بالاخره بعد از سه سال غیبت داریوش فرضیایی در تلویزیون، امروز دوشنبه 29مرداد، از سریال جدید کاراکتر محبوب عموپورنگ به نام «لالایی» در پلتفرم فیلیمو رونمایی شد؛ سریالی با ساختاری جدید که با تمام آثار قبلی این تیم متفاوت است. داریوش فرضیایی از دهه هفتاد تا سال 1400 مداوم در تلویزیون فعالیت داشت اما او هم مثل خیلی از چهرههای مطرحی که سالهای اخیر با تلویزیون قطع رابطه کردهاند، دو سالی است فعالیتش را در این رسانه متوقف کرده و حالا سر از شبکه نمایش خانگی درآورده است.
به گزارش فیلمنیوز، داریوش فرضیایی از اواخر دهه 70 قدم به تلویزیون گذاشت اما از دهه هشتاد برای مخاطبان کودک و نوجوان شناخته شده و فعالیتهایش گسترش پیدا کرد. او به همراه امیرمحمد متقیان زوج جذابی را تشکیل داد و با فرم متفاوتی نسبت به سایر برنامههای کودک آن زمان پیش رفت. در دهه 90 این فعالیتها جنبههای دیگری به خودش گرفت. از سال 94 با «محله گل و بلبل» وارد مرحله جدیدی از فعالیت حرفهای شد؛ مرحلهای پرچالش و پرریسک که در «بچه محل» ادامه پیدا کرد در «کلبهی عموپورنگ» به اوج خود رسید. فرضیایی حالا با سریال جدید «لالایی»، فرم جدیدی را در شبکه نمایش خانگی تجربه میکند. به این بهانه مروری داریم بر فعالیتهای مهم این شخصیت محبوب.
ظهور در دهه 70 | زمانی که داریوش فرضیایی با برنامه «پورنگ و تورنگ» در سال 78 فعالیتش را شروع کرد و نام پورنگ را برای خودش برگزید هیچکس فکرش را هم نمیکرد که او آنقدر شهرت پیدا کند و در دل مخاطبان کودکش بنشیند که برنامهاش در نوروز 1400 هم بهترین برنامه نوروزی برای کودکان شود. فرضیایی هم مثل خیلی از برنامهسازان کودک و نوجوان به میدان آمد و در دههی هفتاد برای اولین بار هنرش را به نمایش گذاشت.
شهرت با نام عموپورنگ در دهه 80 | سال 81 بود که عملا نام خودش را به عنوان عموپورنگ تثبیت کرد. او در زمستان سال 82 و در جریان زلزلهی بم به مناطق آسیبدیده سفر کرد و از آنجا کنار بچههای زلزلهزده برنامهاش را اجرا کرد. این حرکت به مذاق همهی مخاطبان خوش آمد و از آن به بعد بود که عموپورنگ به عنوان یک چهرهی محبوب به کار خودش ادامه داد. برنامههای پورنگ در دههی هشتاد همه داخل استودیو و در حضور بچهها اجرا میشدند. رفتار و حرکات شوخطبعانهی او که از درونش میجوشید مقابل دوربین و در ارتباط با بچهها تفاوت زیادی با رفتار سایر خاله و عموهای تلویزیونی داشت و از این رو خیلی بیشتر درخشید. آهنگهای عموپورنگ و سبکش برای ایجاد شادی میان بچهها گرچه منتقدان زیادی داشت (و هنوز هم دارد) اما به تثبیت بیشتر او در ذهن کودکان و نوجوانان کمک کرد. «بوستان دوستان عموپورنگ» و «فوق برنامه عموپورنگ» حال و هوای برنامههای فرضایی را به سمت و سوی دیگری برد. او به این نتیجه رسید که با نوآوریهای مختلف میتواند جذابیت زیادی ایجاد کند و از این رو کمکم به سمت تنوع آیتمها و اضافه کردن آیتمهای نمایشی به برنامه رفت. در انتهای دههی 80، پورنگ یکی از محبوبترین چهرههای کودک و نوجوان در تلویزیون بود.
