قسمت اول سریال «بازنده» به کارگردانی امین حسینپور، جمعه 30 شهریور منتشر شد؛ یک سریال معمایی جنایی با شخصیتهایی مرموز که در فضایی کلاسیک روایت میشود و از همان ابتدا ذهن مخاطبانش را درگیر میکند. «بازنده» در همین نقطه شروع امتیازهای زیادی دارد و در شبکههای اجتماعی هم تایید زیادی از مخاطبان گرفته است.
به گزارش فیلمنیوز، امین حسینپور دو سال بعد از سریال اپیزودیک متفاوت «درمانگر»، با «بازنده» دست به تجربه جدیدی زده و اینبار هم فضای سریالش با آنچه در سالهای اخیر دیدهایم متفاوت است. نگاهی داریم به قسمت ابتدایی این سریال.
کارگردانی | امین حسینپور موفق شده است یک سریال خوشساخت و خوشرنگوآب پیش روی مخاطبان بگذارد. بهخوبی از فضا، موسیقی، رنگ، نور و حتی تابلوهای روی دیوار استفاده کرده است تا مخاطبان را هرچه بیشتر با معمای سریال مواجه کند. انتخاب بازیگران، گریمها و شیوه بازی آنها حسابشده است. او بخش مهمی از ماجراها را در واحد از یک آپارتمان قدیمی پیش میبرد و از ویژگیهای این لوکیشنها برای انتقال صحیح معنا و بالا بردن التهاب داستان کمک میگیرد. حسینپور در «بازنده» به همهلحاظ به مینیسریال «درمانگر» پایبند مانده است اما اینبار اثرش را در ساختاری شناختهشدهتر روایت میکند.
فیلمنامه| «بازنده» یک سریال معمایی جنایی است که با محوریت یک بازپرس جنایی به نام سرگرد کیانی پیش میرود؛ بازپرسی که خودش در زندگیاش مشکلاتی دارد و درگیر سرخوردگی و اندوه از دست دادن خانواده است. امین حسینپور دو سال پیش در مینیسریال «درمانگر» ثابت کرد میتواند در مدتزمان کوتاه، اثری با باتمام جزئیات به نمایش بگذارد و مخاطبان را درگیر خودش کند. حالا فیلمنامه «بازنده» هم به قلم خودش نوشته شده و در این سریال هم در شیوه انتقال اطلاعات و شخصیتپردازی موفق عمل میکند. چند دقیقه ابتدایی صرف روایت پیشینه شخصیتها میشود و بلافاصله به معمایی اصلی میرسد. از اینجا به بعد اما همهچیز با جزئیات بیشتری روایت میشود. اطلاعات به صورت قطرهچکانی در بخشهای مختلف پیش روی مخاطبان قرار میگیرد و مرحله به مرحله حل معما سختتر میشود. «بازنده» ذهن مخاطبان را به قدری درگیر میکند که در یکسوم پایانی قسمت اول، تمام ذهن او مشغول یافتن پاسخ این معما میشود اما به راهحل دقیقی نمیرسد.
فضاسازی | ماجرای اصلی سریال با ورود یک زن و مرد جوان به یک خانه قدیمی به سبک خانههای کلاسیک اروپایی شروع میشود. فضای خانه و مرموز بودن آن از همان ابتدا ما را به یاد فیلم «بچه رزماری» به کارگردانی رومن پولانسکی میاندازد. با ورود زن همسایه این خانه و صمیمیتی که بین او با اعضای این خانواده ایجاد میشود این شباهت بالا میگیرد و ماجرای بچهدار شدن، افسردگی و گم شدن بچه هم ذهنها را بار دیگر به آن سمت میبرد اما در عین این شباهتها، داستان متفاوت پیش میرود و با ورود سرگرد کیانی و تلاش برای کشف حقیقت و همچنین اشارههایی به گذشته شخصیت اصلی، ماجرا به سمت دیگری کشیده میشود. فضا طوری ساخته شده است که به مرموز بودن وقایع و مشکلات روحی شدید زن بیشتر دامن میزند.
