نزدیک به بیست سال از حضور حامد کمیلی در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی میگذرد؛ بازیگری که اواسط دهه هشتاد قدم به تلویزیون گذاشت و با سریال «اغما» توانست توجهها را جلب کند در ادامه چالشهای مهمی را از سر گذراند و نهایتا توانست به جایگاه مهمی در بازیگری برسد. او سالهاست یکی از بازیگران مطرح سینماست و حضورش در فیلمها و سریالهای مختلف و همچنین روی صحنه تئاتر، به خلق آثار موفقی میانجامد. کمیلی این روزها به عنوان شخصیت اصلی فیلم سینمایی «آغوش باز» روی پرده سینماهاست.
به گزارش فیلمنیوز، حامد کمیلی از جمله بازیگرانی است که از همان نقطه ورود به سینما با فیلم «تردید» توانست با قرار گرفتن نامش در فهرست نامزدهای سیمرغ خودش را اثبات کند. حالا پس از سالها تجربه، در جای درستی ایستاده است. به بهانه اکران فیلم «آغوش باز» نگاهی داریم به آثار مهم کارنامه این بازیگر.
آغوش باز | بهروز شعیبی | 1402
حامد کمیلی این روزها به عنوان شخصیت اصلی فیلم «آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی روی پرده سینماهاست. او در این فیلم نقش یک خواننده مشهور را بازی کرده که همه برای حضور در کنسرتهایش سرودست میشکنند و گمان میکند قرار است با جدیدترین کنسرتش اتفاق مهمی را رقم بزند. درست در شرایطی که مشغول آماده شدن برای کنسرت است چند اتفاق عجیب در زندگیاش رخ میدهد و در غیاب همسرش نمیتواند دستتنها امور زندگی را مدیریت کند. همین باعث میشود به شناخت جدیدی درباره اطرافیانش برسد و نگاهش به زندگی تغییر کند. کمیلی مسیر حرکت از نقطه اوج به استیصال و نهایتا رسیدن به نقطه تجلی را بسیار باورپذیر و پرقدرت به نمایش میگذارد. «آغوش باز» به عنوان یک اثر کمدیرمانتیک، صرفا اثری سرگرمکننده نیست؛ بهخوبی میتواند به تنهایی شخصیتها بخصوص شخصیت اصلی وارد شود و احساسات مخاطبانش را درگیر کند. کمیلی در این فیلم به عنوان یک خواننده روی سن میرود و قطعاتی را اجرا میکند. این نقش از این منظر هم چالشی جدی برای او به حساب میاید چون برای اولینبار خوانندگی را تجربه میکند. این سومین تجربه همکاری حامد کمیلی با بهروز شعیبی بعد از بازی در فیلم «سیانور» و سریال «پردهنشین» است که با موفقیت آن را پشتسر گذاشته است.
مرداب | برزو نیکنژاد | 1402
در سریال «مرداب» به کارگردانی برزو نیکنژاد، با اینکه حامد کمیلی در مقایسه با شخصیتهای اصلی سریال، حضور خیلی پررنگی نداشت اما توانست شمایلی جدید و جذاب از یک پلیس متعهد به نمایش بگذارد. اوایل سریال به عنوان چهرهای مرموز به میدان آمد و برایمان مشخص نبود که بالاخره پلیسی فاسد است یا در همکاری با رئیسش وارد یک عملیات بزرگ شده است. او تنها بود و بعد از رفتن همسرش از تنها پسرش نگهداری میکرد. مواجهه با باند بزرگ سریال برای او زخمهای زیادی به همراه داشت و غمهای زیادی برایش برجا گذاشت. کمیلی در این سریال نشان داد که در نقشآفرینی به پختگی زیادی رسیده و حتی قابلیت این را دارد که نقشهای فرعیتر را پرقدرت بازی کند به طوری که در ذهنها باقی بماند.
