علی زندوکیلی یکی از عوامل موفقیت نمایش «نبرد رستم و سهراب» به کارگردانی حسین پارسایی است. بخش مهمی از جذابیت این نمایش در کنار انتخاب بازیگران، طراحی صحنه و لباس و … به وجه موزیکال بودن آن برمیگردد. جنس صدای علی زندوکیلی با حالوهوای حماسی این نمایش همخوانی دارد و کاملا روی آن نشسته است. زندوکیلی در این نمایش علاوه بر اجرای قطعات موسیقی، در نقش سیرنگ بازی هم میکند و از این جهت هم حضورش به چشم میآید.
به گزارش فیلمنیوز، درباره حضور بازیگران مطرح سینما در نمایش «نبرد رستم و سهراب»، پیشتر نوشتهایم اما از علی زندوکیلی میتوانیم به عنوان ستاره اصلی این نمایش نام ببریم. در آگراندیسمان این هفته، سراغ بررسی اجرای این خواننده رفتهایم.
ویژگی ظاهری | علی زند وکیلی معمولا به عنوان خوانندهای معرفی میشود که صدای پرصلابتی دارد و چهره و استایل بدنیاش هم در کنار این ویژگی، او را برای ایفای نقش شخصیتی با ابهت در نمایش کمک میکند. در «نبرد رستم و سهراب»، او را با لباس سفید رزم و موها و محاسن بلند سفید، با اقتدارتر از همیشه میبینیم. گریم او طوری طراحی شده است که بتواند در مقابل شخصیت اکومنه با بازی بانیپال شومون، هم ابهت بیشتری داشته باشد و هم محترم و باشکوه به نظر برسد.
اهمیت نقش | اهمیت نقش سیرنگ به تعبیر آن در اساطیر ایرانی برمیگردد. سیرنگ یا همان سیمرغ، نام حکیمی بزرگ است که در شاهنامه در کوه قاف زندگی میکرده و با مردم معاشرتی نداشته. زال را تربیت کرده و در همهحال حامی رستم بوده است. در نمایش «نبرد رستم و سهراب»، سیرنگ در مقابل آکومنه یا روان پلید قرار میگیرد و هرچقدر او برای فروپاشی درونی رستم تلاش میکند، چتر حمایتی سیرنگ بیشتر از پیش برافراشته میشود تا آرامش را به او باز گرداند. علی زندوکیلی در قامت سیرنگ ظاهر میشود؛ شخصیتی با ابهت و مهربان که سیاهی و تلخی فضا را کم میکند. بازیگرانی با لباسهایی سفید سیرنگ را همراهی میکنند با ورودش آنها رنگ صحنه تغییر میکند. سیرنگ علاوه بر ایفای نقش، بار موزیکال بودن نمایش را به دوش میکشد. درواقع به جای اینکه علی زندوکیلی به عنوان خواننده وارد نمایش شود و در فاصله میان بخشها یک قطعه موسیقی اجرا کند، در نقش سیرنگ به میدان میآید و به این ترتیب، موسیقی از دل ماجراهای نمایش جان میگیرد.
جنس اجرا و بازی | زندوکیلی تجربه فعالیت تئاتری را داشته است. او در نمایشهای «ترانههای قدیمی» و «ترانههای محلی» حضور داشت اما صرفا به اجرای قطعات میان بخشهای مختلف اکتفا میکرد. اینبار اما او ایفاگر یکی از نقشهای مهم این نمایش است. عمده حضورش روی صحنه به خاطر اجرای قطعات است اما در عینحال بازی میکند. او همپای بازیگران باتجربهای که در این نمایش حضور دارند، جنس این نقش را درک کرده و در بیان دیالوگ و رفتار و … قدرتمند عمل میکند. درست است که وقتی پای خواندن به میان میآید، جذابیت حضورش بیشتر است اما با این نمایش ثابت کرده که میتواند در جایگاه یک بازیگر هم موفق ظاهر شود. البته نباید فراموش کرد که جنس بازی در این نمایش حماسی با سایر آثار متفاوت است و این احتمال وجود دارد که زندوکیلی صرفا در ایفای چنین نقشی موفق عمل کرده باشد. زندوکیلی در «نبرد رستم و سهراب» چند قطعه اجرا میکند که در ارتباط با محتوای این نمایش است و احتمالا بهزودی منتشر خواهد شد. او در پایان نمایش، زمانی که همه بازیگران به همراه کارگردان روی سن میآیند، قطعه «وطن» را اجرا میکند که بهترین نقطه بر پایان چنین نمایشی است. ویدئوی اجرای «وطن» توسط زندوکیلی در ین نمایش، این روزها در فضای مجازی دستبهدست میشود و با استقبال زیادی روبهرو شده است.
نمایش حماسی _ موزیکال «نبرد رستم و سهراب» به تهیه کنندگی سیدمحمود شبیری و حسین پارسایی، برداشتی آزاد از شاهکار ابوالقاسم فردوسی به قلم متین ایزدی است. این نمایش با بازی امیر آقایی، الناز شاکردوست، سینا مهراد، پردیس احمدیه، امیررضا دلاوری، سیامک صفری و با اجرای علی زندوکیلی تا پایان شهریور در استادیوم تنیس مجموعه ورزشی انقلاب روی صحنه میرود.