احسان جوانمرد که همراه با حسن فتحی مسئولیت نویسندگی سریال «جیران» را به عهده دارد، درباره قصه این مجموعه تاریخی که به زندگی ناصرالدین شاه و برخی شخصیتهای محوری در اوایل سلطنت وی میپردازد، در گفتگو با ایسنا توضیحاتی را ارائه کرد.
جوانمرد که برای اولین بار است در نمایش خانگی کار میکند، درباره همکاریاش با حسن فتحی و توافق ساخت سریال «جیران» میگوید: پیش از این با آقای فتحی صحبتهایی درباره پروژه دیگری که مد نظرشان بود داشتیم. در واقع در ابتدا برای کار دیگری با هم صحبت کردیم اما آقای فتحی به دلایلی از انجام آن پروژه منصرف شدند. پس از آن طرح سریال «جیران» را که موضوع آن به اوایل دوره ناصری برمیگشت به آقای فتحی پیشنهاد دادم. آقای فتحی طرح را خواندند و کلیت قصه را دوست داشتند. در مرحله بعدی آقای عفیفه را در جریان گذاشتند و بعد از اینکه آقای عفیفه هم از ساخت سریال استقبال کردند قرار بر این شد که طی جلساتی منظم به طرحی مشترک برسیم که نظرات آقای فتحی و پیشنهادهای ارزندهای که داشتند هم در آن لحاظ شود. مدتی طول کشید تا بر اساس آن طرح اولیه، به طرح مشترکی برسیم که المانهای همیشگی آثار آقای فتحی را با خود به همراه داشته باشد. تجربه لذتبخشی بود و خوشبختانه خیلی زود به یک درک متقابل رسیدیم و حالا قصهای داریم که هر دو دوستش داریم و امیدواریم که در آینده هم مخاطبان کار آن را دوست داشته باشند.
این نویسنده درباره «جیران» که یکی از شخصیتهای تاریخی دوره ناصرالدین شاه است و قرار است به آن پرداخته شود، توضیحات داد: جیران یکی از زنان دربار ناصرالدین شاه است که در واقعیت تاریخ وجود داشته و ما اینجا با قصهای که حتماً آمیخته به خیال خواهد بود، زندگی پر فراز و نشیبش را روایت خواهیم کرد. علاوه بر جیران تعداد زیادی از شخصیتهای قصه واقعی هستند و در آن دوره زندگی کردهاند.
این نویسنده دربارهی شخصیتهای تاریخی که قرار است در سریال «جیران» به آنها پرداخته شود، گفت: ناصرالدین شاه، جیران، میرزا آقاخان نوری صدراعظم ایران بعد از امیرکبیر، ملکجهان خانم مهدعلیای ایران، ملکزاده خواهر ناصرالدین شاه، گلین، تاجالدوله، شکوه السلطنه و ستاره خانم زنان عقدی ناصرالدین شاه و همچنین عدهای از رجال و نسوان اوایل عهد ناصری از جمله خدیجه همسر محمد شاه، از شخصیتهایی هستند که در سریال «جیران» به آنها پرداخته میشود.
او در پاسخ به این سوال که آیا همه شخصیتهای این سریال واقعی هستند، توضیح داد: کلی شخصیتهای واقعی تاریخی داریم و کلی هم شخصیتهای خیالی که به کمک هم درام ما را پیش میبرند.
جوانمرد در پاسخ به اینکه چه بُعدی از دوره تاریخی مربوط به زمان ناصرالدین شاه پررنگتر خواهد بود؟ اظهار کرد: این سریال هم مثل همه کارهای آقای فتحی آمیزهای از مفاهیم بنیادین تمدن بشری است. مفاهیمی مثل تاریخ، قدرت، سیاست، مسائل مهم اجتماعی و البته عشق! صدالبته که در کنار بازنمایی تاریخ، ارائه روایتی نفسگیر و قصهای جذاب برای مخاطب اولویت هر دوی ماست.
این نویسنده درباره اینکه آیا به وضعیت مطبوعات ایران در این سریال نیز پرداخته شده است؟ توضیح داد: در اوایل دوره ناصری هنوز مطبوعات به شکل گسترده به میدان نیامده بودند. قصه «جیران» بیشتر مربوط به سالهای ابتدایی حکومت ناصرالدین شاه است، دورهای که در آن به صورت رسمی روزنامهای که کثیرالانتشار و غیردولتی باشد، نداریم. اخبار دولت را روزنامه وقایع اتفاقیه پوشش میداد که خب رسمی و تحت نظارت شدید منتشر میشده است. تحول مطبوعات در ایران بیشتر به سالهای انتهایی حکومت ناصرالدین شاه و سپس عهد مظفری و مشروطه برمیگردد.
جوانمرد در پاسخ به این پرسش که آیا سریال «جیران» نیز همچون سریال قبلی حسن فتحی قرار است در فصلهای مختلف ساخته شود؟ اظهار کرد: ما قصهای یکپارچه خواهیم نوشت که هم به صورت یکجا قابل پخش باشد و هم بشود آن را فصلبندی کرد. اینکه سیاستها در زمان توزیع به چه ترتیب باشد در حوزه اختیارات تهیهکننده عزیزمان جناب آقای اسماعیل عفیفه است.
این نویسنده درباره اینکه آیا قرار است از لوکیشنهای تاریخی برای ساخت این سریال استفاده شود؟ توضیح داد: استفاده از لوکیشنها منوط به این است که چقدر مسئولان فرهنگی با پروژه همکاری کنند. این مسئله در حال بررسی است و به زودی مشخص خواهد شد که تا چه اندازه میتوانیم از لوکیشنهای واقعی استفاده کنیم. طبیعتاً هر جا که امکانش وجود نداشته باشد باید از لوکیشنهای جایگزین و یا دکورهای مجلل و باشکوه استفاده شود.
نویسنده «جیران» درباره قصه این سریال و خلاصه داستانی که معرفی شده است، توضیح داد: المانهایی از هر آنچه که قرار است در سریال ببینیم در این خلاصه چند سطری حضور دارند و به نظرم همین چند سطر حال و هوایی که قرار است بر سریال حاکم باشد را به خوبی بیان میکند.
او یادآور شد: من به سریال «جیران» بسیار خوشبین هستم. باعث افتخار است که با کارگردان چیرهدستی مثل حسن فتحی کار میکنم. غیر از بحث کارگردانی، حسن فتحی یک درامنویس زبردست و برجسته است که اگر نخواهیم لقب بهترین راوی تاریخ ایران را به او بدهیم میتوانیم به عنوان یکی از بهترین قصهگویان و راویان تاریخ سینما و تلویزیون از او یاد کنیم. یقین دارم که در طول این همکاری اتفاقات خوبی میافتد و آرزو میکنم در کنار اساتیدی مثل اسماعیل عفیفه و حسن فتحی که هر کدام کولهباری از تجربیات موفق گذشته را با خود حمل میکنند بتوانیم با صداقت تمام قصهای جذاب را در بستر تاریخ این دوره روایت کنیم.