جشنواره فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشوردر هر دورهای با حواشی مختلفی روبهرو بوده است؛ در بعضی دورهها کمتر و بعضی دورهها بیشتر. 10 روز به شروع جشنواره چهلویکم فیلم فجر باقی مانده و امسال هم مثل سالهای قبل بازار حواشی و جنجالها داغ است.
به گزارش فیلمنیوز، به بهانه نزدیک شدن به آغاز جشنواره فجر، سراغ 12 حاشیه و جنجال در دورههای مختلف جشنواره فجر رفتهایم. طبیعتا تعداد جنجالهای مهم و اساسی خیلی بیشتر از اینهاست اما سعی کردهایم مهمترینها دست بگذاریم و در هر مورد به طرفین دعوا و اصل ماجرا و آخر و عاقبت آن بپردازیم.
♦ جشنواره نوزدهم | اعتراض ابراهیم حاتمیکیا به توقیف موج مرده
ابراهیم حاتمیکیا سال 1378، فیلم «موج مرده» را به تهیهکنندگی بنیاد روایت فتح جلوی دوربین برد. این فیلم بعد از بازبینی توسط مسولان بنیاد ممیزیهای زیادی خورد. حجم اصلاحیهها به اندازهای زیاد بود که حاتمیکیا حاضر به انجام آنها نشد و در پی آن همزمان با شروع جشنواره شایعههای توقیف فیلم آن هم توسط نهاد تولیدکننده، یعنی بنیاد روایت به گوش میرسید. روز اکران فیلم، در حالی که اهالی رسانه در حال ورود به سالن برای تماشای فیلم بودند، اعلام شد که فیلم بنا به درخواست تهیهکننده از جشنواره حذف شده است. حاتمیکیا در روزی که قرار بود فیلمش اکران شود با یک کیسه پر از نگاتیو که در دست داشت، وارد سالن سینما استقلال شد و در پشت میزی که برای برگزاری نشستهای مطبوعاتی در نظر گرفته شده بود نشست و بلافاصله از داخل کیسه، نگاتیوهای فیلمش را درآورد و روی میز چید و گفت اینها همه موارد صلاحی فیلم من است که بنیاد روایت دستور به حذف آنها داده است. او در این نشست تندترین انتقادها را به نظامیان فعال در سینما کرد.
♦ جشنواره بیستوپنجم | اعتراض بهرام رادان به داوری سنتوری
سال 1385، داریوش مهرجویی فیلم «سنتوری» را به جشنواره فیلم فجر ارائه کرد. فیلم توسط هیات انتخاب به بخش مسابقه جشنواره بیستوپنجم راه پیدا کرد. اما درست پیش از شروع اکرانش در سینماهای جشنواره با مشکل روبه رو شد. بنا به تصمیم مسئولین وقت سینمایی و با نظر مستقیم وزیر ارشاد، اکران فیلم در جشنواره به چند نمایش در سینماهای مردمی و سینمای رسانه محدود شد. بنا بر همین ملاحظات «سنتوری» عملا از داوری هم کنار گذاشته و فقط در رشته بازیگری مرد داوران به آن رای دادند و شایسته دریافت سیمرغ دانستند. در روز اختتامیه جشنواره، بهرام رادان وقتی به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره انتخاب شد، بعد از دریافت سیمرغ بلورین، به اعتراض جایزهاش را کنار پایه میکروفن روی سن به زمین گذاشت و به تندی از مسولان برگزاری جشنواره انتقاد کرد و از هیئت داوران خواست یک بار دیگر فیلم «سنتوری» را ببینند البته بعدها گفت که قصد بیاحترامی به هیئت داوران را نداشته و فقط وقتی دیده این فیلم فقط در دو رشته نامزد دریافت جایزه شده، برایش عجیب بوده. چون بسیاری از کارشناسان به او گفته بودهاند سنتوری بهترین فیلم مهرجویی است.
♦ جشنواره بیستوپنجم | امتناع مسعود ده نمکی از گرفتن سیمرغ مردمی اخراجیها
فیلم «اخراجیها1» در سینماهای مردمی جشنواره بیستوپنجم فجر مورد استقبال فراوان قرار گرفت و موفق شد با کسب بیشترین آرای مردمی، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم را به خودش اختصاص دهد. «اخراجی ها» سیمرغ مردمی را گرفت اما در رشتههای دیگر نتوانست نظر داوران را جلب کند و موفق به کسب جایزه نشد. در پایان مراسم اختتامیه که اختصاص به اهدای سیمرغ بلورین مردمی داشت، زندهیاد حبیبالله کاسهساز برای اهدای سیمرغ روی سن رفت و از مسعود دهنمکی خواست که جایزه را بگیرد. دهنمکی هم پشت تریبون ایستاد و هیات داوران را به خاطر نادیده گرفتن فیلمش نواخت و با فریاد گفت، نه مرغ میخواهم نه سیمرغ. با عذر خواهی از عوامل فیلم اخراجی ها که زحماتشان توسط هیات داوران نادیده گرفته شده، از سن پایین آمد و مراسم اختتامیه را ترک کرد.
