سما بابایی | بخت باید خیلی با آدم همراه باشد که اولین هدیههایی که از پدر و مادرش میگیرد، یک گیتار باشد (آن هم حاصلِ پساندازِ مادر) و دوربین عکاسی و وسایلی برای نقاشی. خب همین میشود که آن آدم، تقریبا تمام عمرِ خود را در هنر میگذراند و بازیگری درجه اول میشود و خوانندهای قابلِ اعتنا و از همهی اینها مهمتر، هنرمندی که مردم همواره دوستش داشتهاند و برایش احترام قایل بودهاند، آن هم جدای از تمامِ موجها که با خودش آدمهای بسیاری را به سینما و موسیقی میآورد و میبرد. او روزگاری گفت: « قطعا بین خواندن و مُردن، خواندن را انتخاب میکنم. من آن چیزی که بدنم به من دستور بدهد را انجام می دهم.» نتیجه؟ باشکوه است. این چیزها را «حامد بهداد» در برنامهی کنسرتینو گفت. در برنامهای که مهمانِ علیرضا عصار بود.
به گزارش فیلمنیوز، حامد بهداد در آن سالهای جوانی و روزگاری که به قولِ خودش، آدم رها از مسئولیتها، فقط وجود دارد و هر چیز که در نهادش اصالت دارد، بدل به انگیزه میشود، سراغِ موسیقی میرود و نتیجهاش میشود چیزی که حالا هست و آنچنان چیزِ آبرومندی است که «علیرضا عصار» با اطمینان به او بگوید: «اگر هیچوقت هنرپیشه نمیشدی و سراغِ موسیقی میرفتی هم همین اندازه موفق بودی. تو در عالمِ موسیقی منحصر به فرد هستی، شبیه هیچکس نمیخوانی. وقتی میخوانی شعرها از جایی از جانت میآید که فقط لهجهی تو را دارد و به همین خاطر به جانِ مخاطب مینشیند.» دومین قسمت «کنسرتینو» با اجرای علیرضا عصار از پلتفرم نماوا در حالی پخش شد که »حامد بهداد» به عنوانِ مهمانِ عصار، به اجرای قطعاتی از آخرین آلبومِ خود پرداخت. در این گزارش نگاهی به فعالیتهای موسیقایی بهداد و همچنین برنامهی کنسرتینو خواهد داشت.
از نخستین ملودیها تا هزار هیچ | حامد بهداد مدتی قبل آلبوم «هزار هیچ» را منتشر کرد. این اثر نخستین آلبوم رسمی استودیویی «حامد بهداد» است و شامل هفت قطعه با اشعاری از حافظ. پیش از آن اما سابقهی چندین دهه خواندن داشت، از همان اولین ملودیهایی که با ملودیکا نواخت و خودش در «کنسرتینو» اشاره کرد که ملودی قطعهی شاهرخ را نواخت: «یه مسافر، یه غریبه، یه شبم بی پنجره/ می روم با کوله بار سرگذشت و خاطره.» بازیگرِ کاربلد میگوید روزگارِ نوجوانیاش همان روزهایی بود که میشد تتمهی موسیقی خوب را شنید. روزگاری که هنوز آثاری قابلِ اعتنا تولید میشدند. بعد که پیشِ معلم رفت (فرید رئیسیان) با گیتارش کاری از ویگن رو نواخت و بعد کمکم ملودیهایی روی اشعار حافظ خلق کرد.کار از اینحا شروع شد، بعد اندکاندک فعالیتهایش در حوزهی موسیقی بیشتر شد و با دارکوب خواند و تک قطعاتی نیز منتشر کرد. البته خواندنِ او شبیه بسیاری از همکارانش در حوزهی سینما نیست که برحسبِ ماجراجویی یا بهخاطر تفنن گاهی دست به ساز میزنند یا قطعهای را میخوانند. صدای او تربیت شده است و لحن و سبکِ خود را در خوانندگی دارد. (اتفاقی که خیلی از خوانندگان حرفهای موسیقی نیز از آن محروم هستند)
موسیقی خراسان و بلوز: دیالوگِ عصار و بهداد | «هزار هیچ» که تعدادی از قطعاتِ آن در برنامهی «کنسرتینو» اجرا شد، در حال و هوای راک و بلوز است. موسیقی بلوز در خراسانِ این روزها بسیار پویاست و هنرمندان بسیاری در این سبک فعالیت میکنند و تقریبا همهشان از ریشههای موسیقی اصیلِ خود نیز بهره گرفتهاند. در کنارِ آنها این خواننده- بازیگر در این قطعات نگاهی به موسیقی خراسان داشته است و میتوان انتخاب «مسعود فیاضزاده» هنرمندِ راکِ مشهدی را نیز در راستای همین هدف دانست. این دو هنرمندِ با اصالتِ خراسانی، «هزار هیچ» را به عوضِ تمامِ آن محدودیتهای موجود در شهرشان منتشر کردهاند و با اجرایش در برنامهی «کنسرتینو» نشان دادهاند که موسیقی همواره و در هر شرایطی زنده است، آن هم موسیقی پرغنای سرزمینی چون خراسان که بزرگانی چون شجریان و مشکاتیان از آن برخاستهاند و تقدیمِ این برنامه به «مشکاتیان» نیز یادآورِ همین مسئله است.
