مسعود اطیابی که سال گذشته با ساخت فیلم «دینامیت» توانست رکورد فروش را در سینمای ایران بزند حالا با «انفرادی» بار دیگر توجهها را جلب کرده است. فیلم «انفرادی» بعد از گذشت دو هفته به مرز 15 میلیارد فروش رسیده است و حالا باید دید میتواند به رقیبی قدرتمندی برای «دینامیت» تبدیل شود یا خیر. اطیابی در گفت وگویی به این مسئله اشاره کرده که از فروش بالای فیلمهایش دستمزد آنچنانی نمیگیرد. بخشهایی از گفتههای گفتههای این کارگردان را بخوانید.
کدام دستمزد بالا؟
خیلیها فکر میکنند اگر ما کمدی میسازیم به خاطر پول است، اما بهتر است بیایید و زندگی من را ببینید. چون از فیلمهای خیلی پروفروش هم دستمزد خیلی بالایی نمیگیرم و در یک حد نرمالی به من میرسد. واقعیت این است که من بیشتر به نیاز جامعه و تواناییهای خودم توجه میکنم. ما به عنوان هنرمند وظیفه داریم که براساس آنچه در هر مقطعی جامعه و مردم به آن نیاز دارند فعالیت کنیم. تزریق شادی و حال خوب، یکی از اصلیترین هدفهای من در این راه است.
گران نبودن رضا عطاران
واقعیت این است که رضا عطاران نسبت به توانایی، جایگاه و تاثیری که در فیلم میگذارد، اصلا بازیگر گرانی نیست. البته که من نمیدانم دقیقا چه مبلغی از تهیهکننده فیلم «انفرادی» گرفته است تا در این فیلم بازی کند. بههرحال، انتخاب بازیگران با همفکری و مشورت من و تهیهکننده اتفاق افتاده. این را هم اضافه کنم که رضا عطاران رفیق من است و به راحتی هم پذیرفت در این فیلم بازی کند. بعد از این سه فیلم همچنان دوست دارم بازهم با او کار کنم.

انتظار فروش دوبرابر برای دینامیت
انتظارم از فروش «دینامیت» خیلی بالاتر بود. فیلم پتانسیل بالاتری از این حد داشت. به هر حال خود مسله کرونا باعث شد که بلیطهای سینما به صورت 50 درصد و 30 درصد ظرفیت فروخته شود. از طرفی هنوز ترس مردم از حضور در سینما وجود دارد. اما فیلم باید قابلیت این را داشته باشد که مردم برای دیدن آن به سالن بروند وگرنه نه ریسک کرونا را میپذیرند و نه پولشان را هدر میدهند. اگر اکران «دینامیت» در دوران کرونا نبود، قطعا دو برابر این میفروخت.
مشکلات مجوز دینامیت
ما خیلی سخت برای «دینامیت» مجوز گرفتیم، سه سال طول کشید. تا وقتی مدیران ما به درک درست از موضوع رسیدند بسیار زمان برد. در نهایت هم با صدور مجوز از رییس قوه قضاییه وقت، توانستیم مجوز بگیریم. ببینید چون شیوه انتخاب مدیران ما غلط است و مدیرانی بر سر کار میآیند که با جامعه بیگانه هستند و فهم دینی، سیاسی و اجتماعی درستی ندارند، فیلمسازی ما هم در این میان اسیر شده. دینامیت باید همان روزهایی که ساختش تمام شد اکران میشد و مورد تشویق قرار میگرفت. این اتفاق نیافتاد چون درک درستی از اجتماع برای مدیران وجود ندارد. اما بعد از اینکه به سختی مجوز گرفتیم و اکران شد، همه فهمیدند که مردم ما و مخصوصا قشر مذهبی و مومن جامعه بسیار فهیم هستند.

فروش بالا به خاطر کیفیت!
هیچ اصراری ندارم که فیلمهایم پرفروش باشد. اما این را میدانم که اثری اگر مورد پسند مردم نباشد بعد از سه هفته مخاطبانش میریزند. اگر افزایش مخاطب داشت حتما دلیل بر کیفیت آن است. اما اینکه دقیقا به چه دلیلی مردم فیلمهای من را میبینند، موضوعی است که خودم هم دلیل قطعی برای آن پیدا نکردهام. شما دلیلش را پیدا کنید. البته این را بارها دیدهام که روزنامهنگاران و منتقدان سینمایی به مخاطبان فیلمهای من حمله میکنند که چرا مردم این نوع آثار را میبینند. من از خودم و فیلمهایم دفاع نمیکنم. اما از این ناراحت میشوم که به مخاطبان و مدافعان فیلمهایم که گاهی به میلیونها نفر جمعیت میرسند، توهین و حمله میشود. شاید این را باید اینجا بگویم که روز اول اکران فیلم من یک خبرنگاری از یک خبرگزاری مطلبی که سراسر غرض ورزی بود درباره فیلم من منتشر کرد. بعد چندین خبرگزاری همین خبر را بدون اینکه حتی یک خط از آن را تغییر دهند و بدون اینکه فیلم من را دیده باشند، پشت سر آن منتشر کردند. من در چنین شرایطی چطور میتوانم به مطبوعات و خبرگزاریها اعتماد داشته باشم؟ مردم فیلم من را میبینند، نتیجه این اعتماد هم در گیشه فیلمهایم معلوم است.