محسن کیایی سال 1388 به عنوان بازیگر اولین فیلم برادرش مصطفی کیایی «بعدظهر سگی سگی» به میدان آمد و از آن به بعد به بازیگر ثابت آثار مصطفی تبدیل شد. خیلی زود توانست در بازیگری خودی نشان دهد و عیار بازیاش را به کارگردانهای دیگر ثابت کند و نهایتا سر از پروژههای مهم دیگر درآورد. او حالا یکی از بازیگران پرکار سینماست و در شبکه نمایش خانگی هم نقشهای مهمی بازی کرده. یکی از مهمترین و متفاوتترین نقشهایش را در فیلم «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی شاهد هستیم. به بهانه اکران این فیلم، مهمترین آثار کارنامه این بازیگر را مرور میکنیم.
به گزارش فیلمنیوز، محسن کیایی از جمله بازیگرهایی است که هم تجربه ایفای نقش در آثار کمدی را دارد و هم جدی. به خاطر شوخطبعی ذاتیاش میتواند در تلخترین موقعیتها هم با یک حرکت یا دیالوگ ساده، فضای شیرینی به فیلم یا سریال اضافه کند و این جزو ویژگی مهم بازیاش در آثار جدی به حساب میآید. کیایی علاوه بر بازیگری، به عنوان فیلمنامهنویس هم آثار مهم زیادی از خود به جا گذاشته است.
عصر یخبندان| درنقش: سعید |کارگردان: مصطفی کیایی| سال تولید: 1393
محسن کیایی یک سال بعد از اینکه با بازی موفقش در فیلم «خط ویژه» به کارگردانی مصطفی کیایی توجه مخاطبان را جلب کرده بود در «عصریخبندان» بازی در موقعیت جذاب دیگری را تجربه کرد. کاراکتر سعید، عامل اصلی ایجاد جذابیت در فیلم بود. هرجا داستان به کاراکتر سعید میرسید، فضای تلخ فیلم تلطیف میشد و لبخندی روی لبهای مخاطبان میآمد. او به شیوه خودش قوانین را اجرا میکرد و مثلا از مردم پول میگرفت تا پشت ماشینهایشان حرکت کند و اسمش را فروختن طرح ترافیک گذاشته بود یا ماهوارههای مردم را جمع میکرد تا دوستش با نصب مجددشان پول عمل فرزندش را دربیاورد و نکته قابل توجه اینکه خودش معتقد بود کارش درست است.
پرده نشین| در نقش: براتعلی | کارگردان: بهروز شعیبی| سال تولید: 1393
یکی از مهمترین ویژگیهای بازی محسن کیایی در اکثر آثارش به شیرینی ذاتی او برمیگردد. سریال «پردهنشین» به کارگردانی بهروز شعیبی، اثری کاملا جدی بود و براتعلی هم به عنوان یک روحانی، در این سریال نقشی جدی داشت اما مثل همیشه رگههایی از کمدی در بازیاش دیده میشد. کیایی نقش این روحانی را کاملا متفاوت با کلیشههای رایج نقش روحانیت در تلویزیون بازی کرد و این مهمترین امتیاز بازیاش در این سریال بود. رابطه عاشقانه و درگیریهای احساسی براتعلی هم علاوه بر اینکه درام را پیش میبرد، جزو اتفاقهای بامزه این سریال بود.
بارکد| در نقش: میلاد | کارگردان: مصطفی کیایی| سال تولید: 1394
بخش مهمی از بار جذابیت فیلم «بارکد» روی دوش شخصیت بامزه میلاد با بازی محسن کیایی است. او به همراه حامد تلاش میکنند پول زیادی به جیب بزنند و از این طریق زندگیشان را سروسامان دهند. جدای از موقعیتهای جذابی که این زوج کمدی رقم میزنند، خود شخصیت میلاد به تنهایی ویژگیهای جالبی دارد و ماجراهای بامزهای در طول فیلم به واسطه او شکل میگیرد. او از جایگاه روحانی مسئول اعزام حج دانشگاه استفاده میکند و با پوشیدن لباس روحانیت خودش را به جای او معرفی میکند، عاشق جنیفر لوپز است و رفتار بامزهای در قبال دختر مورد علاقهاش دارد. میلاد مدام گاف میدهد و وضعیت را دشوارتر میکند.
چهارراه استانبول| در نقش: احد | کارگردان: مصطفی کیایی | سال تولید: 1396
موفقیت زوج محسن کیایی و بهرام رادان در «بارکد» باعث شد که مصطفی کیایی در فیلم بعدیاش «چهارراه استانبول» باز هم محور اصلی را روی این زوج قرار دهد. احد به لادن علاقهمند است و از آنجایی که پدر لادن چشم دیدن او را ندارد، شب قبل از فرو ریختن ساختمان پلاسکو، لادن را که از خانه فرار کرده در مغازهشان توی پلاسکو مخفی میکند. صبح که برمیگردد متوجه میشود پلاسکو آتش گرفته و او تنها کسی است که میداند لادن توی ساختمان است اما نمیتواند این مسئله را به کسی بگوید. کیایی اینبار هم با وجود قرار گرفتن در بحران، شیرینی خودش را در نقش وارد کرده است.
