هوتن شکیبا این روزها به واسطه اکران فیلم «ملاقات خصوصی»، بازی در سریال «رهایم کن» و اکران آنلاین «تیتی» باز هم در مرکز توجههاست. این بازیگر از در دهه هشتاد با درخشش در صحنه تئاتر خودش را به عنوان یک بازیگر با آتیه معرفی کرد. او در ادامه با نقشهای کوتاهش در چند فیلم سینمایی و سریال «ابله» در شبکه خانگی به مخاطبان معرفی شد اما با با بازی در سریال «لیسانسهها» در سال 1395 به شهرت رسید. او در این شش سال کارنامه درخشانی خلق کرده است. به بهانه شروع اکران آنلاین فیلم «تیتی» به کارگردانی آیدا پناهنده، مروری داریم بر آثار مهم این بازیگر.
به گزارش فیلمنیوز، هوتن شکیبا از جمله بازیگرانی است که علاوه بر بازی در فیلم و سریال، به عنوان صداپیشه هم بسیار محبوب است. صدای شخصیتهای عروسکی دیبی در «کلاهقرمزی» و بچه در «مهمونی»، جزو به یادماندنیترین آثار او در این زمینه است.
♦ لیسانسهها | در نقش : حبیب | کارگردان : سروش صحت| 1395
سروش صحت با انتخاب شکیبا برای نقش حبیب «لیسانسهها» در سال 95، از او به عنوان یک پدیده درجه یک در تلویزیون رونمایی کرد. حبیب پسر جوان تازه به دوران رسیدهای بود که با مدل مو و تیپی بدترکیب و دِمده، اعتمادبنفس بالایی داشت و خدا را بنده نبود. احساس میکرد مورد توجه همه است و هر دختری رویای ازدواج با او را در سر دارد. موقعیتهای کمدی طراحی شده برای شخصیت حبیب در همراهی با مسعود (امیرحسین رستمی) و مازیار (علی کاظمی)، به قدری مورد توجه قرار گرفت که شکیبا خیلی زود به عنوان یک کمدین موفق توسط همه پذیرفته شد. نکته جالب اینکه شکیبا بعد از بازی در فصل اول «لیسانسهها» برای «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ گرفت و خیلیها گمان میکردند حاضر نمیشود مجدد به تلویزیون برگردد و نقش حبیب را در «فوق لیسانسهها» بازی کند. با اینحال در این فصل هم بازی درخشانی از خودش به جا گذاشت.
♦ شبی که ماه کامل شد| درنقش: عبدالحمید ریگی | کارگردان: نرگس آبیار| 1397
سال 97 بازی هوتن شکیبا در نقش عبدالحمید ریگی در «شبی که ماه کامل شد» تصویر ثبت شده در ذهن مخاطبان را نسبت به بازی او تغییر داد. شکیبا با گریمی کاملا متفاوت و لهجه و گویشی جدید، اینبار در جایگاه برادر عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، توجهها را جلب کرد. عبدالحمید در ابتدای فیلم مردی عاشقپیشه و شاعر بود و رفتهرفته خلقوخوی برادر در ا اثر میگذاشت و به قاتلی تبدیل میشد که روی معشوقش اسلحه میکشید. تحول تدریجی بازی او از ابتدا تا انتهای فیلم، تحسین خیلیها را برانگیخت و نهایتا با دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد، وارد مرحله جدیدی از بازیگری شد.
♦ تیتی| در نقش: امیرساسان | کارگردان: آیدا پناهنده| 1399
هوتن شکیبا در «تیتی» یکی از متفاوتترین نقشهایش را به نمایش گذاشت. جنس بازیاش در کنار گریم صورت و موها و لباس و زنجیر و انگشتر و … به کمکش آمد که در نقش یک مرد لاابالی دائمالخمر به بهترین شکل ظاهر شود. امیرساسان از یک طرف خواننده مجالس عروسی است و از طرف دیگر قمارباز و دائمالخمر. تیتی او را هنرمند معرفی میکند و خودش هم میگوید که مخ موسیقی است اما اولین بار او را درحالی میبینیم که در یک مجلس عروسی درحال خواندن است و از مستی زیاد نمیتواند روی پا بایستد. معمولا یا قمار میکند یا سر بساط مواد. به راحتی زیر حرفش میزند و برای اینکه موضعش به خطر نیفتد، تیتی را خل و بیعقل و بیسواد معرفی میکند. او برای پول درآوردن حاضر است دست به هرکاری بزند. این شخصیت به لحاظ احساسی و انسانی درست در نقطه مقابل تیتی قرار میگیرد. با وجود تمام ویژگیهای منفی امیرساسان، شکیبا سعی کرده است به این شخصیت ابعادی انسانی ببخشد و او را به تمامی سیاه بازی نکند.
