدهد. تنابنده قادر است هم انسانیترین و عاشقانهترین لحظهها را ثبت کند و هم فرورفتن عمیق شخصیت خود در ورطهای از ویرانی را به تصویر درآورد.»
ریبری درباره سایر بازیگران فیلم هم نوشته: « باقی بازیگران نیز حضوری مؤثر دارند و عملاً در نیمه دوم فیلم پویایی سرد، بدبینانه و غیرانسانی یک رژیم توتالیتر را به نمایش میگذارند، رژیمی که آماده است ارزش و منزلت زندگی انسانی را برای یک هدف انتزاعی و غیر مادی، در این مورد، حفاظت از یک فیلم در دست تولید، زیر پا بگذارد.»
از نظر هالند، فیلم پیرنگی قانعکننده دارد: «جنگ جهانی سوم در سطح پیرنگ، قانعکننده است. وقایع بهقدری سریع پیش میرود که تماشاگرِ بیتوجه ممکن است گم شود. عناصر کلیدی اغلب در لحظات زودگذر دیالوگ آشکار میشود. سیدی به ما میگوید زمان ممکن است عوض شود، اما شیوههای اعمال قدرت ثابت میماند و همیشه کسی در انتهای هرم هست که حاضر نیست فراموش شود.»
ریبری هم این فیلم را با مفهوم ابتذال شر از هانا آرنت، فیلسوف یهودی مقایسه کرده و نوشته: «هانا آرنت معتقد است معماران واقعیِ وحشتناکترین اتفاقات قرن بیستم رهبرانی مانند هیتلر با یک ایدئولوژی ظالمانه یا حتی شیطانی نبودند، بلکه یک گروه عظیم، خاکستری و بینام و نشان از «آدمهای کوچک» بودند که از نفرتانگیز بودن کار درکی نداشتند و فقط به سمت خودخواهیهای پیشپاافتاده گرایش داشتند، آنها کوتهبینانه در جستجوی منافع شخصی خود بودند.» و نتیجه گرفته که هومن سیدی هم به دنبال بیان چنین معنایی بوده است.
فیلم «جنگ جهانی سوم» روز چهارشنبه شانزدهم شهریور 1401 در بخش رقابتی افقها هفتاد و نهمین جشنواره ونیز به نمایش درآمد .