محمدرضا گلزار و امین حیایی اوایل دهه هشتاد با بازی در فیلم کمدی «کما» توجههای زیادی را به خود جمع کردند و به عنوان یک زوج کمدی بامزه در آثار مختلفی حضور پیدا کردند. درست است که بازی آنها کنار هم در هیچ اثری به اندازه «کما» موفقیتآمیز نبود اما همکاریشان تا اواسط دهه نود ادامه پیدا کرد.
به گزارش فیلمنیوز، محمدرضا گلزار و امین حیایی زمانی اولین بار کنار هم قرار گرفتند که هرکدامشان به اندازه کافی به شهرت رسیده بودند و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته بودند به همین دلیل همراهیشان به اتفاقی مهم در سینما بدل شد. نگاهی داریم به همکاری این زوج در آثار مختلف.
کما | آرش معیریان | 1382
محمدرضا گلزار و امین حیایی، اوایل دهه هشتاد، جزو مهمترین سوپراستارهای سینمای ایران بودند. حضور هرکدامشان کافی بود تا یک فیلم با استقبال روبهرو شود. قرار گرفتن این دو نفر کنار هم در «کما» به کارگردانی آرش معیریان چنان اشتیاقی در مخاطبان ایجاد کرد که فیلم همان روزهای اول به فروش بالایی رسید. بخش مهمی از جذابیت فیلم به بازی این زوج و ترکیب جذابی که پدید آورده بودند برمیگشت. حیایی در قالب یک پسر پایینشهری به نسبت بیسواد ظاهر شده بود که مثل لاتها حرف میزد و راه میرفت و آداب و معاشرت نمیدانست. گلزار تجربهای در کمدی نداشت اما همان جدیت و شخصیت به نسبت سطح بالایی که داشت در کنار کاراکتر غیراجتماعی حسن با بازی حیایی به شدت به چشم آمد. فیلم «کما»ر سال 1383 موفق شد در کمال ناباوری، یک میلیارد و 300میلیون تومان بفروشد.
شام عروسی | ابراهیم وحیدزاده | 1384
دو سال بعد از موفقیت «کما»، ابراهیم وحیدزاده برای فیلم «شام عروسی» از این دو بازیگر دعوت کرد. البته در این فیلم حضور گلزار بسیار کمرنگ بود و فقط به عنوان مهمان در یک سکانس با نام خودش بازی کرد. ماجرا درباره خانوادهای به ظاهر ثروتمند است که اخیرا به ورشکستگی رسیدهاند و میخواهند از فرصت ازدواج دخترشان با یک پسر ثروتمند استفاده کنند. حیایی در نقش مهندس باهر، پدر عروس را بازی کرده؛ مردی که در ظاهر جدی و مقتدر به نظر میرسد اما مدام در موقعیتهای بامزهای قرار میگیرد و بخش مهمی از بار کمدی فیلم روی دوش اوست. در یک سکانس او را درحالی میبینیم که قرص اکس خورده و از حالت تعادل خارج شده. اینجاست که با ماشین محمدرضا گلزار تصادف میکند. گلزار که میفهمد عقل او سرجایش نیست مینشیند و به حرکات موزون او نگاه میکند و میخندد. این فیلم سال 1385 حدود 900 میلیارد فروخت و در جدول فروش سالانه هم در جایگاه چهارم قرار گرفت.
شیشوبش | بهمن گودرزی | 1389
محمدرضا گلزار و امین حیایی سال 1389 در فیلم «شیش و بش» به کارگردانی بهمن گودرزی بار دیگر زوج تشکیل دادند و باعث موفقیت یک اثر کمدی شدند. آنها نقش دو دوست خلافکار را را بازی کردند که به خاطر کلاهبرداری زندانی میشوند و این اسارت به نفعشان تمام میشود. آنها در زندان با پیرمردی آشنا میشوند که یک نقشه گنج در اختیارشان میگذارد. گنجی که هر تکهاش در خانه کسی مدفون شده و از آنها میخواهد بروند و این قطعات را کنار هم بچینند و گنج را کامل کنند. آنها بعد از آزادی از زندان مسیر زندگیشان تغییر میکند. این فیلم به اندازه «کما» موفق نبود اما توانست پای مخاطبان زیادی را به سینماها باز کند. سال 1390 اکران شد و یک میلیارد و 800 میلیون تومان فروخت. در جدول فروش آن سال پس از «اخراجیها3»، «ورود آقایان ممنوع» و «جدایی نادر از سیمین»، جایگاه چهارم را به دست آورد .
ساخت ایران | محمدحسین لطیفی | 1390
اولین حضور محمدرضا گلزار در شبکه نمایش خانگی با بازی در سریال «ساخت ایران» در سال 1390 اتفاق افتاد. آن زمان محمدحسین لطیفی پروژه «قلب یخی» را رها کرده بود و تصمیم داشت این سریال را در فضای متفاوتی رقم بزند. او روی موفقیت زوج امین حیایی و محمدرضا گلزار دست گذاشت اما ماحصل کارش به اثری پرحاشیه تبدیل شد. ابتدا قرار نبود گلزار در این سریال بازی کند اما یک مرتبه به این سریال اضافه شد و نقشی کمرنگ به خاطر حضور این ستاره، وزن و ابعاد گستردهای به خود گرفت. تا جایی که نویسنده سریال، زندهیاد خشایار الوند از پروژه انصراف داد. علاوه بر اینها سریال بارها به مشکلات مالی برخورد و تعطیل شد و اختلاف میان تهیهکننده و کارگردان هم به عاملی دیگر برای ضعف اثر بدل شود. ن
ساخت ایران2| برزو نیکنژاد| 1397
فصل اول «ساخت ایران» اثر قدرتمندی از آب درنیامد اما با این حال ادامه آن توسط برزو نیکنژاد ساخته شد. گلزار و حیایی سال 1397 در سریال «ساخت ایران2» به کارگردانی برزو نیکنژاد جلوی دوربین رفتند. فصل دوم این سریال هم موفقیتی در پی نداشت و حتی به تعبیر خیلیها، بیکیفیتتر از سری اول بود. زوج حیایی و گلزار کمکی به بالا رفتن جذابیت موقعیتهای کمدی سریال نکردند و این برند بار دیگر نتوانست احیا شود. تا اینکه در فصل سوم «ساخت ایران» که به کارگردانی بهمن گودرزی ساخته شد، دیگر خبری از گلزار نبود و فضا به طور کلی تغییر کرد.