♦ ابلق | در نقش: علی | کارگردان: نرگس آبیار| 1399
هوتن شکیبا را در «ابلق» باز هم با ظاهری کاملا متفاوت از نقشهای پیشینش به میدان آمد. او در نقش یک جوان لات کفترباز ظاهر شده؛ مردی که جز کبوترها و شرطبندی به چیز دیگری فکر نمیکند نه به سر و صورتش میرسد و نه لباسهای مرتبی میپوشد. با نگاهی به ظاهرش میشود فهمید متعلق به کدام طبقه اجتماعی است. علی یک لات تهشهری است که شخصیتش درست شکل نگرفته خیلی کوچکتر از سنش به نظر میرسد. خیلی زود ازدواج کرده و بلد نیست چطور باید با همسر و فرزندش رفتار کند. همهچیز برایش شوخی است و تمام فکرش پیش کفتربازی است و مسئولیت هیچ چیز را نمیپذیرد. همسرش را کتک میزند و احساساتش را نادیده میگیرد. حاضر نیست به حرفهایش گوش دهد تا اینکه بالاخره میفهمد عنقریب است او را از دست بدهد و تازه این مسئله برایش به نوعی خطر تلقی میشود. یکی از مهمترین دلایل موفقیت او تواناییاش در تغییر لحن است. تا جایی که در طول مسیر فیلم خیلی وقتها فراموش میکنیم که پیشتر او را دیدهایم و میشناسیم.
♦ ملاقات خصوصی| در نقش: فرهاد | کارگردان: امید شمس| 1400
هوتن شکیبا در جشنواره چهلم فیلم فجر با فیلم «ملاقات خصوصی»، اولین تجربه کارگردانی امید شمس همراه شد؛ فیلمی که درحال حاضر روی پرده سینماست و به عنوان دومین فیلم پرفروش هفتههای اخیر شناخته میشود. شکیبا بارها ثابت کرده استاد بازی در نقش شخصیتهایی به ظاهر ساده و عاشقپیشه است که در نقطه شروع، توانایی زیادی در جلب توجه معشوق دارند اما رفتهرفته یا تغییر رویه میدهند یا نمیتوانند موضعی جدی اتخاذ کنند. در «شبی که ماه کامل شد»، اولین بار او را در نقش عبدالحمید ریگی با چنین تعریفی دیدیم. در «عامهپسند»، «ابلق» و تا حدودی در «تیتی» شاهد چنین نقشهایی از او بودیم. نقش او در «ملاقات خصوصی» هم چنین تعریفی دارد. یک استاد زبان محبوس که به جذابترین حالت ممکن از پشت میلههای زندان دل میبرد و دختری را شیفتهی خودش میکند و با باز شدن پای دختر به زندان، او را با خودش به ماجراهایی عجیب میکشد. شکیبا خودش در نشست خبری فیلم «ملاقات خصوصی» گفته بود این کاراکتر بسیار از او دور بوده و برای نزدیک شدن به نقش، به زندان سری زده و پای تماشای مستندهای مختلف نشسته و به نظرش بسیار تلخ بوده.
♦ رهایم کن| در نقش: هاتف | کارگردان: شهرام شاهحسینی| 1401
هاتف برادر حاتم است و از خانواده و موقعیتی که در انتظارش بوده بریده تا در شهر برای خودش کار کند و روی پای خودش بایستد. هاتف در بولینگ عبدو کار میکند و زندگی سادهای دارد اما با ورود برادر مارال به بولینگ با چالش زیادی روبهرو میشود. هنوز دقیق با ابعاد مختلف زندگی او در سریال آشنا نشدهایم اما بهزودی بخش مهمی از داستان روی این نقش پیش خواهد رفت.
هوتن شکیبا این اواخر مشغول بازی در دو سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره» به کارگردانی سروش صحت و «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار است.
به نظرم هوتن شکیبا یه پدیده هست..بازی هاش در دو طیف کاملا متضاد مثل طنز فاخر و واقعا زیبای لیسانسه ها و فوق لیسانسه ها و نقطهٔ مقابلش فیلمی مثل شبی که ماه کامل شد یا در سریال رهایم کن،بی نظیره….از حبیب تا عبدالحمیدریگی و هاتف….نکتهٔ جالبش اینه در هر دو ژانر عالیه..من در ژانر کمدی هنوز به توانایی و ظرافت و مهارت و بامزه گیه حبیب لیسانسه ها ندیدم..تغییر میمیک صورتش مثل انیمیشه!!!و قدرت تغییرصدا و چهره.ش بی نظیره…صداش به جای «بچه» تو برنامهٔ ایرج طهماسب هم، خیلی محشره…کلا .فوق العاده س….دمت گرم و ممنون هوتن شکیبا.
س.س