با معرفی فیلم «در آغوش درخت» به آکادمی اسکار 2025، نکتهای جلب نظر میکند. این فیلم اولین تجربه بابک خواجه پاشا به عنوان کارگردان در ساخت یک فیلم بلند سینمایی است. در این نزدیک به نیم قرن که آثار سینمایی ایران به آکادمی معرفی میشوند تاکنون چند فیلم اولی صاحب این شانس شدهاند ، از جعفر پناهی و بهمن قبادی که با «بادکنک سفید» و زمانی برای مستی اسبها» راهی اسکار شدند تا «در آغوش درخت» که حالا نماینده ایران در اسکار پیش روست.
به گزارش فیلمنیوز، روز شنبه 31 شهریور فیلم «در آغوش درخت» با بیشترین رای از سوی هیات انتخاب سینمای ایران برای حضور در اسکار معرفی شد. این فیلم راه درازی دارد و پس از معرفی باید از سوی آکادمی اسکار هم پذیرفته شود. درست است که اگر تاریخچه حضور سینمای ایران در اسکار را مرور کنیم، سهم زیادی به اصغر فرهادی و محید مجیدی میرسد. اما راهیابی اولین ساخته یک کارگردان به اسکار، اتفاق مهمی است که در این چندسال جندباری در سینمای ایران تکرار شده. نگاهی به آثار اینچنینی داشتهایم که از سوی هیات انتخاب به آکادمی اسکار معرفی شدهاند.
بادکنک سفید| کارگردان: جعفر پناهی | 1373
پناهی کار در سینما را با دستیاری کارگردان در کنار عباس کیارستمی شروع کرد. بعد از چندسال شاگردی در کنار کیارستمی، سال 1373 براساس فیلمنامهای که به صورت مشترک با کیارستمی نوشته بود، فیلم «بادکنک سفید» را جلوی دوربین برد. فیلم تصویر رئال از کودکی است که چند ساعت مانده به سالتحویل پولی که برای خرید ماهی قرمز عید به او داده شده را گم میکند. این اتفاق باعث میشود دخترک با افراد مختلفی روبهرو شود. این فیلم در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر در چند رشته نامزد دریافت جایزه شد و سیمرغ بهترین فیلم اول را دریافت کرد. سال 1373 و در شصت و هشتمین دوره اسکار، به عنوان نماینده ایران برای حضور در این رویداد فرستاده شد که البته در بین آثار پذیرفته شده نهایی قرار نگرفت. اما پس از اسکار در جشنواره کن درخشید و جایزه دوربین طلایی این جشنواره به جعفر پناهی رسید.
زمانی برای مستی اسبها | کارگردان: بهمن قبادی | 1379
داستان کولبران کرد ایرانی که در مرز میان ایران و عراق برای زندگی تلاش میکنند، داستان قدیمی است. اما برای اولینبار بهمن قبادی که خودش متولد کردستان است، با ساخت فیلمی بلند و داستانی درباره این قوم و فعالیتی که انجام میدهند، نظر سینمای جهان را به ایران جلب کرد. «زمانی برای مستی اسبها» داستان یک خانواده کرد کولبر است که با مشکلات زیادی روبهرو هستند. قبادی که تحصیل در دانشگاه صدا و سیما را نیمهکاره رها کرد با سخت مستند کار حرفهای سینما را شروع کرد و در سال 1379 اولین فیلم بلند داستانی خود را جلوی دوربین برد. فیلمی ایرانی به زبان کردی که برای حضور در اسکار سال 2000 انتخاب شد. این فیلم به مرحله نهایی داوری آثار اسکار نرسید، اما در جشنوارههای اروپایی مانند کن بسیار مورد توجه قرار گرفت.
بدرود بغداد | کارگردان: مهدی نادری | 1388
مهدی نادری سالها مشغول ساخت فیلمهای مستند و کوتاه بود تا اینکه در سال 1388، اولین فیلم بلند سینمایی خود را جلوی دوربین برد. این فیلم در ابتدا «مرا ببخش مادر» نام داشت که در جشنواره بیست و هشتم فجر هم مورد توجه قرار گرفت. اما با نام «بدرود بغداد» به آکادمی اسکار معرفی شد. داستان فیلم درباره تقابل دو سرباز در جنگ آمریکا و عراق است. یکی آمریکایی و دیگری عراقی که از دشمنی به رفاقت میرسند. این فیلم در اسکار پذیرفته نشد و در جشنوارههای خارجی هم توفیقی نداشت. اما در جشنوارههای داخلی ایران مورد تقدیر قرار گرفت.
در آغوش درخت | کارگردان: بابک خواجهپاشا | 1402
«در آغوش درخت» اولین فیلم بلند سینمایی بابک خواجهپاشا و نماینده ایران در اسکار 2025 است. این فیلم در جشنواره فیلم فجر ۴۱ نامزد ۸ بود و توانست جایزه بهترین فیلمنامه فیلم اول را دریافت کند. فیلم درباره مشکلات یک زوج طبقه متوسط ایرانی است که در آستانه جدایی هستند. برای ایجاد تفاوت در رویکرد به این موضوع، کارگردان از فضای شهری خارج شده و فیلم را در طبیعت ارومیه جلوی دوربین برده. خواجهپاشا بیش از 20 سال است که به عنوان مستندساز و کارگردان در شبکه استانی فعالیت دارد. اما «در آغوش درخت» اولین فیلم بلند او است که حالا راهی اسکار شده.