پریناز ایزدیار از جمله بازیگرانی است که از اوایل دهه نود معرفی شد و خیلی زود توانست به واسطه بازی در چند نقش قابل قبول، خودش را به عنوان یکی از بازیگران مطرح سینما و شبکه نمایش خانگی معرفی کند. او سال 1394 برای بازی در فیلم «ابدویکروز» سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفت و برای دو فیلم «تابستان داغ» و «سهکام حبس» هم نامزد سیمرغ شد. به بهانه اکران فیلم «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور با بازی پریناز ایزدیار، مهمترین آثار کارنامهاش را به انتخاب تحریریه فیلمنیوز مرور میکنیم.
به گزارش فیلمنیوز، نقشهای ایزدیار در سریال «جیران» و فیلم «تابستان داغ» با وجود نکات مثبتی که دارند، اما به قدرت سایر آثار انتخاب شده از این بازیگر نیستند و به این جهت آنها را از فهرست مهمترین آثار این بازیگر کنار گذاشتهایم.
ابدویکروز| در نقش: سمیه| کارگردان: سعید روستایی| 1394
پریناز ایزدیار بعد از ایفای نقش در چند فیلم و سریال، سال 1394 با بازی در نقش سمیه فیلم «ابدویکروز» بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. سمیه شخصیتی بود که بخش مهمی از ماجراهای فیلم به نحوی به او ربط پیدا میکرد. دختری ساده و مهربان در خانوادهای که هر آن نزدیک بود فرو بپاشد. او مراقب تکتک اعضای خانواده بود و در غیابش معلوم نبود چه کسی قرار است برایشان غذا بپزد، خانه را مرتب کند، به درستهای پسرکوچک خانواده برسد و بقایای جرم برادر معتاد را پاک کند. به این جهت بود که ازدواج او برای همه به نحوی حکم تیر خلاص را داشت. سمیه با اینکه به خاطر این خانواده از عشقش دست کشیده بود و دنبال استعدادهایش نرفته بود اما، رفتارش با خانواده تغییری نکرده و باز هم ترجیح میداد به جای کندن از آنها، کنارشان بماند. پریناز ایزدیار چنان در نقش سمیه فرو رفته بود که کاملا این شخصیت را با همه ویژگیهایش از او میپذیرفتیم. او برای این نقش سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره سیوچهارم فجر گرفت.
شهرزاد| در نقش: شیرین| کارگردان: حسن فتحی| از 1394 تا 1396
«شهرزاد» دومین تجربه همکاری پریناز ایزدیار با حسن فتحی بعد از بازی در سریال «زمانه» بود. او نقش شیرین، تنها دختر بزرگآقا را بازی میکرد؛ دختری ثروتمند و مغرور که احساسات دیگران کمترین اهمیتی برایش نداشت. بزرگترین نقطه ضعفش نازاییاش بود اما بهجای پذیرش، مدام مشکل را گردن همسرش قباد میانداخت. شیرین در جریان ازدواج قباد با شهرزاد، بیشترین ضربه را میخورد و تمام تلاشش این بود که از هر راهی شهرزاد را بکوبد، تحقیر کند یا هرگونه راه معاشرت همسرش با او را ببنند. در فصل دوم شیرین به خاطر فشارهایی که رویش بود سر از بیمارستان روانی درمیآورد و از اینجا به بعد بود که بازی ایزدیار بیش از پیش به چشم میآمد. در فصل سوم سریال، شیرین تغییر رویه میداد و شخصیتش تغییر میکرد. با اینکه تمرکز اصلی سریال روی مثلث شهرزاد و قباد و فرهاد بود اما شیرین هم یکی از اثرگذارترین نقشها به حساب میآمد و ایزدیار هم بهخوبی در این سریال درخشید.
ویلاییها| در نقش: خانم خیری| کارگردان: منیر قیدی| 1396
ایزدیار در فیلم «ویلاییها» فرمانده زنهایی است که در ویلاهای نزدیک به جبهه زندگی میکنند. او با پوششی متفاوت ظاهر شده و در مواجهه با سایر شخصیتهای فیلم جدیتر به نظر میرسد. با اینکه سعی میکند خوددار و مدیر به نظر برسد و در همه حال گروه را مدیریت کند و به زنهایی که به خاطر شهادت همسرانشان داغدارند آرامش ببخشد، اما خودش فردی احساساتی است. در باغچه نزدیک خانهاش گل میکارد و علاقه زیادی به همسرش دارد. مهمترین ویژگی این شخصیت همین توانایی مدیریت احساسات و عواطف در پوششی جدی و محکم است که ایزدیار موفق شده آن را در نقش خانم خیری پیاده کند.
