هومن سیدی از جمله کارگردانهایی است که سعی میکند در هر یک از آثارش دست به نوآوری بزند و تجربهای جدید به ثبت برساند. به همین دلیل هم خیلی کم پیش میآید بتوانیم آثار مختلفش را باهم مقایسه کنیم یا آنها را در ادامه هم بدانیم. سیدی حالا بعد از تجربه ساخت پنج فیلم سینمایی و یک سریال، قرار است از 25 فروردین با سریال «وحشی» بار دیگر تجربهای را در شبکه نمایش خانگی به ثبت رساند. از تیزر سریال مشخص است که سیدی بار دیگر دست روی اثری با فضا و حالوهوایی جدید گذاشته است. در آستانه انتشار این سریال، قرار است شامگاه یکشنبه 24 فروردین در مراسمی که در پردیس سینمایی «کوروش» برگزار میشود از دوقسمت ابتدایی «وحشی» رونمایی شود.
به گزارش فیلمنیوز، با رونمایی از پوستر سریال «وحشی» به کارگردانی هومن سیدی، اعلام شده است که این سریال از دوشنبه 25 فروردین در پلتفرم فیلمنت منتشر میشود. جواد عزتی و نگار جواهریان بازیگران اصلی این فیلم هستند. به بهانه رونمایی از این پوستر نگاهی داریم به فضا و تم آثار مختلف هومن سیدی از اوخر دهه هشتاد تا به حال.
آفریقا | 1389

«آفریقا» اولین تجربه کارگردانی هومن سیدی بود؛ فیلمی که در جشنواره سیونهم فیلم فجر با استقبال زیادی روبهرو شد. ماجرا درباره چند جوان خلافکار اما خردهپا بود که در جریان تسویهحساب با یکی از بالادستیهای خود ناخواسته با اتفاقاتی پیچیده و غیرمنتظره مواجه میشوند و دست به اقداماتی میزنند که شاید خودشان هم انتظارش را نداشتند. فضای فیلم بیشتر به آثار مرتبط با گروگانگیری شبیه بود اما چالش احساسی شخصیتها توانسته بود موقعیت جدیدی را بسازد. شخصیتها هرکدام ویژگیهای خاص خود را داشتند و در کنار هم توانسته بودند توازن جالبی ایجاد کنند.
سیزده | 1391

سیدی در فیلم سیزده باز هم روی زندگی چند جوان دست گذاشت که همگی از خانوادهها رانده شده و هدف مشخصی در زندگی نداشتند. تمرکز اصلی روی زندگی پسر نوجوان سیزده ساله بود که پدر و مادرش در آستانه جدایی بودند و اهمیت خاصی به او نمیدادند. مدام تنها بود و از دل این تنهایی به جوانانی پناه میبرد که خودشان زندگی قابلقبولی نداشتند. داستان در اکباتان روایت میشد و از ساختمانهای بلند و اسکلت بناهای نیمهکاره و دیوارنوشتها و … به نفع انتقال احساسات شخصیتها و معنای فیلم کمک گرفته شده بود. شاید بتوانیم «سیزده» را فیلمی در امتداد حالوهوای «آفریقا» بدانیم.
اعترافات ذهن خطرناک من | 1393

فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» یکی از عجیبترین تجربههای هومن سیدی در فیلمسازی است. سیدی بعد از فیلمهای «آفریقا» و «سیزده» اینبار سراغ جنسی از سینمای تجربی رفت و تلاش کرد تا در این تجربه، فضای آشفته ذهن یک مصرفکننده مواد روانگردان را به تصویر درآورد. فرهاد کاراکتر اصلی روایت این فیلم است و ما در واقع در طول فیلم داریم رفت و برگشتهای او میان دنیای واقعی و آنچه بهصورت آشفته در ذهن او میگذرد را مشاهده میکنیم. فضای جوانانه و التهابهای روحی شخصیتها تا حدی میتوانست آن را در امتداد دو فیلم دیگر سیدی قرار دهد اما شیوه روایتی متفاوت با آنها داشت.
خشموهیاهو | 1394