♦ جشنواره بیستوهشتم | چالش در جلسه نقد و بررسی فیلم زمهریر
عدم پذیرش فیلم « زمهریر» ساخته علی رویینتن در بخش مسابقه جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر، اعتراض تهیه کننده و عوامل فیلم را به دنبال داشت. در پی این اعتراضها قرار شد تا « زمهریر» در یک اکران ویژه در سالن رسانهها به نمایش دربیاید تا اهالی رسانه و منتقدان دربارهاش داوری کنند و آن را محک بزنند. این فیلم نزدیک نیمهشب در مرکز همایشهای برج میلاد روی پرده رفت. بعد از گذشت دقایقی از فیلم، اعتراض به آن از سوی تماشاگران حاضر در سالن شروع شد و در ادامه با سوت زدن و هو کشیدن به اوج خود رسید. بعد از پایان نمایش فیلم، علی رویینتن و چند تن از عوامل در نشست خبری حاضر شدند. اهالی رسانه از رویینتن خواستند به قولش مبنی بر اینکه گفته بود در صورتی که مخاطبان از فیلمم ناراضی باشند، پابرهنه سالن را ترک میکنم، عمل کند. همین خواسته و بعد صحبتهای جنجالی کارگردان زمهریر با این مضمون که دست خبرنگاران و معاونت سینمایی برای خراب کردن او وفیلمش در یک کاسه است، جنجال ها را به اوج خود رساند.
♦ جشنواره بیستونهم | حواشی اکران فرزند صبح
محمدرضا شرفالدین تهیهکننده فیلم « فرزند صبح» نسخهای از این فیلم را بدون تایید بهروز افخمی، کارگردان فیلم به جشنواره بیستونهم فیلم فجر ارائه کرد. فیلم توسط هیئت انتخاب پذیرفته شد و به بخش مسابقه راه پیدا کرد. افخمی پیش از نمایش فرزند صبح در مصاحبههای مختلف اعلام کرد که نسخه ارائه شده به جشنواره مورد تایید او نیست و ایراد دارد. فیلم سرانجام در مرکز همایشهای برج میلاد برای اصحاب رسانه اکران شد و خود افخمی هم در این اکران حضور پیدا کرد. از اواسط فیلم اعتراضها شروع و در انتها به اوج خود رسید. پس از پایان نمایش خبرنگاران افخمی را دوره کردند و او را بابت ساخت این فیلم مورد بازخواست قرار دادند. افخمی در پاسخ به خبرنگاران و اهالی رسانه گفت که بارها از همه خواسته است تا او را به عنوان کارگردان فیلم معرفی نکنند. بعد گفت که فیلم سینمایی «فرزند صبح» به لحاظ فنی مشکل شدیدی دارد؛ چه در نوع صدا و چه به لحاظ پخش تصاویر و اصلا آماده نمایش نبوده است. خلاصه اینکه سالها بعد از این اتفاق، خود افخمی فیلم را مجددا تدوین کرد و به نسخه نهایی رساند.
♦ هیاهوی فیلم پایان نامه| جشنواره بیستونهم
«پایان نامه» یکی از فیلم های جنجالی تولید شده در سال 1389 است. فیلمی که از همان شروع تولید به دلیل موضوع و محتوایش در متن حاشیه قرار گرفت. این فیلم با حمایت مستقیم مسئولین وقت سینمایی به سرانجام رسید و پا به بخش مسابقه جشنواره بیستونهم گذاشت. اکران فیلم در سینمای رسانهها جنجالساز شد. سوت زدنها و هو کشیدنهای حاضران در سالن بخشی از این جنجالها بود. در نشست خبری فضای ملتهب تری حکم فرما شد. اهالی رسانه به شدت به حامد کلاهداری بابت کیفیت این فیلم معترض شدند که البته این اعتراضها، توسط کارگردان و بازیگران فیلم بی پاسخ نماند. بعدها امیر آقایی در برنامه هفت دست به افشاگری زد و گفت بابت انصراف از حضور در فیلم پایاننامه مبلغ ۱۷۰میلیون تومان جریمه شده است. سال 99 کلاهداری پاسخ آقایی را داد و گفت که آقایی مدام به دفترش میآمده و تلاش میکرده تا این نقش را بگیرد و حتی از کلاهداری مبلغی هم دستی گرفته است. خلاصه اینکه معلوم نشد واقعیت ماجرا چه بوده است.
ادامه دارد…
سلام
اینایی که قهر می کنند ای کاش برای همیشه قهر کنند تا میدان برای هنرمندان واقعی باز شود نه این غربگداهای بچه ننه