اکثر بازیگران سالیان سال جلوی دوربین فعالیت میکنند و در انتظار سیمرغ میمانند تا بالاخره شانس میآورند و بازیشان توسط داورهای جشنواره دیده میشود و سیمرغ در دستانشان قرار میگیرد اما تعداد کمی از بازیگران هم هستند که در لحظه ورودشان به عرصه بازیگری سینما، با اولین فیلم چنان مورد توجه قرار میگیرند که بلافاصله سیمرغ به نامشان میخورد و از همان اول ره صد ساله را میپیمایند. به بهانه اکران فیلم «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی که سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای سارا حاتمی تازهکار به همراه داشت، مروری داریم بر کارنامه بازیگرانی که با اولین فیلمشان سیمرغ گرفتهاند.
به گزارش فیلمنیوز، در این انتخابها سعی کردهایم فقط دست روی بازیگرانی بگذاریم که پیش از ایفای نقشی که به واسطهاش سیمرغ گرفتهاند حتی در یک سکانس فیلم دیگری بازی نکرده باشند.
پرویز پرستویی| نام فیلم: دیار عاشقان | کارگردان: حسن کاربخش
جایزه : سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره دوم فیلم فجر
ورود به سینما : پرویز پرستویی تا پیش از اینکه قدم به سینما بگذارد در چند فیلم کوتاه و تئاتر فعالیت داشت. تا اینکه سال 1362 با بازی در فیلم «دیار عاشقان» به کارگردانی حسن کاربخش برای اولین بار قدم به سینما گذاشت. در این فیلم نقش جوانی بسیجی به اسم مجتبی را داشت که با جوانی به اسم علی روبهرو میشد که از جنگ میترسید. مجتبی رفتهرفته روی علی اثر میگذاشت و با شهادتش زندگی علی را متحول میکرد. حسن کاربخش در مصاحبهای گفته که بازی پرستویی را در یک نمایش دیده و او را انتخاب کرده. آن زمان پرستویی کارمند دادگستری بوده و سه ماه برای رفتن به جبهه و بازی در نقش مجتبی مرخصی گرفته. او تعریف کرده در صحنهای آنقدر بازی پرویز پرستویی تأثیرگذار بوده که پشت دوربین گریهاش گرفته. پرستویی در همین اولین تجربه، توجه داوران جشنواره دوم فیلم فجر را به خود جلب کرد.
فعالیتهای بعدی : پرستویی بعد از موفقیت «دیار عاشقان» فعالیتش را با پشتکار ادامه داد و به چهرهای مطرح در سینما بدل شد. او برای «لیلی با من است» دیپلم افتخار گرفت و برای «آژانس شیشهای»، «بید مجنون»، «به نام پدر» و «بادیگارد» سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد گرفت.
داریوش ارجمند | نام فیلم: ناخدا خورشید| کارگردان: ناصر تقوایی
جایزه : سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از پنجمین جشنواره فیلم فجر
ورود به سینما : داریوش ارجمند به عنوان بازیگر تئاتر کارش را شروع کرد و پیش از ورود به عرصه سینما چند فیلم کوتاه ساخته بود. او سال 1362 برای اولین بار با کارگردانی فیلم سینمایی «گفت زیر سلطه من آیید» اولین قدم را در سینما برداشت و سال 1365 با بازی در فیلم «ناخدا خورشید»، بازیگری در یک فیلم سینمایی را تجربه کرد؛ تجربه ای بسیار قدرتمند که منجر به اثری درخشان شد. ارجمند در اولین تجربه بازیگری اش یکی از شــاه نقش های کارنامه خود را به ثبت رساند. او طوری نقش ناخدای یک دست را بازی کرد که گویی سال ها ناخدا بوده! شیوه راه رفتن، نگاه کردن و همه مشخصات ظاهری اش در خدمت نقش بود.
فعالیتهای بعدی : پس از «ناخدا خورشید» در «پاییزان» و «کشتی آنجلیکا» هم پرقدرت ظاهر شد و بعد از اینها برای بازی در فیلم «جستجوگر» نامزد سیمرغ شد. او ابتدای دهه هفتاد با بازی در نقش مالک اشتر سریال امام علی (ع) به شهرت بیشتری دست پیدا کرد. ارجمند برای فیلم اعتراض مجددا نامزد سیمرغ شد و برای سگ کشی سیمرغ گرفت. ارجمند آخرین فیلمش روز بلوا را سال 1398 در سینما بازی کرد اما کماکان در تلویزیون فعال است.
