قسمت اول از مسابقه «اسکار» با اجرای مهران مدیری در پلتفرم فیلیمو منتشر شده است؛ مسابقهای با چهار شرکتکننده که همهشان از میان بازیگران کمدی آثار قدیمیتر این کارگردان انتخاب شدهاند. الیکا عبدالرزاقی، رضا نیکخواه، سحر ولدبیگی و نصرالله رادش در چهار قسمت باهم رقابت میکنند و نهایتا با اعلام برگزیده، فصل به پایان میرسد و در فصل بعد، شاهد رقابت چهار شرکتکننده دیگر خواهیم بود. مواجههای که مدیری با هرکدام از آنها دارد، موقعیت خندهداری را به وجود میآورد که «اسکار» را از یک رقابت صرف خارج میکند. نگاهی داریم به ابعاد مختلف این مسابقه در قسمت اول از فصل اول.
به گزارش فیلمنیوز، مهران مدیری در «دورهمی» هم تجربه اجرای یک برنامه را داشت و هم اجرای مسابقه. با این حال وقتی در «اسکار» اجرای او را خارج از چارچوب تلویزیون میبینیم با موقعیتی به نسبت متفاوتتر روبهرو میشویم.
صداقت در اعلام کپی بودن برنامه | مهران مدیری بلافاصله بعد از سلام و علیک و احوالپرسی با مخاطبان، روی این مسئله تاکید میکند که «اسکار»، از مسابقه «Taskmaster» مشهور کپی شده. او توضیح میدهد که بخشهایی از این مسابقه را عینا کپی کردهاند و بخشهایی را ایرانیزه. بعضی از جاها هم ربطی به آن مسابقه خارجی مورد نظر ندارد و صرفا خلاقیت اتاق فکر بوده است. پیش از این هم در خبرهای پیرامون این مسابقه، صحبتهایی از کپی بودن آن به میان آمده بود اما مدیری خیلی صریح به این مسئله اشاره کرد و باعث شد هرگونه شک و شبههای در زمینه کپیبرداری از آن مسابقه مشهور از میان برود.
جنس مسابقه | چیزی که در مسابقه «اسکار» اهمیت زیادی دارد، سادگی و بامزهگی بخشهای مسابقه است. درواقع نمیتوانیم «اسکار» را یک مسابقه پرچالش معرفی کنیم. چون همهچیز طوری طراحی شده که از ابتدا تا انتها مخاطبان از مواجهه این شرکتکنندهها باهم و با موقعیتی که پیش رو دارند لذت ببرند. اگرنه نه جنس سوالها در این قسمت به نحوی نیست که نیاز به اطلاعات عمومی، فکر زیاد، محاسبه و سرعت عمل بالا داشته باشد و شیوه امتیاز دهی و برنده و بازنده شدن در آن چندان جدی نیست. درست است که امتیازها محاسبه میشوند و شرکتکنندهها براساس امتیازی که گرفتهاند روی نمودار میروند اما درکل بیشتر از هرچیز وجه سرگرمکنندگی آن اهمیت دارد که مدیری و شرکتکنندهها به خوبی از پس آن برآمدهاند.
تنوع بخشهای مسابقه | قسمت اول مسابقه در چند بخش انجام میشود که دو بخش آن خارج از محیط استودیو و در یک ویلا پیشتر توسط نیما شعباننژاد ضبط شده. این رفت و برگشتها به خارج از استودیو باعث میشود برنامه حالت یکپارچه و تخت نداشته باشد و حوصله مخاطبان سر نرود. یکی از بخشهایی که توسط نیما در ویلا ضبط شده ، حدس زدن ویژگیهایی درباره مهمان چینی برنامه است. هرکدام از این چهار نفر به صورت جداگانه از او درباره رشته تحصیلی و شغل و کشور مورد علاقه و … میپرسند و از آنجایی که زبانش را متوجه نمیشوند با ایما و اشارههای او باید حدس بزنند پاسخ سوال چیست. در بخش دوم هم نیما تک به تک از آنها میخواهد به یک فامیل دور زنگ بزنند و از او بخواهند سر یک ماجرای مالی کمکشان کند. واکنشها به هرکدام از این بخشها در خود استودیو صورت میگیرد که موقعیت جالبی را میسازد. یکی از آیتمهای جالب قسمت اول هم فیلمی است که رضا نیکخواه ساخته و با مارلون براندو درباره دوغ گفتوگو میکند. در هر قسمت قرار است ویدئوی ساخته شده توسط یکی از شرکتکنندهها پخش شود و در قسمت آخر به آن امتیاز بدهند.
توجه به شناخت شخصیتها | در دو مسابقهای که داخل استودیو برگزار میشود، بیشتر تمرکز روی شناختی است که شرکتکنندهها از شخصیت وسلیقه هم دارند. در مسابقه ابتدایی از هرکدام از آنها خواسته شده با توجه به شناختی که از دیگری دارند به او هدیهای بدهند و در بخش دوم از آنها میخواهند به جای هم به سوالاتی درباره دیگری پاسخ دهند. از این گونه سوالوجوابها در مسابقات خانوادگی زیاد دیده بودیم اما از آنجایی که در «اسکار»، شرکتکنندهها شناخت زیادی از هم ندارند، بنا به ظن خودشان پاسخ میدهند و همین مسئله موقعیت را کمدیتر میکند.
مدیری در جایگاه مجری و داور | در «اسکار» هیئت داورانی وجود دارد و نه فرد متخصصی که عملکرد شرکتکنندگان را ارزیابی کند. خود مدیری از همان ابتدا اعلام میکند که خودش در جایگاه داور نشسته اما کاملا منصفانه داوری میکند. از آنجایی که مسابقه تخصصی نیست، نیازی هم به داوری خیلی تخصصی نیست و مدیری و مخاطبان میتوانند بهترین داور باشند اما در قسمت اول همین ارزیابی و امتیاز دادن هم جزو نقاط قوت مسابقه است و میل مخاطبان را برای دنبال کردن اثر بالا میبرد.
اجرای دو نفره | نیما شعباننژاد از ابتدا تا انتهای قسمت اول کنار مهران مدیری نشسته تا در اجرای برنامه به او کمک کند. در قسمت اول از آنجایی لازم است اطلاعاتی درباره برنامه داده شود، تریبون بیشتر در اختیار مدیری است. جز بخشهایی که خارج از استودیو توسط نیما ضبط شده و شاهدش هستیم، داخل استودیو صحبت زیادی نمیکند. اتفاقا در پایان این قسمت هم مدیری به این نکته اشاره میکند و توضیح میدهد که حضور نیما پررنگتر میشود.
«اسکار» به کارگردانی هنری و اجرای مهران مدیری و حضور نیما شعبان نژاد به عنوان دستیار مجری، دوشنبه هر هفته ساعت 8 صبح در پلتفرم فیلیمو منتشر میشود.
خیلی عالی بود. چیزی که مهران مدیری بسازه خوش ریتمه همیشه
برنامه اسکار آقای مدیری عالی بود و انتظار هم می رفت که خارج از تلویزیون (با اون قوانین و سخت گیری های زیاد و مسخره ) این برنامه خوبی باشه و مدیری دستشون باز تر امیدوارم در ادامه برنامه اسکار سنگ اندازی نشه و ما مردم با این روزگار سخت لحظاتی شاد باشیم