«خشم و هیاهو» به نسبت سه فیلم قبلی هومن سیدی داستانگوتر است. مخاطبانی با هر طیف سلیقهای را با خودش همراه میکند. البته شیوه روایت خطی نیست و شاید از این جهت اثری ساده و بهراحتی قابل درک به نظر نرسد. شخصیت اصلی فیلم «خشم و هیاهو» یک خواننده سوپراستار است به نام خسرو پارسا. او که در عرصه موسیقی چهرهای شناختهشده و بسیار محبوب است، در مواجهه با یک هوادار پروپاقرص دچار چالش میشود و همین چالش هم زندگی شخصی او را تحت تأثیر قرار میدهد. حنا سرافراز همین هوادار پروپاقرص است. او از شدت علاقه مفرطی که به خسرو دارد، آرامآرام به او نزدیک میشود و در مسیر عینیت بخشید به رویاهایی که در سر دارد، دست به اقداماتی غیرمنتظره میزند. تغییر مداوم زمان فیلم و شیوه روایت آن باز هم نشان میدهد که سیدی اینبار هم به دنبال تجربه ورزی است.
مغزهای کوچک زنگزده | 1396

سیدی بعد از «خشم و هیاهو» بار دیگر دست به تجربهای جدید زد و با «مغزهای کوچک زنگزده»، اثری پیش روی مخاطبانش گذاشت که تا پیش از آن نمونهاش در میان آثارش دیده نمیشد. داستان در فضای حومه شهر روایت میشد و شخصیتهایش افرادی بودند که از کمترین سطح رفاه و امکانات زندگی بهرهای نداشتند. شخصیت شکور برای خودش یک گروه مافیایی سروسامان داده و با افراد زیردستش مثل گوسفند رفتار میکند. بیرحم و بیمغز است و برای خدشه وارد نشدن به موقعیتش حاضر است از همهچیز بگذرد. فضای این اثر سیدی به نسبت سایرین کمتر شناختهشده بود و خیلیها به همین دلیل نتوانسته بودند با حالوهوای آن ارتباط بگیرند. با این حال «مغزهای کوچک زنگزده» فیلمی نمادین به نظر میرسید و سیدی قصد داشت بهواسطه آن بسیاری از کاستیها را به نقد بکشد.
قورباغه | 1399

اولین سریال هومن سیدی در شبکه نمایش خانگی، فضایی باز هم متفاوت با سایر آثارش داشت. در این سریال با فضایی غیررئال مواجه بودیم و شخصیتها براساس منطقی ساخته و پرداخته خود داستان کنار هم قرار میگرفتند. شخصیت اصلی، قاچاقچی مواد مخدری به نام نوری بود که به خاطر در اختیار داشتن یک ماده معجزهآسا میتوانست هرکسی را به انجام هر کاری وادار کند بدون اینکه گیر بیفتد. او صورتی بیاحساس داشت، زیاد حرف نمیزد و به کسی اجازه نمیداد با او صمیمی شود. هیچ دوستی نداشت، همیشه تنها بود و به راحتی آدم میکشت. افرادی که به نحوی کنار نوری بودند هم به لحاظ ویژگیهای شخصیتی متفاوت با کاراکترهای معمولی بودند و مخاطبان کاملا پذیرفته بودند که در این اثر هر اتفاقی امکان وقوع دارد و با این طرز فکر با آن همراه میشدند.
جنگ جهانی سوم | 1401

«مغزهای کوچک زنگزده» و «قورباغه» شاید به لحاظ تمرکز روی یک باند مافیایی میتوانستند در جاهایی باهم برابری کنند اما سیدی بعد از آن دو سر سراغ ساخت اثری رفت که حالوهوای آن با هیچیک از آثارش همخوانی نداشت. داستان درباره کارگر روزمزدی است که بیاینکه خودش بخواهد سر از پشت صحنه فیلمی درباره جنایات هیتلر در جنگ جهانی دوم درمیآورد و قتی به او پیشنهاد میشود در نقش هیتلر بازی کند نمیپذیرد. او مجبور میشود تن به خواستههای آنها بدهد و حتی اختیار تراشیدن سبیل و موهایش هم با خودش نیست. نه خواستهاش برای کسی مهم است و نه علاقهاش به دختری که از قضا او هم در این دنیا هیچکس را ندارد. مرگ دختر شروع عصیانگری اوست. بعد از اینکه مدام دروغ میشنود و تحقیر میشود، عصیان میکند و تبدیل به هیولایی میشود که دیگر جان هیچکس برایش اهمیتی ندارد. سیدی در این فیلم یکجورهایی روی این مسئله تمرکز داشت که دوران هیتلرها نگذشته و در هر زمان و شرایطی میتواند ادامه داشته باشد.
سریال «وحشی» که قرار است انتشار خود را به شکل رسمی از 25 فروردین ماه از پلتفرم «فیلمنت» آغاز کند، شامگاه یکشنبه 24 فروردین در پردیس سینمایی «کوروش» روی پرده میرود و از آن رونمایی خواهد شد.