با پخش قسمت هشتم «شریک جرم»، این مینیسریال به پایان راه رسید. «شریک جرم» براساس فیلمنامهای از امیر عربی ساخته شده و روی سوژه مهم و ملتهبی دست گذاشته بود. از آنجایی بدون اتلاف وقت، با تمرکز روی مسئله اصلی پیش میرفت، در هر قسمت اطلاعات مهمی پیش روی مخاطبان قرار میگرفت و به هیچوجه خستهکننده نمیشد. درواقع میتوان «شریک جرم» را تجربه قابلقبولی در ساخت یک مینیسریال به حساب آورد. به بهانه پایان قسمت هشتم، مروری داریم بر ابعاد مختلف این سریال.
به گزارش فیلمنیوز، مازیار میری دو سال قبل سریال «خسوف» را به تهیهکنندگی همایون اسعدیان برای شبکه نمایش خانگی ساخت؛ سریالی که در زمان پخش بسیار مورد توجه قرار گرفت و به یکی از پرمخاطبترین آثار آن دوره تبدیل شد. با وجود موفقیت «خسوف»، تصمیم گرفت با همکاری همایون اسعدیان برای اثر بعدیاش روی یک مینیسریال تمرکز کند.
فیلمنامه| بحث قاچاق دختران به کشورهای همسایه ایران، این اواخر سوژه آثار مختلفی از جمله «لاتاری»، «مانکن» و … بوده است. امیر عربی اما از دیدگاه متفاوتی به این سوژه نگاه کرده. در قسمت اول، مردی از زندان آزاد میشود، بلافاصله همسرش را به قتل میرساند و اسلحه را روی شقیقه خودش میگذارد و شلیک میکند. در این بین پای وکیلی که این قتل در دفترش اتفاق افتاده بنا به دلیلی به پرونده باز میشود و برای اینکه اثبات کند در تحریک همسر زن برای قتل او دست نداشته است شروع میکند به کشف راز زندگی این زن. ماجرا رفتهرفته پیچیده میشود و اینجاست که زندگیاش به ماجرای قاچاق دختران گره میخورد. درواقع شخصیت محوری داستان همزمان با مخاطبان وارد چالش با این مسئله میشود و مثل یک ناظر بیرونی با آن برخورد میکند. در این بین به چند خردهروایت مرتبط با این موضوع هم برمیخوریم و البته خردهروایتی که به رابطه عاطفی این وکیل برمیگردد و یک جورهایی به نقطه امن او و همچنین بخشهای آرامشبخش سریال بدل شود.
کارگردانی | مازیار میری سالهاست در عرصه کارگردانی فعالیت میکند و چند اثر مهم در کارنامه دارد. با این حال سریالهای ضعیف هم در کارنامهاش به چشم میخورد. اما اینبار هم همکاری او با همایون اسعدیان در شبکه نمایش خانگی به خلق اثری استاندارد و آبرومند منجر شد. «شریک جرم» را شاید نتوانیم جزو آثار درخشان شبکه نمایش خانگی در چند وقت اخیر به حساب بیاوریم و روی ماندگار بودن آن حساب کنیم اما از جمله آثاری بود که به طور کلی توانست مخاطبان را در هشت هفته با خودش همراه کند. شاید اگر اثر تعلیق بیشتری داشت و از بازیگران قدرتمندتری استفاده شده بود، کشمکشهای میان شخصیتها بالاتر میرفت و چالش بیشتری شکل میگرفت و هیجان بیشتری هم به مخاطبان تزریق میشد. به طوری که در پایان هر قسمت میتوانستند تا هفته بعد منتظر حل بحران پیش آمده در قسمت پایانی بمانند.
بازیها | بخش مهمی از التهاب هر سریال، بعد از فیلمنامه، به چگونگی مواجهه بازیگران با نقشها برمیگردد و میتوان گفت «شریک جرم» میتوانست از این منظر موفقتر عمل کند. گرچه بازی بازیگران استاندارد بود و کوچکترین ضعفی وجود نداشت اما بهرحال چگونگی انتخاب بازیگران مطرح و تقابل میان آنها میتوانست سطح سریال را چند مرحلهای بالاتر ببرد و جذابیت کار را هم برای مخاطبان بیشتر کند. درواقع بیشتر از اینکه ایراد متوجه بازی بازیگران باشد، به انتخاب آنها برای قرار گرفتن کنار هم برمیگردد که البته جزئی از سلیقه تیم تولید بوده است.
پایان بندی | در قسمت پایانی شریک جرم»، گرهها یکییکی براساس روابط علیومعلولی باز میشوند اما آنچه اهمیت زیادی پیدا میکند، تغییری است که در دیدگاه این وکیل به نسبت به زندگی و آدمها بهوجود میآید. او نسبت به حرفهاش دچار تردید میشود و همچنین نسبت به اطرافیانش دیدی جدید به دست میآورد. نهایتا سریال با تمرکز روی وضعیت جدید این شخصیت به پایان میرسد. درواقع باز شدن گرهها با اینکه مهم است اما به عنوان چالش اصلی مطرح نمیشود. آنچه در طول سریال اهمیت بیشتری دارد، تاثیری است که این چالش روی شخصیت وکیل میگذارد و مازیار میری بخوبی از پس اجرای آن برآمده است.
«شریک جرم» مینیسریالی هشت قسمتی است که به کارگردانی مازیار میری و تهیهکنندگی همایون اسعدیان براساس فیلمنامه امیر عربی شکل گرفته که روز یکشنبه اول بهمن ماه قسمت پایانی آن در پتلفرم نماوا منتشر شد.