نعیمه نظامدوست که نقشش در فیلم «ورود و خروج ممنوع» به کارگردانی امید آقایی به خاطر سانسور حذف شده و دیگر خبری از بازی او در فیلم نیست، دیروز سهشنبه 26 دی ویدئویی کوتاه از بازیاش در این فیلم را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و درباره دلیل حذفش شدنش از فیلم توضیحی نوشته است. آنچه بیش از همه اهمیت دارد، بازنشر مداوم این ویدئو در فضای مجازی است. این ویدئو درحالی از فیلم حذف شده که در همین بیستوچهار ساعت اخیر، چند برابر مخاطبانی که برای تماشای فیلم به سینماها رفتهاند، آن را در شبکههای اجتماعی تماشا کردهاند. این روزها که سرعت انتقال اطلاعات تا این حد بالاست، واقعا باز هم سانسور جواب میدهد و میتوان دسترسی مخاطبان را به یک محتوا محدود کرد؟
به گزارش فیلمنیوز، نعیمه نظامدوست، یکی از بازیگران «ورود و خروج ممنوع» که نقشش به خاطر سانسور کاملا از فیلم بیرون آمده، ویدئویی از حضورش در این فیلم را منتشر کرده است. او نقش خانم جلسهای را بازی کرده که دیالوگها و شیوه صحبت کردنش را از دو سخنرانی وایرال شده در فضای مجازی وام گرفته. ابتدا درباره اینکه زنها باید پای همسرانشان را با شیر در تشت ماساژ دهند حرف میزند و در ادامه وقتی با مخالفت یکی از حضار روبهرو میشود، با عصبانیت به او میگوید: «دیر اومدی نخواه زود برو.» و سپس او را بیرون میکند. احتمالا شباهت این دیالوگها با آن سخنرانیهای وایرال شده، باعث حذف این نقش شده است.
نظامدوست در کپشن این پست آورده: ««ورود وخروج ممنوع» بعد از چهار سال توقیف بالاخره یک ماه است که اکران شده و خدارو شکر مورد اقبال مردم هم واقع شده. در ضمن هیچ حاشیهای هم بوجود نیامده. من برای این فیلم خیلی زحمت کشیدم و نقشم را هم خیلی دوست داشتم ولی متاسفانه به دلیل اینکه فکر کردند حاشیه ساز است نقش من کامل از فیلم حذف شد. فکر نکنید دوتا سکانس بود و حذف شد نه، نقش خوبی بود و خدارو شکر چون تو زندان سکانسها تایمش طولانی شد توانستند تو مونتاژ جایگزینی درستی انجام بدن. همیشه بهم میگفتند نقشی که بشه حذفش کرد نقش خوبی نیست ولی عجیبه برام نمیدونم نقش دو زن رو چطور اینقدر قشنگ حذف کردند که آب از آب تکون نخوره و اصلا داستان فیلم یه جور دیگه شده انگار. ولی اینم حتما حکمتی داشته که نقش من مورد لطف و عنایت و قیچی دوستانی قرار گرفت و سانسور شد.»
فیلم «ورود و خروج ممنوع» از 15 آذر در سینماها اکران شده و در این یک ماهونیم، 428 هزار نفر برای تماشای آن به سینماها رفتهاند. این درحالی است که ویدئوی حذف شده از فیلم در بیستوچهار ساعت گذشته در صفحههای مختلف بارها بازپخش شده و چندین برابر بیشتر از 428 هزار نفر آن را تماشا کردهاند.
طبیعتا اگر این بخش از فیلم حذف نمیشد و همراه بقیه سکانسها در «ورود و خروج ممنوع» باقی میماند، مخاطبانش 500 هزار نفر هم نمیشدند و هیچوقت تا این حد دیده نمیشد. درواقع حذف این سکانس به بهانه ممیزی باعث شد بسیار بیشتر دیده شود.
این مسئله درباره سایر آثار توقیفی هم وجود دارد. بسیاری از فیلمهایی که توقیف شدهاند و امکان اکران سینمایی ندارند، وقتی قاچاقی منتشر میشوند مخاطبان بسیار زیادی آن را دانلود و تماشا میکنند درحالیکه اگر همانها در سینما روی پرده بروند ممکن است نصف بیشتر مخاطبان از آنها استقبال نکنند. درواقع الصاق کلمات «توقیفی»، «سانسوری» و … باعث میشود مخاطبان برای تماشای آنها اشتیاق بیشتری نشان دهند. با این اوصاف آیا واقعا سانسور کردن یک اثر آنهم در این دورهوزمانه اتفاق جواب میدهد؟