خوب بد جلف2: ارتش سری | پیمان قاسمخانی | 1398
یکی از اتفاقهای مهم کارنامه حامد کمیلی را در فیلم «خوب، بد، جلف2: ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسمخانی شاهد بودیم. او در نقش کارگردان گروه فیلمسازی به میدان آمده بود که قصد داشتند به بهانه فیلمسازی به تاسیسات امنیتی ایران دست پیدا کنند. کمیلی جدیت زیادی به خرج میداد و میخواست پژمان جمشیدی و سام درخشانی را که بازیگران اصلی این فیلم بودند، قانع کند که درحال بازی در فیلمی مهم و اثرگذار هستند و باید توجه بیشتری به خرج دهند. مواجهه این زوج کمدی با جدیت و اصول کارگردان، بخش مهمی از جذابیتهای فیلم را رقم میزد. کمیلی مدام حرص میخورد و از دست رفتارهای عجیبوغریب آنها به ستوه میرسید اما مجبور بود خودش را حفظ کند و کار را ادامه دهد. او بعدتر در سریال «خوب، بد، جلف3: رادیواکتیو» هم نقشآفرینی کرد.
ایتالیا ایتالیا | کاوه صباغزاده | 1395
فیلم «ایتالیا ایتالیا» یک کمدیرومانتیک قابلتامل بود که هم مخاطبانش را سرگرم میکرد و هم حرفهای مهمی برای گفتن داشت. فیلم با اقتباس از داستان کوتاه «یک مسئله موقتی» نوشته جومپا لاهیری، در فضایی به نسبت موزیکال ساخته شده بود و کل داستان توسط دو بازیگر اصلی هدایت میشد. بنابراین آنچه بیش از همه در موفقیت آن خودنمایی میکرد، انتخاب بازیگران و بازی قابل قبول آنها بود. سارا بهرامی و حامد کمیلی بعد از موفقیت در سریال «پروانه» فعالیتهای زیادی انجام دادند و مجددا در «ایتالیا ایتالیا» بار دیگر کنار هم قرار گرفتند. کمیلی خیلی خوب از پس چالشهای نقش مردی پرانگیزه و خوشفکر اما تنها که توسط اطرافیانش درک نمیشود و نمیتواند به جایی که لیاقتش را دارد برسد، برآمد و توانست امضای خوبی روی این فیلم بگذارد.
سیانور | بهروز شعیبی | 1394
حامد کمیلی سال 1394 در فیلم «سیانور» بهروز شعیبی تجربه جدیدی را از سر گذراند و ایفاگر نقش وحید افراخته، یکی از چهرههای ردهبالای سازمان مجاهدین خلق شد. فردی که بعد از دستگیری توسط ساواک، در اعترافهایش باعث لو رفتن هویت واقعی بسیاری از چهرههای مهم سازمان شد. کمیلی در مصاحبهای گفته بود که نقش وحید افراخته یکی از سختترین نقشهایی بوده که تابهحال ایفا کرده. چون تعریف تاریخی این شخصیت کاملا مشخص است و باید کاملا به آن پایبند میبوده و از سوی دیگر در جایگاه یک بازیگر باید به او حق میداده است. «سیانور» یکی از مهمترین فیلمهایی است که درباره مبارزه مجاهدین پیش از انقلاب ساخته شده و حامد کمیلی در کنار بازیگران دیگری مثل بهروز شعیبی، بابک حمیدیان، بهنوش طباطبایی، هانیه توسلی و پدرام شریفی، جزو عوامل موفقیت این فیلم بود.
پروانه | جلیل سامان | 1392
بعد از «اغما» بازی حامد کمیلی در سریال «پروانه» جلیل سامان، بار دیگر او را در مرکز توجه مخاطبان تلویزیون قرار داد. او در این سریال نقش امیر را داشت؛ یکی از اعضای سازمان مجاهدین که با دختری ساده و احساساتی به نام پروانه آشنا میشد و زندگی او را در مسیر تغییرات اساسی قرار میداد. کمیلی اولین بار در این سریال با گریم متفاوت توانست در نقش یک مجاهد باورپذیر ظاهر شود و بعدتر در فیلم «سیانور» بار دیگر در چنین جایگاهی قرار گرفت. سارا بهرامی با سریال «پروانه» به مخاطبان معرفی شد و کمیلی به عنوان زوج، نقش مهمی در معرفی او داشت. «پروانه» از جمله سریالهایی است که بعد از یازده سال، هنوز هم در بازپخشها مخاطب زیادی دارد و از جمله سریالهایی است که هیچگاه قدیمی نمیشود.
