پژمان جمشیدی این روزها علاوه بر دو فیلم «علفزار» و «دوزیست» سریال شبکه خانگی «افتاب پرست» را هم در حال پخش دارد، او تلاش کرده تا در این سریال وجه دیگری از تواناییهایش در عرصه کارهای کمدی را رو کند.
به گزارش فیلمنیوز ، پژمان جمشیدی با سریال «پژمان» توجهات را به خود جلب کرد و نشان داد آینده ای درخشان در بازیگری دارد. جمشیدی در حالی چهارشنبه گذشته شمع 44 سالگی خود را فوت کرد که حالا مخاطب او را به عنوان یک بازیگر حرفه ای پذیرفته است و دیگر سوالات کلیشهای چون «فوتبالسیت را چه به بازیگری!» از مد افتاده. نشان به آن نشان که جمشیدی با دو فیلم در حال اکران یعنی «دوزیست» و «علفزار» دو وجه متفاوت از توانایی خود به رخ کشیده. او مدتی است با سومین سریال خانگی خود یعنی «آفتاب پرست» در معرض قضاوت قرار گرفتهاست. او در این سریال سعی کرده وجه دیگری از تواناییهایش در عرصه کمدی را نشان داد. در ادامه مرری داریم بر مقایسه بازی او در این سریال و سریال «زیرخاکی» که تا پیش از آفتاب پرست، آخرین نقش کمدی اش به حساب میآید.
ویژگی ها جمال| پژمان جمشیدی در سریال خانگی«آفتاب پرست» نقش جوانی به نام جمال پورشه را بازی می کند. او برای گذران زندگی به سمت کارهای خلاف کشیده شد؛ به زندان افتاد و پس از آزادی سودای بزرگتری برای رسیدن به ثروت داشت. راه چاره در تغییر هویت دیده شد و او به نام جدید و یک فامیلی خاص به نام پورشه دست یافت. این تغییر اما بی دردسر نبود و حالا گمان می رود او فرزند مردی موجه و نیکوکار به اسم «حاجی پورشه» است. از آن سو، بر اساس اتفاق، جمال باعث قتل یک تبهکار اقتصادی شده و زمینه رسوایی دیگران را «ناخواسته» فراهم می آورد و حالا تبدیل به قهرمان شده است. قرار گرفتن شخصیت ها در موقعیت های متضاد سابقه ای دیرینه در آثار ایرانی و خارجی دارد و «آفتاب پرست» نمونه تازه آن است.
ویژگی های فریبرز | از قضا، پژمان جمشیدی تجربه بازی در فیلم و سریال های مشابه را دارد که «زیرخاکی» شاخص ترین آن ها است. او در این سریال تلویزیونی نقش فریبرز باغ بیشه را بازی کرده که هم و غمی جز یافتن عتقیه ندارد. با این حال ناخواسته در موقعیت یک مرد انقلابی قرار می گیرد ، به زندان می افتاد و با پیروزی انقلاب صاحب موقعیتی خوب می شود. همزمان با شروع جنگ نیز همین شرایط برای او رقم می خورد و در زندان بعث بجای یک افسر مورد توجه قرار می گیرد.
چالش اشتراکات نقش | حتما موقعی که نقش جمال پورشه به جمشیدی پیشنهاد شده، اولین نگرانی او اشتراک های آن با فریبرز است. بازیگر چاره ای نداشته جز این که مرزی باریک میان دو شخصیت ایجاد کند. او در «زیر خاکی» به مدلی تازه رسید که نوع راه رفتن، حرف زدن با کمک دو دندان موقعیت عصانبیت، بریده بریده صحبت کردن و … مشخصه های آن بود. این شیوه به همراه بده بستان با همسرش (ژاله صامتی) به دل مخاطبان نشست و تبدیل به یکی از نقش های خوب کارنامه جمشیدی شد. او در «آفتاب پرست» الگوهایی دیگر برای رفتار جمال انتخاب کرده. این جا شخصیت، رفتارهای برون ریز بیشتری دارد و گریه تصنعی و بازی با چشم مشخصه اصلی آن است. با این همه گاه، برخی موارد ، مخاطب را یاد فریبرز می اندازد؛ از جمله نوع راه رفتن و واکنش های سریع احساساتی.
عملکرد جمشیدی | پژمان جمشیدی در مجموع توانسته، مرزی مشخص بین شخصیت جمال با فریبرز ایجاد کند و به کاراکتر خود در «آفتاب پرست» رنگی تازه ببخشد. با این همه، «هویت» حلقه مفقوده شخصیت جمال است و بعد از گذشت شش قسمت، جمال صاحب امضای منحصر بفرد نشده. آن چه مخاطبان بر آن صحه می گذارند این است که بازیگر «ناخواسته» از کارکتر فریبرز «زیرخاکی» تاثیر گرفته. چه بسا عدم فاصله منطقی از زمان تولید «زیر خاکی» یکی از دلایل مهم این اتفاق باشد. این مساله اما باعث نمی شود که رفتار و گفتار جمشیدی در نقش جمال ایجاد خنده نکند. همین که او رضایت مخاطبان را بدست آورده یعنی موفق بوده است.
کار سخت پژمان | «آفتاب پرست» دومین تجربه پژمان جمشیدی از سریال های خانگی است. از قضا «خوب، بد، جلف: رادیواکتیو» هم کمدی است و این یعنی کار او در مصاف با «آفتاب پرست» دوچندان سخت بوده. جمشیدی در «خوب، بد، جلف» شخصیتی متفاوت از «آفتاب پرست» و نیز سریال تلویزیونی «زیرخاکی» داشت ولی مگر یک بازیگر برای ارائه موقعیت های کمدی، چه قدر ابزار در اختیار دارد؟ داریم درباره جمشیدی حرف می زنیم که علاوه بر آثار مذکور، در فیلم و سریال های دیگر هم وارد جلد شخصیت های کمدی شده است. جمشیدی بارها اذعان کرده که دنبال تجربیات تازه در بازیگری است و معدود بودن ظرفیت کمدی ها، چالش اساسی اوست. این بازیگر در ادامه مسیر چه خواهد کرد و شخصیت او در سریال بعدی خانگی چقدر اجازه ارائه کاری متفاوت در اختیارش خواهد گذاشت؟
پژمان جمشیدی بازیگر بی نهایت باهوش و تکنیکیه ولی این دوتا نقش با اینکه بی نظیرن خیلی شبیه هم هستن امیدوارم تغییر پیدا کنه در نقش های بعدی