آستیگمات| در نقش: مهران | کارگردان: مجیدرضا مصطفوی| سال تولید: 1396
در فیلم «آستیگمات»، محسن کیایی ایفاگر نقش اصلی بود. او اینبار با گریم متفاوت، نقش مردی بیمسئولیت و الکلی که تازگی از محل کارش اخراج شده و با بیفکریاش کار دست خانواده میدهد را به نمایش گذاشت؛ نقشی که در عین سادگی پیچیدگی زیادی داشت و از آنچه پیشتر از این بازیگر سراغ داشتیم متفاوت بود. کیایی کنترل خوبی روی بازیاش داشت، بهخوبی عصبانی میشد، فریاد میکشید و بهخوبی میتوانست اوضاع را سروسامان دهد و با چربزبانی سایرین را مطیع کند. بخشی از ویژگیهای شخصیتی مهران به پدری بیمسئولیت برمیگشت که زندگی آنها بیشتر از همه تحت تاثیر اشتباهات او بود.
ماجرای نیمروز: رد خون| درنقش: افشین | کارگردان: محمدحسین مهدویان| سال تولید: 1397
محسن کیایی در فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» نقشی مهم و اثرگذار از خود به جا گذاشت. افشین عکس همسرش را در جمع منافقین میبیند و تلاش میکند بدون اینکه کسی متوجه شود، خودش را به او برساند. او برخلاف سایرین، به عشق و احساساتش بیشتر از آرمانگرایی و وظیفه اهمیت میدهد و می خواهد هرطور شده او را نجات دهد. یکی از مهمترین سکانسها به رویارویی افشین و کمال، برادر همسرش بعد از مطلع شدن از ماجرا برمیگردد. افشین تا پایان فیلم در پی فراری دادن اوست. تا اینکه بالاخره کمال هم به عنوان برادر، از موضعش پایین میآید و خواهرش را به وظیفه ترجیح میدهد.
بیصدا حلزون| در نقش: سعید | کارگردان: بهرنگ دزفولیزاده| سال تولید: 1398
در فیلم «بیصدا حلزون» بهرنگ دزفولیزاده، محسن کیایی در نقش یک ناشنوا ظاهر شده؛ مردی که همسر کمشنوا دارد و فرزندش هم با مشکلات شنوایی روبهروست. پزشکها معتقدند تا قبل از چهار سالگی باید عمل کاشت حلزون انجام دهد اگرنه شنواییاش را از دست میدهد و سعید از آنجایی که خیلی تنهاست میترسد با عمل گوش پسرش، او بتواند بشنود و دیگر همراه پدرش نماند. برای همین هم تلاش میکند جلوی عمل را بگیرد. کیایی یکی از بهترین بازیهایش را در سکانسی که شبانه برای تنهایی خودش اشک میریزد و از ترسهایش میگوید به نمایش گذاشته است. او در صحبت کردن به عنوان یک ناشنوا هم موفق ظاهر شده.
همگناه| درنقش: آرمان | کارگردان: مصطفی کیایی| سال تولید: 1399
ویژگی مهم شخصیت آرمان در سریال «همگناه» به تغییر تدریجی این کاراکتر برمیگردد. او را ابتدا به عنوان پسری خوشگذران که مدام دیگران را سر کار میگذارد و همه را میپیچاند و هیچ اهمیتی به کار و زندگی نمیدهد میشناسیم. بعد از آشنا شدن با زیبا، زنی که سالها از خودش بزرگتر است، زندگیاش تغییر میکند. برای اولین بار دل میبندد و حاضر میشود برای کمک به زیبا دست به هر کاری بزند. درواقع در طول سریال از فردی بیمسئولیت به مردی عاقل و پخته تبدیل میشود که برای زندگی خودش تصمیم میگیرد و پای مسئولیت این تصمیم میایستد.
نگهبان شب| در نقش: مهندس | کارگردان: رضا میرکریمی| سال تولید: 1400
محسن کیایی در نقش پیمانکار فیلم «نگهبان شب»، نقشی متفاوت و درعینحال باورپذیر به نمایش گذاشته. او مهندسی کلاهبردار است که با زدوبندهای سیاسی و اقتصادی، از کارگری ساده سوءاستفاده میکند تا ضرر و زیان خودش را جبران کند و پروژهای را که متعلق به مردم است، نیمهکاره رها کند. اما آنچه درباره بازی کیایی اهمیت دارد این است که در تمام طول فیلم، به رسول بیاحترامی یا اهانت نمیکند و باا وجود اینکه از او سوء استفاده میکند، نمیگذارد او هم متضرر شود و چهرهاش برای همسرش فرو بریزد. درواقع کیایی شخصیتی منفی را طوری بازی کرده که نفرت مخاطبان را برنمیانگیزد.