«موقعیت مهدی» با 535 هزار مخاطب درحالی عنوان پرفروشترین فیلم دفاع مقدس تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص داده است که فیلم «عقابها» با داشتن بیش از 8 میلیون مخاطب، همچنان رکورددار جلب مخاطب در میان فیلمهای دفاع مقدسی است.
آنطور که اعلام شده فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر با حضور 405 هزار مخاطب در سینماها و 130هزار مخاطب در اکرانهای سیار، در مجموع پای 535 هزار مخاطب را به سینماها باز کرده و در مجموع به فروشی 14 میلیاردی دست پیدا کرده است.
اگر نگاهی به جدول فروش فیلمهای دفاعمقدسی بیندازیم، به این نتیجه میرسیم که رکورد میزان تعداد مخاطبان در میان این آثار هنوز در اختیار فیلم «عقابها» است.
فیلم «عقابها» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان و فیلمنامه محمدرضا یوسفی سال 1363 ساخته شد و یک سال بعد روی پرده رفت. آن زمان جمعیت کشور حدود 45 میلیون نفر بود و طبق آمار اعلامشده، چیزی حدود 18 درصد مردم برای تماشای این فیلم به سالنهای سینما رفتند.
با احتساب متوسط قیمت بلیت که در آن زمان 7.3 تومان بوده، این فیلم فروشی بالای 7میلیون تومان داشته است و از این جهت هنوز هم رکورددار است.
فیلم «عقابها» 22 سال روی پرده بود از این جهت رکورددار مدت زمان اکران فیلم است اما طبق جدول فروش سالانه، در سال 1364 بالای 3 میلیون نفر برای آن بلیت خریدهاند.
فقط در صورتی میتوان گفت «موقعیت مهدی» به عنوان پرمخاطبترین فیلم سینمای دفاع مقدس ایران شناخته شده که «عقابها» به طور کامل از ژانر دفاع مقدس کنار گذاشته شود. اتفاقی که عملا امکانپذیر نیست چون «عقابها» تمام مختصات این ژانر را دارد.