تردید | واروژ کریممسیحی | 1387
حامد کمیلی از اواسط دهه هشتاد به عنوان بازیگر قدم به سریالهای تلویزیونی گذاشت اما اولین حضورش در سینما با فیلم «تردید» به کارگردانی واروژ کریممسیحی در سال 1387 اتفاق افتاد. او در این فیلم نقش دوست شخصیت اصلی را داشت و حضورش در کنار بهرام رادان و ترانه علیدوستی به نسبت پررنگ بود. «تردید» براساس نمایشنامه مشهور «هملت» نوشته ویلیام شکسپیر ساخته شده بود و کمیلی نقش هوارشیو را داشت؛ نقشی کاملا جدی و اثرگذار که در آن زمان توانست توجههای زیادی را جلب کند. پیشتر قرار بود محمدرضا فروتن این نقش را بازی کند که به دلایلی امکان حضور نداشت و کمیلی جایگزین او شد. این جابهجایی کاملا به نفع کمیلی تمام شد. او در همین نقطه شروع موفق شد نامش را برای بازی در این فیلم در فهرست نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره بیستوهفتم فیلم فجر به ثبت برساند.
پسر آدم دختر حوا | رامبد جوان | 1387
سال 1387 کمیلی در فیلم کمدی «پسر آدم، دختر حوا» هم بازی کرد و با مهناز افشار تشکیل یک زوج کمدی بامزه را داد. کارگردانی این فیلم به عهده رامبد جوان بود و جنس کمدی آن مورد پسند مخاطبان قرار گرفت. لجولجبازیهای کمیلی و افشار در نقش یک زوج وکیل، موقعیتهای بامزهای را رقم میزد. از همین نقطه بود که کمیلی توانست علاوه بر نقشهای جدی، خودش را در نقشهای کمدی هم محک بزند. نکته جالب اینکه در این فیلم هم قرار بوده شهاب حسینی ایفاگر نقش اول باشد و سپس مهران مدیری برای نقشآفرینی آن انتخاب شده اما نهایتا به خاطر طولانی شدن پیشتولید، نقش به حامد کمیلی رسیده. «پسر آدم، دختر حوا» چهارمین فیلم پرمخاطب سال 1389 سینماها بود.
اغما | سیروس مقدم | 1386
حامد کمیلی پیش از «اغما» در چند سریال بازی کرده بود اما شخصیت الیاس در این سریال بود که باعث شد به شهرت زیادی دست پیدا کند.داستان درباره محک زدن ایمان یک دکتر مغز و اعصاب به نام دکتر پژوهان بود. بعد از مرگ همسرش ایمانش را به خدا از دست داده و با ورود فردی به نام الیاس در زندگیاش کمکم از مسیر همیشگی فاصله میگرفت. الیاس در «اغما» یک شیطان بود که برعکس تصور نه ترسناک به نظر میرسید و نه چهره عجیبی داشت. یک مرد به ظاهر مومن با ریش بلند و لباس سراسر سفید بود که هیچکس نمیتوانست شک کند حتی یک ذره هم به شیطان شباهت داشته باشد. او همزمان در قالب دیگری هم ظاهر میشد. نقش یک پسر امروزی را داشت که با موهای بلند سراغ دختر ثروتمندی به نام گلی میرفت تا او را وادار کند ثروت پدرش را بدزدد. درواقع جذابیت این کاراکتر بهخاطر تضاد رفتاری بین الیاس همراه دکترپژوهان و الیاس دوست گلی بود. او از زمانی که دکتر پژوهان متوجه شد الیاس مرده، تغییر رویه داد و بُعد شیطانیاش را بیشتر به نمایش گذاشت. کمیلی هنوز هم برای خیلیها یادآور نقش الیاس است.