فیلم «خاتی» به کارگردانی فریدون نجفی به جای فضای شهری و آپارتمانی، با فضا و حالوهوایی متفاوت ساخته شده و ماجرایی را در ارتباط با رابطه انسان و طبیعت پیش میبرد. دوربین به دل طبیعت رفته و روی احساسات میان یک خرس با مادر انسانش متمرکز شده است. نکته مهم اینکه کارگردان از جذابیتهای بصری محیط زیست هم بهره گرفته است. پیش از این با فیلمهای مختلفی در ارتباط با رابطه انسان و محیط زیست روبهرو بودهایم؛ فیلمهایی مثل «برف آخر»، «رسم عاشقکشی» و «شکار خاموش» که هرکدام به نحوی به این رابطه پرداختهاند.
به گزارش فیلمنیوز، «خاتی» به کارگردانی فریدون نجفی، جدای از اینکه به لحاظ ساختاری تا چه حد موفق ظاهر شده، از نظر محتوا اثری قابلتامل به حساب میآید.

فیلم «خاتی» روی این مسئله دست گذاشته که بسیاری از حیوانها در جریان آتشسوزیهای جنگلها، به محیط زندگی انسانها پناه میآورند و اینجاست که تعامل میان انسانها وحیوانها اهمیت زیادی پیدا میکند. «خاتی» زنی است که زندگیاش در ارتباط با محیطزیست و زندگی حیوانات معنا پیدا میکند؛ زنی که سالها قبل از بچهخرسی که به محل زندگیاش پناه آورده نگهداری کرده و مثل مادر او را پرورش داده است. خرس رفتهرفته قدم به بزرگسالی گذاشته و به خاطر طبیعت وحشیاش به تهدیدی برای اهالی روستا تبدیل شده و نهایتا باعث مرگ شوهر خاتی شده است. خاتی بعد از این ماجرا از سایر افراد دوری کرده و تنهایی زندگیاش را میگذراند اما خرس گمشده همچنان در کمین مردم آن اهالی است و همه هنوز هم او را مقصر میدانند. یکی از درخشانترین سکانسهای فیلم جایی است که خاتی بعد از تیر خوردن خرس، کنارش مینشیند و مثل یک مادر برایش گریه میکند؛ احساسی که توسط هیچیک از اهالی درک نمیشود.

در فیلم «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری هم تمرکز زیادی روی رابطه انسان با محیط زیست وجود دارد. در این فیلم یک مرد دامپزشک در کیاسر مازندران در جریان یک آتشسوزی برای نجات حیوانها دچار سوختگی شده است. این حادثه زندگیاش را تحت تاثیر قرار داده و نفرت زیادی نسبت به گرگها پیدا کرده. به همین دلیل هم شبها به دل جنگل میزند تا گرگها را شکار کند. در این بین با رعنا، دامپزشکی که مسئول کنترل جمعیت گرگهاست آشنا میشود و احساسات و عواطفی درونش زنده میشود. همین مسئله باعث میشود نگاهش تغییر کند.

در فیلمی نظیر «رسم عاشقکشی» به کارگردانی خسرو معصومی، با مسئلهی زیستمحیطی از جنس قطع درختان جنگل و قاچاق چوب مواجهیم. مردی به خاطر قطع درختان جنگل گیر میافتد و ارهبرقی او ضبط میشود. خانوادهی او مجبور میشوند هزینه اره را بپردازند اما پولی ندارند و به دردسر میافتند. جلال پسر کوچک خانواده برای اینکه بتواند مشکل را حل کند با قاچاقچیان چوب همراهی میکند و به جای مدرسه رفتن به آنها اره میرساند. در این بین پای نامزد خواهر جلال که لطیف نام دارد به میان میآید. مادر جلال از لطیف میخواهد او را دنبال کند و او هم متوجه همکاری جلال با قاچاقچیان چوب میشود و در محاصره آنها قرار میگیرد و نهایتا به قتل میرسد.

«شکار خاموش» به کارگردانی کیومرث پوراحمد هم یکی از قدیمیترین فیلمها درباره رابطه انسان و محیطزیست است. در «شکار خاموش»، مهدی هاشمی نقش یک شکاربان را دارد که همراه با پسرش در یک روستا زندگی میکند. او برای اثبات خودش با مالک زمینها و معلم و سرکار استوار به مشکل برمیخورد. این فیلم در ظاهری اثری کمدی به حساب میآید اما به نکات مهمی در زمینه مشکلات زیستمحیطی اشاره میکند.
«خاتی» به کارگردانی فریدون نجفی براساس فیلمنامه احمد رفیعزاده، با بازی سارا بهرامی، سعید آقاخانی، آناهیتا افشار، فرید سجادی حسینی، علی عامل هاشمی و … در جشواره چهلوسوم فیلم فجر به نمایش درآمد.