«پدرگواردیولا» ساخته سعید نعمت الله سرانجام به پایان رسید، سریالی که بعد از 21 قسمت در همان نقطهای تمام شد که قابل حدس بود. فرجام خوش کاراکتر اصلیاش «گواردیولا». فرجام خوشی که البته دیگر شخصیتهای سریال هم از آن بی نصیب نماندند از حمیدرضا تا عشرت و آسایش.
به گزارش فیلمنیوز، سعید نعمتاله سالها برای کارگردانهای مختلف فیلمنامه نوشت، فیلمنامههای که همگی فضایی خاص اما یک شکل داشتند . او از یکجایی به بعد تصمیم گرفت این فیلمنامهها را خودش به تصویر بکشد. ماحصل این تصمیم منجر به ساخت سریال تلویزیونی «زمین گرم» و سریال خانگی«پدر گواردیولا» شد، که در ادامه به آنالیز این سریال خانگی پرداختهایم.
داستان | سعید نعمت الله خودش فیلمنامه سریال «پدر گواردیولا» را نوشت و آن را کارگردانی کرد. این سریال دومین تجربه کارگردانی او پس از سریال تلویزیونی «زمین گرم» است. خط اصلی قصه درباره اسماعیل نفر با بازی حمید فرخ نژاد است که روزگاری فوتبالیست مشهوری بوده اما بر اثر اعتیاد به خاک سیاه می نشیند! گذر او به یک سینمای متروکه می افتد و از این طریق قصه زندگی آدم های بیچاره دیگری روایت می شود.
روایت | داستان سریال «پدر گواردیولا» پیچیده نیست ؛ اما به دلیل تعدد شخصیت این امکان را به سازنده می داد تا هر بار قصه یک نفر را بیان کند. یعنی در کنار روایت زندگی اسماعیل، دیگران هم سهم دارند و به نوعی نماینده اقشار مختلف جامعه محسوب می شوند. مثل یک موزیسین، یک مرد ثروتمند، آدم های بی خانمان و … .
ساختار | کارگردان، فیلمنامه اش را به شیوه کلاسیک تبدیل به سریال کرد و سرنوشت و سرگذشت آدم ها را به شکل موازی و گاه فلش بک به تصویر کشید. سینمای متروکه سهم زیادی از قصه داشت و همین به زعم برخی مخاطبان، پاشنه آشیل «پدر گواردیولا» بود. طبعا فضای چرک این مکان و ریخت نه چندان جذاب شخصیت ها، برخی را پس می زند. خانه اسماعیل، خانوم جان و … اما فضای بصری جذابی داشتند و می توانستند تا حدودی این ضعف را برطرف کنند. شیوه حرف زدن کاراکترها که منبعث از نوع خاص دیالوگ نویسی نعمت الله است هم به مذاق عده ای خوش نیامده.
پیام | «پدر گواردیولا» از جمله آثاری است که عواقب تلخ اعتیاد و نیز نداشتن جنبه شهرت را تذکر می دهد. از این منظر می توان سریال را هشدار خوب دیگری دانست که در قالب یک داستان میتواند به مخاطب تلنگر بزند. شخصیت اصلی سریال انواع و اقسام بدبختی را تجربه کرد و در نهایت از زنی معتاد به اسم زری صاحب فرزند شد. این نوزاد حکم بازگشت دوباره او و همسر افسردهاش (که در غم مرگ فرزند می سوخت) به زندگی را دارد. «پدر گواردیولا» با چنین تمهیداتی قصد یادآوری معجزه امید را داشت. با این همه، ایرادی که به سریال وارد شده، حجم بالای شعارها و نیز پایان بیش از حد خوشبیانه آن است.
بازیگران | حمید فرخ نژاد در نقش اسماعیل یا همان گواردیولا، کار سختی برای قوام دادن به شخصیت معتاد نداشت و این سریال جزو اتفاق های شاخص کارنامه اش نیست. مهران مدیری در نقش بیوک، رقیب او بود که بر سر زری (ستاره اسکندری) دوئل داشتند. مدیری بار دیگر وارد جلد یک شخصیت جدی شد و تا حدودی موفق بود. اسکندری اما ویژگی های یک زن معتاد و همچنین کسی که دلبسته نوزادش می شود را باورپذیر ارائه کرد. هنگامه قاضیانی و مرجانه گلچین راوی زنانی شدند که از همسر خیانت دیده اند . نمایش عشق فروخورده و بازگشت شور و هیجان به واسطه حضور مردی جدید در زندگی شان، در بازی این دو به خوبی بازتاب داده شد. هر چند نمی توان «پدر گواردیولا» را نقطه عطف کارنامه آن ها دانست. نسیم ادبی در نقش یک خواهر دلسوز و از خودگذشته موفق بود اما علی اوجی نتوانست فراتر از تجربیات پیشین گام بردارد. همین اتفاق برای مهدی سلطانی، فریبا نادری، سارا خوئینیها و پرویش نظریه هم افتاد. امیر یل ارجمند، سیامک صفری و علیرضا خمسه نیز فرصت عرض اندام مناسب مقابل دوربین «پدر گواردیولا» نداشتند.امیرمهدی ژوله شخصیت حمیدرضا ،به عنوان جوانی عاشق سیاست و همچنین مهربان و گاه مستاصل را به خوبی نمایش داد. بازی آرش عدلپرور در قامت یک موزیسن عاشق و معتاد اما از کلیشه ها لطمه خورد.
خیلی فیلم ضعیفی بود اصلا جذابیتی برا مخاطب نداشت