سعید پورصمیمی | نام فیلم: ناخدا خورشید | کارگردان: ناصر تقوایی
جایزه: لوح زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از پنجمین جشنواره فیلم فجر
ورود به سینما: سعید پورصمیمی سالیان سال در تئاتر فعالیت میکرد تا اینکه قرار شد در سریال «کوچک جنگلی» ناصر تقویایی بازی کند. بعد از تغییر کارگردان، از بازی در این سریال انصراف داد و دو سال بعد در سن 43 سالگی با فیلم «ناخدا خورشید» برای اولین بار جلوی دوربین یک فیلم سینمانیی رفت. نقش ملول در «ناخدا خورشید» به قدری درخشان از آب درآمد که پورصمیمی در مرکز توجهها قرار گرفت و حضورش در سینما تثبیت شد.
فعالیتهای بعدی: یک سال بعد در فیلم «تحفهها» بار دیگر درخشید و مجددا برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و چند سال بعد باز هم سیمرغ مکمل را برای «پرده آخر» گرفت. پورصمیمی به عنوان بازیگر درخشان نقشهای مکمل جایگاه ویژهای در سینما به دست آورد. این اواخر با «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی بار دیگر قدرت بازیگریاش را به نمایش گذاشت.
بیتا بادران | نام فیلم: آژانس شیشهای | کارگردان: ابراهیم حاتمیکیا
جایزه: سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره شانزدهم فیلم فجر
ورود به سینما: بیتا بادران یکی از شاگردان کارگاههای بازیگری امین تارخ بود و سال 1376 از همین کارگاه برای بازی در نقش نرگس، همسر عباس با بازی حبیب رضایی انتخاب شد. روانی بازی او با لهجه مشهدی باعث شد با اینکه نقش چندانی نداشت اما همان حضور کوتاه مدتش به چشم داوران جشنواره شانزدهم فیلم فجر بیاید و همان اولین قدم سیمرغ بگیرد. خودش در مصاحبهای گفته که هیچوقت فکرش را هم نمیکرده همان ابتدای ورود به سینما چنین اتفاقی را تجربه کند.
ادامه فعالیت: ابراهیم حاتمیکیا بعد از «آژانس شیشهای» هم برای «روبان قرمز» به بادران پیشنهاد داده بود هم «ارتفاع پست» اما او به دلایلی که خودش آنها را شخصی خوانده امکان حضور در این فیلمها را پیدا نکرده؛ نقشهایی که بعدتر آزیتا حاجیان و لیلا حاتمی بازی کردند. خودش معتقد است به خاطر نپذیرفتن این نقشها رفتهرفته کمرنگ شده و همه فراموشش کردهاند. با این حال در آثار مختلفی حضور پیدا کرد اما جز فیلم «دلشکسته» که در آن با زندهیاد خسرو شکیبایی و شهاب حسینی همبازی بود و بسیار دیده شد، در سایر فیلمهایش موفقیت چندانی به دست نیاورد.
احترامسادات حبیبیان | نام فیلم: مصائب شیرین | کارگردان: علیرضا داوودنژاد
جایزه: سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن در هفدهمین جشنواره فیلم فجر
ورود به سینما: احترامسادات حبیبیان، مادر علیرضا داوودنژاد، کارگردان مطرح سینما است. سال 1377 بدون اینکه سررشتهای از بازیگری داشته باشد به خواست پسرش در فیلم «مصائب شیرین» بازی کرد؛ فیلمی که داوودنژاد بازیگرانش را از میان اعضای خانوادهاش انتخاب کرده بود. بازی حبیبیان به قدری طبیعی و شیرین از آب درآمد که نظر همه را جلب کرد و نهایتا سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره هفدهم در دستانش قرار گرفت. او در چهاردهمین جشن انجمن منتقدان هم بهترین بازیگر شناخته شد.
ادامه فعالیت: حبیبیان به پای ثابت فیلمهای پسرش تبدیل شد و در فیلمهای «بهشت از آن تو»، «بچههای بد»، «هوو»، «مرهم» و «کلاس هنرپیشگی» هم بازی کرد. او سال 1397 از دنیا رفت.
ترانه علیدوستی | نام فیلم: من ترانه پانزده سال دارم | کارگردان: رسول صدرعاملی
جایزه: سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره بیستم فیلم فجر
ورود به سینما: ترانه علیدوستی هم از شاگران کارگاههای امین تارخ بود که برای نقش پرنیان فیلم «من ترانه پانزده سال دارم» انتخاب شد. او در زمان بازی در این فیلم هجده سال داشت و در همان نقطه شروع به عنوان پدیدهای جدید در سینما معرفی شد. ترانه در این فیلم نقش دختری ساده و رنجکشیدهای به ا سم ترانه پرنیان را داشت که در سن کم مادر میشد و باید با تمام مشکلات و پیچیدگیهای موقعیت جدید کنار بیاید.