بازیها | در قسمت اول بیشتر از همه با سرگرد حامد کیانی آشنا میشویم؛ یک بازپرس که همسرش پس از یک حادثه تلخ تصادف از او جدا شده و فرزندش را هم از دست داده است. او در آخرین پروندهاش که به قتل دختری جوان برمیگردد موفقیتی نداشته و حالا در این پرونده جدید به میدان میآید تا ردونشانی از فرزند یکونیمماهه یک خانواده پیدا کند. علیرضا کمالی بعد از اینکه در سریال «پوست شیر» موفقیت زیادی به دست آورد حالا نقش اصلی این سریال شده و بخش مهمی از اهمیت سریال در همین نقطه شروع به دلیل بازی موفق اوست. سارا بهرامی به عنوان زنی دارای اختلالات روانی معرفی میشود. او از کودکی درگیر مشکلات روحی است و حتی بچهای را به قتل رسانده است. حالا هم مدام قرص میخورد و توی آینه مشت میکوبد و رفتار و صحبتهایش نشاندهنده بیماری روانی ریشهدار است. بخش مهمی از معمای سریال به حضور این شخصیت برمیگردد. صابر ابر در نقش کاوه، در عین حمایتگری، بسیار مرموز به نظر میرسد و بخشی از شکها به سمت او روانه شده. سبک بازی ابر در این سریال کاملا درست و دقیق شکل گرفته است. صدف اسپهبدی هم در نقش آوا، زن همسایه روبهرو ظاهر شده. او زنی سرخوش و خندان است و رابطه مرموزش با کاوه یک مقدار ذهنها را به سمت مقصر بودن او هم میکشد. پیمان قاسمخانی هم درحال حاضر فقط معرفی شده است و هنوز ارتباط مشخص او با داستان شکل نگرفته است.
داستان | ماجرای اصلی سریال «بازنده» به گم شدن فرزند یکونیم ماههی زوجی جوان برمیگردد. آنها برای شام به خانه همسایه روبهرو دعوت میشوند و پیجر تخت نوزاد را هم با خودشان میبرند تا صدایش را بشنوند. هر نیمساعت یکبار به او سرمیزنند اما وقتی به خانه برمیگردند خبری از بچه نیست و همین هم پای پلیس را به ماجرا باز میکند. رفتهرفته رازهای زیادی فاش میشود و حادثه ابعاد گستردهتری پیدا میکند.
«بازنده» به تهیهکنندگی احسان ظلیپور و نویسندگی و کارگردانی امین حسینپور با بازی علیرضا کمالی، سارا بهرامی، صابر ابر، صدف اسپهبدی، پیمان قاسمخانی، رویا جاویدنیا و … هر هفته جمعهها در پلتفرم فیلیمو منتشر میشود.
شما سریالی تو نمایش خانگی بوده که ازش تعریف نکنید ؟
من یه مدت مطالب سایتتون رو میخونم از هر چی سریال تو نمایش خانگی است تعریف میکنید از اون طرف هر چی سریال تو تلویزیون هست رو می کوبید .
الان سریال طوبی خیلی پرطرفدار شده به غیر از یک مطلب انتقادی ندیدم چیزی درباره این سریال منتشر کنید .
فیلمنامه حتی تا حدود زیادی دیالوگ ها عیناً کپی از رمان زن همسایه نوشته شاری لاپنا هست.
واقعا عجیب ترین نوع نقد رو در سایت شما دیدم از یه چیزی تعریف میکنید که اصلا لایقش نیست
۱. سکانس مهمونی همه در گروه های ۳ نفره گیلاس به دست نوشابه میخورن
۲. سکانس شام کاملا برمبنای فرهنگ ما ساخته کاملا
۳. تحقیقات پلیس هم که عالی بود بچه ستاد کرونا هم تو خونه روشن چراغ قوه استفاده میکردن والا بیجه ۲۹ بچه رو دزدید تجاوز کرد و کشت کلانتری برای ۲۹ تاش اینجوری تحقیق نکرد