«حیثیت گمشده» سومین سریال بهاره افشاری پس از «ممنوعه» و «نیوکمپ» در شبکه نمایش خانگی است. از قضا هنوز زمان زیادی از اتمام «نیوکمپ» نگذشته بود که نوبت به «حیثیت گمشده» رسید که فضایی کاملا متفاوت دارد. نکته جالب آن که افشاری در اولی کمدی را تجربه کرد و در دومی یکی از اضلاع اصلی درامی تلخ و گزنده شد. و باز هم جالب این که نقش او در «حیثیت گمشده» کوتاه است اما حضورش در طول سریال احساس می شود.
به گزارش فیلمنیوز، این سریال را سجاد پهلوان زاده بر اساس فیلمنامه احمد سلگی کارگردانی کرده. داستان درباره مردی به نام امیر (با بازی مهدی حسینی نیا) است که پس از مرگ همسرش، هاجر، در پی کشف رازهایی برآمده.
برخود اول مخاطبان با هاجر جایی بود که یک زندگی عاشقانه با همسر خود داشت. در ادامه مشخص شد ناتوانی در فرزندآوری روابط آن ها را سرد کرده و نیز مشکلات اقتصادی بر زندگی شان سایه انداخته است. همان قسمت های ابتدایی هاجر در یک موقعیت نشان داده شد که مشغول فروش مواد است. بعد هم که خودکشی کرد امیر پی ماجرا را گرفت و فهمید همسرش با یک باند بزرگ توزیع مواد مخدر همکاری کرده.
سهم بهاره افشاری از حضور مقابل دوربین «حیثیت گمشده» زیاد نیست اما نقش هاجر در روند سریال نمودی تاثیر گذار دارد. او به این مساله اشراف داشته است و می دانسته چاره ای ندارد جز این که یک کاراکتر همراهی برانگیز ترسیم کند؛ زنی که عاشق پیشه است و آرام آرام به مسیری دیگر کشیده می شود. از یاد نبریم که هاجر به جبر زمانه مجبور به خلاف شد و کارهای غیرقانونی را پذیرفت و در نهایت چون طاقت نیاورد دست به خودکشی زد.
بهاره افشاری برای ترسیم شمایل باورپذیر شخصیت طوری عمل کرد که حضورش برغم غیبت در غالب قسمت ها حس می شود و این چیزی نیست جز تحلیل درست شخصیت از سوی بازیگر. شخصیتی که گاه ترحم مخاطب را برمی انگیزد و گاه غیرت او را به جوش می آورد؛ درست مثل کاری که هاجر با امیر کرد و زندگی اش از این رو به آن رو شد!
هاجر جزو نقش های خاص کارنامه افشاری است که در یادها خواهد ماند؛ چرا که برای انتقال درونیات کاراکتر فرصت زیادی نداشت و در همان سکانس های معدود نیز احوالات شخصیت را نه در کلام که با کمک میمیک صورت منتقل کرد.
با کاری که بهاره افشاری در «حیثیت گمشده» کرد، یک بار دیگر آن فرضیه مشهور اثبات می شود که برای موفقیت در بازیگری حتما نیاز به حضور در نقش اول نیست؛ بلکه کیفیت حضور مقابل دوربین و شیوه ارائه مختصات کاراکتر اصل است و مقدم بر همه چیز.