ادامه فعالیت: ترانه خیلی زود جای خودش را در سینما باز کرد و با دو فیلم «شهر زیبا» و «چهارشنبهسوری» به کارگردانی اصغر فرهادی به عنوان بازیگری موفق شناخته شد. گرچه بعد از «من ترانه پانزده سال دارم» سیمرغی در کارنامهاش ثبت نشد اما چهار بار نامش در فهرست نامزدها قرار گرفت و در جشنوارههای مختلف جهانی هم موفقیتهایی به دست آورد. او درحال حاضر به عنوان یکی از مهمترین بازیگران زن سینمای ایران شناخته میشود و این اواخر با «برادران لیلا» باز هم موفقیت بیشتری به دست آورد.
لیلا زارع | نام فیلم: ما همه خوبیم | کارگردان: بیژن میرباقری
جایزه: سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره بیستوسوم فیلم فجر
ورود به سینما: لیلا زارع پیش از اینکه به عنوان بازیگر سینما با فیلم «ما همه خوبیم» فعالیتش را شروع کند، به عنوان عکاس مشغول به کار بود. درواقع از طریق یکی از همکارانش به میرباقری برای این فیلم معرفی شد. او پیشتر قرار بود در یک سریال تلویزیونی بازی کند که به نتیجه نرسید. در فیلم «ما همه خوبیم» با اینکه نقش بلندی نداشت اما نظر داوران جشنواره بیستوسوم فجر را به خود جلب کرد.
ادامه فعالیت: در دهه هشتاد در فیلمهای مختلفی حضور پیدا کرد که بعضی از آنها مثل «سوپراستار» و «پستچی سه بار در نمیزند» فیلمهای مهمی بودند. او سال 1389 با بازی در سریال «ارمغان تاریکی» به کارگردانی جلیل سامان، برای مخاطبان تلویزیونی هم شناخته شد و توانست شهرت بیشتری به دست بیاوردو سال 1393 برای بازی در فیلم «شیفت شب» به کارگردانی نیکی کریمی دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفت و سال 1397 برای فیلم «خون شد» مسعود کیمیایی هم نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.
شیرین یزدانبخش | نام فیلم: لطفا مزاحم نشوید | کارگردان: محسن عبدالوهاب
جایزه: سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره بیستوهشتم فیلم فجر
ورود به سینما: قبل از اینکه به عنوان بازیگر در سینما حضور پیدا کند، 32 سال کارمند اداره دخانیات بود اما به طور کلی از علاقهمندان سرسخت نمایش و فیلم به حساب میآمد. او اولین بار در سن شصت سالگی به پیشنهاد افشین هاشمی به فیلم «لطفا مزاحم نشوید» پیوست و در همان نقطه شروع، چنان بازی روان و ملموسی به نمایش گذاشت که نظر داوران جشنواره بیستوهشتم فیلم فجر را به خود جلب کرد که سیمرغ به نامش خورد.
ادامه فعالیت: بلافاصله بعد از «لطفا مزاحم نشوید» و سیمرغی که گرفت، با پیشنهادهای مهمی از سوی کارگردانهای مطرح روبهرو شد. یک سال بعد در «جدایی نادر از سیمین» و «برف روی کاجها» نقشهایی کوتاه بازی کرد و سال 1390 در «بوسیدن روی ماه» به کارگردانی همایون اسعدیان بازی درخشانی از خودش به نمایش گذاشت و بار دیگر نامزد سیمرغ شد. در دهه نود فعالیت پررنگی در سینما داشت و برای «ابد و یک روز» سعید روستایی مجددا نامش در فهرست نامزدها قرار گرفت. او سال 1398 هم برای «آشغالهای دوستداشتنی» نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن جشن خانه سینما شد.
سارا حاتمی | نام فیلم: کت چرمی | کارگردان: حسین میرزامحمدی
جایزه: سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنواره چهلویکم فیلم فجر
ورود به سینما: سارا حاتمی را اولین بار سال 1400 در سریال «زخم کاری» محمدحسین مهدویان دیدیم. او یکی از شاگران کلاسهای اشکان خطیبی بوده و توسط او به کیومرث مرادی که مسئول انتخاب بازیگران سریال مهدویان بود معرفی شده. حاتمی در این سریال نقش دختری به اسم مائده را بازی میکرد که به پسر مالک علاقهمند بود و درگیر مشکلات خانوادگی پدرش با مالک میشد. او بعد از این سریال برای بازی در فیلم «کت چرمی» تست داده و آنطور که شنیده میشود از میان 140 نفر برای نقش ثریا انتخاب شده. همراهی او با جواد عزتی در این فیلم موفقیتآمیز از آب درآمده است.
ادامه فعالیت: «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی، به عنوان اولین تجربه سینمایی سارا حاتمی از اواسط خرداد اکران شده و درحال حاضر پرفروشترین فیلم درام اکران تابستان است. او هنوز فعالیت دیگری انجام نداده است.