نیما حسنینسب منتقد سینما معتقد است بخشی از جذابیتهای فیلم «گوزنها» به کارگردانی مسعود کیمیایی به دلیل ابهاماتی است که در آن وجود دارد. او گفته گوزنها با جدیترین سانسورها مواجه بوده است.
به گزارش فیلمنیوز، نیما حسنینسب، منتقد سینما در ویژهبرنامه سالروز تولد مسعود کیمیایی در برنامه «شنبههای کاج» که در خانه هنر کاج برگزار شده گفته: «بخشی از جذابیتهای فیلم «گوزنها» به دلیل ابهامهایی است که درباره آن وجود دارد بخصوص در زمینه سکانس آلترناتیوی که روایتهای مختلفی درباره آن مطرح شده است.»
او توضیح داده که فیلم با سانسورهای جدی روبهرو بوده: « یکی از عجایب تاریخ سینما این است که همه محبوبیت و استقبال از فیلم در شرایطی رخ داد که فیلم با پایان دوم نمایش داده شد و این پرسش همچنان مطرح است که آیا تماشاگران در جریان تغییر پایانبندی این فیلم بودند یا نه؟ زیرا این موضوع بعد از انقلاب علنی شد. ضمن این که مطبوعات آن دوره بسیار محدود بوده اند.»
او گفته: ««گوزنها» چندمین فیلم در کارنامه کیمیایی است که نقطه عطف آن هم به شمار میرود. برخی موارد فرا متنی در این فیلم سبب شده که جنبههای نمادینی به آن نسبت داده شود. به طوری که بعد از یک پروسه، «گوزنها» به یک نماد سیاسی و جریان اجتماعی تبدیل شد و سانسور در یکی از جدیترین اشکال خود بر این فیلم اعمال شد که به سبب آن پایانبندی کاملا متفاوتی اتفاق افتاد، ضمن این که جملهای به شروع داستان تحمیل شد.»
حسنینسب درباره پایان اغراقآمیز فیلم گفته: « روایت کیمیایی این است که سکانس پایانی فیلم را یک فیلمساز دیگر و زیر نظر ساواک ساخته است اما به نظر میرسد در این روایت قدری اغراق وجود دارد.»
او با اشاره به جریانهای اعتراضی در دهه ۵۰ و شخصیتهای معترضی همچون امیرپرویز پویان و اتفاقاتی مانند واقعه سیاهکل توضیح داده:«پویان مغز متفکر سازمان چریکهای فدائیان خلق بوده که در ۲۵ سالگی توسط ساواک کشته میشود. از ابتدای نمایش «گوزنها» نام این مبارز به این فیلم گره میخورد و این روایت وجود دارد که شخصیت «قدرت» با بازی فرامرز قریبیان بر اساس شخصیت پویان شکل گرفته زیرا شمایل قریبیان و طرز لباس پوشیدن او نشان میدهد، او شبیه یک دزد بانک نیست بلکه شبیه مبارزان سیاسی است.»
در بخشی از صحبتهایش به این نکته اشاره کرده: «با این حال نباید فراموش کرد که جامعه ما عاشق قصه و اغراق است و علاقه دارد رنگی از اسطوره به وقایع و شخصیتها بدهد. به همین دلیل قصه «گوزنها» به روایت این چریک وصل میشود و تمام اشتیاقی که در آن دوره نسبت به فیلم وجود داشت، به دلیل ابهام و توضیح همین موارد است.»
در برنامه «شنبههای کاج» قرار است هر هفته یک فیلم مهم از تاریخ سینمای ایران و جهان اکران و سپس مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.
I wanted to thank you for this excellent read!! I definitely loved every little bit of it. I have got you book-marked to look at new stuff you postÖ