سرخپوست| در نقش: سوسن| کارگردان: نیما جاویدی| 1397
در فیلم «سرخپوست» با نقش مددکاری به اسم سوسن، یکی از درخشانترین بازیهایش را به نمایش میگذارد. او وارد زندانی خالی میشود و از همان ابتدا دل رئیس زندان را که درگیر گم شدن یک زندانی است میبرد. تازه بعد از درگیر شدن رئیس زندان است که اهمیت بازی پریناز ایزدیار مشخص میشود. او از این موقعیت جدید عاطفی استفاده میکند تا زندانی فراری را به سلامت از زندان خارج کند. از یک جایی به بعد است که زندانبان متوجه نشانههایی میشود و تازه میفهمد حضور سوسن در زندان به چه دلیل بوده است. احساسات و وظیفه در قبال عملی که سوسن انجام داده، شکل جدیدی پیدا میکند و در نتیجه موقعیت حساس و جذابی را پیش میبرد.
مغز استخوان| در نقش: بهار| کارگردان: حمیدرضا قربانی| 1398
داستان فیلم «مغز استخوان» درباره چالشهای یک مادر برای درمان کودکی سرطانی است، پسربچهای که پزشکها تمام راهها برای درمان آن طی کردهاند اما هیچکدام نتیجهبخش نبوده. حالا تنها راهحل موجود، استفاده از بندناف نوزادی است که پدر و مادر اصلیاش به دنیا بیاورند. شرایط از این جهت پیچیده است که پدر و مادر باهم زندگی نمیکنند و حتی خبری هم از هم ندارند. ایزدیار در این فیلم بهخوبی در قالب مادری که عنقریب است کودکش را برای همیشه از دست بدهد قرار میگیرد. او حاضر میشود از تمام علایق و احساسات خودش به خاطر فرزندش بگذرد و ایزدیار هم برای باورپذیرتر شدن این نقش، بازی احساسی قابلقبولی به نمایش میگذارد. او پیشتر هم در نقش مادر ظاهر شده اما نقش مادر در فیلم «مغز استخوان» یکی از اثرگذارترین آنهاست.
سه کام حبس| درنقش: نسیم| کارگردان: سامان سالور| 1398
پریناز ایزدیار در فیلم «سهکام حبس» هم نقشی پرچالش ایفا میکند. ابتدای فیلم او را در نقش زنی از طبقه فرودست جامعه میبینیم که مدام کار میکند و حواسش به خرج خانه است و با یک پراید ساده احساس خوشحالی میکند اما رفتهرفته با بیماری همسرش و رو شدن اعتیاد و خرید و فروش مواد توسط او، چالشهای جدیدی را تجربه میکند. از یک طرف باید حواسش به نوزادش باشد و از طرف دیگر بیخانمان میشود و باید از دست طلبکارهای همسرش فرار کند. از همه مهمتر اینکه پول عمل همسرش را با فروش مواد به دست بیاورد. هر مرحله که در داستان فیلم پیش میرویم، چالشی جدید پیش روی او میبینیم و این چالشها هربار بیشتر قدرت بازیگری او را به نمایش میگذارد. در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر، پریناز ایزدیار برای بازی در «سه کام حبس» نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
ملاقات خصوصی| درنقش: پروانه| کارگردان: امید شمس| 1400
پریناز ایزدیار در «ملاقات خصوصی» نقش دختری از طبقه فرودست جامعه را بازی میکند که با وجود کمترین امکانات، سعی میکند زندگی خوشی را در خیالاتش پی بگیرد. پدرش در زندان است و برادرش به خاطر نبود امکانات به قاچاق مواد رو آورده و حالا باید همه را سروسامان بدهد. جذابیت نقش اما از این جهت است که ایزدیار اینبار عشقی متفاوت را تجربه میکند و در قالب نقش پروانه، حاضر است برای کسی که دوستش دارد صادقانه از زندگیاش هم بگذرد. پروانه قدم به زندگی عاشقانه جذابی میگذارد که همهاش نقش برآب است اما او به واسطه روحیاتش سعی میکند از بدترین شرایط هم بهترین برداشت را داشته باشد و روی دیگر زندگی را ببیند. پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا در این فیلم زوج جذابی را تشکیل دادهاند و بخش مهمی از اهمیت فیلم روی دوش بازی آنهاست.
کسی فکرش رو هم نمیکرد اون دختر تازه کاری که تو سریال ویژه ماه رمضان ، پنج کیلومتر تا بهشت بازی کرد به اینچنین شهرت و قدرتی دست پیدا کنه تو دنیای بازیگری ، دمش گرم
من که خیلی دوسش دارم
بهترین بازیگر دهه ۹۰ سینماست قطعا ، انقد انتخاباش خوب و درسته که مخاطب از دیدن چهرش خسته نمیشه بازیگر خیلی قدرتمندیه ستاره سینما که در دهه ۹۰ کشف شد . تبدیل به اسطوره میشه