شروع مرحلهی جدید در دهه 90 | با شروع دههی نود، ساختار برنامههای عموپورنگ بیشتر از قبل تغییر کرد. فرضیایی دامنه فعالیتهایش را به سمت شبکه نمایش خانگی هم برد. با «شبکه کودک عموپورنگ» شکست سنگینی خورد. او در این مجموعه با شخصیتهای عروسکی همراه شده بود اما به دلیل ضعف این شخصیتها و عدم جذابیت داستان، دیده نشد. دومین تلاش او برای همکاری با شبکه خانگی در مجموعهی «بالشها» اتفاق افتاد. با وجود اینکه بالشها اثر بهتری نسبت به شبکه کودک عموپورنگ بود اما باز هم شکست خورد. مرحله جدید قدرتنمایی فرضیایی در تلویزیون با «محله گلوبلبل» رقم خورد. او به کارگردانی احمد درویشعلی پور ساختار کلی برنامهاش را تغییر داد و با دعوت از بازیگران مختلف، محلهای ساخت و در هر قسمت داستانی را پیش برد. اتفاق مهم بعدی در «بچه محل» رخ داد. در سال 99 فرضیایی باز هم به کارگردانی احمد درویشعلی پور برنامهای روی آنتن برد که علاوه بر کودکان و نوجوانان، توجه بزرگترها را هم جلب کرده بود.
تغییر ساختار در 1400 | نوروز سال 1399 به خاطر شیوع کرونا برنامه عموپورنگ داخل استودیو ضبط شد و موفقیت چندانی نداشت اما این تیم برای نوروز 1400 دست به یک نوآوری زدند و «کلبه عموپورنگ» را با ساختاری کاملا متفاوت با آنچه پیشتر تجربه کرده بودند ساختند.در این مجموعه از کاراکترهای غیرانسانی استفاده شده و اینطور به نظر میرسید که عموپورنگ مجددا قصد دارد روی مخاطبان کودک و نوجوان تمرکز کند. اما با همین شخصیتها فضایی ایجاد کرد و مسائلی در آن مطرح شد که اصلا کودکانه نبود. گرچه از روی ظاهر برنامه، خیلی از بزرگسالان آن را کودکانه پنداشتند و سراغش نرفتند اما مجموعهی اتفاقها طوری پیش میرفت که همهی گروههای سنی را درگیر میکرد.
شروع دوباره با لالایی در 1403 | بعد از «کلبه عموپورنگ» تیم تولید این برنامه با تلویزیون قطع رابطه کردند و دو سال اخیر خبری از برنامه «عموپورنگ» در تلویزیون نبود. تا اینکه بالاخره دوشنبه 29 مرداد اولین قسمت «لالایی» در پلتفرم فیلیمو منتشر شد. این سریال به کارگردانی احمد درویشعلیپور و تهیهکنندگی پژمان لشکریپور، ساختاری متفاوت از آنچه در تلویزیون شاهد بودیم دارد. در «لالایی» خبری از دکورسازی و وقوع اتفاقها در یک شهرک خاص نیست و موقعیتها در بستر فضای رئال رخ میدهد. با این حال کماکان بخشهایی از هر قسمت به موسیقی خاص عموپورنگ اختصاص دارد. در قسمت اول علاوه بر خود داریوش فرضیایی و امیرمحمد متقیان، گوهر خیراندیش، کمند امیرسلیمانی، سعید امیرسلیمانی و سپند امیرسلیمانی هم حضور دارند. ماجرا از این قرار است که عموپورنگ و امیرمحمد به عنوان دو نابغه، مشغول اختراع هستند و خیلی اتفاقی سر از زندگی زنی ثروتمند در میآورند. زنی با بازی گوهر خیراندیش عموپورنگ را با پسرش بهروز اشتباه میگیرد و این جابهجایی، به محور اصلی داستان بدل میشود. جنس بازی فرضیایی و امیرمحمد با قبل متفاوت است. آنها سعی کردهاند هم هم در قالب نقشهایی جدید فرو روند و هم لحنهای جالبی برای خود انتخاب کنند. فعلا فقط یک قسمت از سریال منتشر شده و برای اظهارنظر پیرامون کل اثر زود است. بهزودی تحلیل مفصلی دربارهاش خواهیم نوشت.
موفق باشی برادر