این همان موضوعی است که «علیرضا عصار» به آن اشاره کرد و بهداد توضیح داد: « فواصل موسیقی خراسان مو به مو به موسیقی بلوز نزدیک است. کما اینکه می دانیم صدای موسیقی خراسانی چپ کوک است که همین موضوع ماجرا را وارد فضایی می کند که می توانیم آن را کاملاً شبیه موسیقی بلوز بدانیم.»
البته فیاضزاده، تنها موسیقیدانِ خراسانی نیست که بهداد با او حشر و نشر داشته است. او در این سالها با بسیاری از هنرمندانِ بومی زادگاهش، دیدار کرده است و گاه و بیگاه به عنوان تهیه کننده کنار موسیقیدانان جوانِ همشهری خود ایستاده است. بهداد میگوید این اقدامش به این خاطر است که به سهم خود از موسیقی خراسان حمایت کند و بتواند با استفاده از ارتباطاتش، کارهای با ارزشی را به بازار موسیقی ارائه دهد.»
بهداد در جاهایی از این قطعات که چند تایی از آن را در دومین قسمتِ «کنسرتینو» شنیدیم، از موسیقیای چون قوالی نیز بهره برده و آن را در خدمتِ اجرای قطعاتی قرار داده است که خود آنان را در کنار «مسعود فیاضزاده» آهنگسازی کرده است و به همین خاطر است که اجرای زندهی آن چنین شور و اشتیاقی در دوستِ قدیمیاش ایجاد کرده است. آن هم موسیقیدانی چون «علیرضا عصار» که هر کس اندک آشناییای با او داشته باشد، میداند که در موسیقی تا چه اندازه سختگیر است؛ اما این بار دارد از قطعاتی تعریف میکند که استانداردهای لازم هم در خوانش و هم در آهنگسازی و هم در نوازندگی و انتخاب شعر را داراست.
گذشت ربع قرن از اولین دیار عصار و بهداد | علیرضا و عصار در این برنامه از اولین دیدارش با حامد بهداد گفت. دیداری برای 25 سالِ قبل. آنوقتها «بهداد» دستیار رامبد جوان بوده و برای ساختِ یک موزیک ویدیو با «آریا عظیمینژاد« همکاری داشته و از طریقِ آریا، قرارِ ملاقاتی با عصار میگذارد تا او خوانندهی آثاری شود که ساخته است. چند بیت از شعر را برای عصار میخواند و او، خوانندهی آن زمان جوان را دعوت به سکوت میکند: « این قطعات را هیچکس نمیتواند جز خودت بخواند و اصلا نباید این اتفاق بیفتد.»
آن دو بعد از این دیدار، در همان شب با پیکانِ قدیمی عصار که آن را از مادربزرگش خریده و خودش میگوید همچنان آن را به عنوان یک یادگاری عزیز نگاه داشته است، دارد، تمام شهر را میگردند تا بهداد که حالا دیگر برای عصار کسی بوده است که موسیقی را به خوبی میشناسد، قطعاتِ آلبوم «حال من بیتو» را بشنود و نظرش را بگوید تا جزو اولین کسانی باشد که این آلبوم را شنیده است؛ آنهم قبل از انتشارش.
بهداد هم قدرِ این موضوع را میداند و برای همین در کنسرتینو به عصار میگوید که همواره از آشنایی و دوستی او به خود مفتخر بوده است و تاکید کند که مردم قدرِ خوانندهای را میدانند که در حرمانِ موسیقیهای ناخوشایند، موسیقیای پاپِ متعالی را منتشر میکند. خوانندهای که بلد بوده چه وقتهایی سکوت کند و چه وقتهایی از چه چیزهایی بخواند.
از خانم جان تا امروز | بهداد وقتی در دانشگاه قبول شد، مادرِ مادرِ مادرش که خانمجان صدایش میکردند، با پولی که برای خود جمع کرده بود یک ضبط برای بهداد خرید و او با همان، موسیقیهایی که دوست داشتم را میشنید. خداوند او را رحمت کند و که در آن سن بالا میدانست، نتیجهاش وسیقی دوست دارد و باید فرصت داشته باشد آن را بشنود تا بدل به هنرمندی شود که همهی عمرش با جریانِ زندگی با تمام بالا و پایینهایش همراه شد و دانست که روزگار زورش از ما بیشتر است.
برنامه «کنرستینو» با اجرای علیرضا عصار و کارگردانی میلاد رحیمی چهارشنبهها به شکل اختصاصی از پلتفرم «نماوا» پخش میشود.