امروز با نمایش فیلم «یادگار جنوب» به کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری در سینمای اهالی رسانه، از گریم بسیار متفاوت صابر ابر در این فیلم رونمایی شد؛ گریمی که باعث شده در وهله اول اصلا او را به جا نیاوریم. به این بهانه مروری داریم بر گریمهای سنگین بازیگران در فیلمهای مختلف سینمایی.
به گزارش فیلمنیوز، گریم همواره عضو جداییناپذیر سینماست اما بعضی اوقات با گریمهایی روی صورت بازیگران مواجه میشویم که اصلا نمیتوانیم آنها را به جا بیاوریم و تشخیصشان بسیار سخت میشود. مثل گریم محمود بصیری در «دستفروش» یا آزیتا حاجیان در «دزد عروسکها» و … در این پرونده فقط روی گریمهای سنگین دست گذاشتهایم. به همین دلیل هم تغییر چهرههای مهمی مثل گلاب آدینه در «روسری آبی»، مهتاب کرامتی در «بیست»، پانتهآ پناهیها در «نفس» و حتی اکبر عبدی در «آدمبرفی» و «خوابم میاد» از این جهت که در نگاه اول میتوانیم بازیگرشان را تشخیص دهیم کنار گذاشتهایم. البته گریم فاطمه معتمدآریا در «گیلانه» و عزتالله انتظامی در «بانو» را از این جهت که تغییرات زیادی روی چهرهشان اعمال شده با اغماض در این فهرست قرار دادهایم. در ضمن گریم سنگین بازیگران برای ایفای نقش شخصیتهای واقعی را هم از این فهرست کنار گذاشتهایم.
♦ محمود بصیری| دستفروش| 1365
نقش: پیرزن
چه گریمی داشت : محمود بصیری در اپیزود «تولد یک پیرزن» فیلم «دستفروش» به کارگردانی محسن مخملباف با گریمی سنگین روی صورتش نقش یک پیرزن را ایفا میکند.
اهمیت گریم در فیلم: فیلم درباره پسری است که با مشکلات روانی روبهروست و تنها دلخوشیاش یک مادر پیر است که نه میتواند حرکت کند و نه حرف بزند. او حتی بعد از مرگ مادر هم او را از خانه بیرون نمیبرد و او را تر و خشک میکند. از آنجایی که پیرزنی با این سنوسال نمیتوانسته چنین نقشی را ایفا کند مخملباف تصمیم گرفته جوانی را با گریم به این سنوسال برساند. نکته قابل توجه اینجاست که اسکندری سالها بعد تعریف کرده که عکس گریم بصیری را برای مجله «میکآپ آرتیست» فرستاده و بعد از مدتی در مسابقه میان 150 شرکت کننده جزو 10تای برتر قرار گرفته.
♦ آزیتا حاجیان| دزد عروسکها | 1368
نقش: جادوگر
چه گریمی داشت : وقتی اولین بار با جادوگر فیلم «دزد عروسکها» روبهرو شدیم حتی فکرش را هم نمیکردیم که ایفاگر نقش عجیب مادر گنجو آزیتا حاجیان باشد. او با بینی و چانهای کشیده و خال درشت روی صورت، کاملا شبیه جادوگرهای کارتونی شده بود.
اهمیت گریم در فیلم: چهرهپرداز گریم کاملا متفاوت آزیتا حاجیان در این فیلم باز هم عبدالله کوثری بود. خود حاجیان در مصاحبهای گفته: «زمانی که گریم جادوگر دزد عروسکها که خیلی بدجنس و خطرناک هم بود روی صورتم پیاده شد و خودم را توی آیینه نگاه کردم، ترسیدم و باورم نمیشد این تصویر من است.» جالب اینجاست که حاجیان در نقش مادر دختر و پسر فیلم هم بازی کرده و آنجا چهرهای کاملا مهربان و صمیمی دارد.
♦ عزتالله انتظامی| بانو | 1370
نام نقش: قربانسالار
چه گریمی داشت : سنگینترین گریم عزتالله انتظامی در نقش قربان سالار فیلم «بانو» به کارگردانی داریوش مهرجویی رقم خورده. چشم چپ او از حدقه بیرون آمده و گوشهی پلکش گوشتی اضافه دارد. او با آن عینک و کلاه و لباسهای فقیرانه، در قالب پیرمردی فقیر و دوستداشتنی و البته ترسناک ظاهر میشود.
اهمیت گریم در فیلم: ابتدای فیلم او را نماد سادگی و مهربانی و صمیمیت به حساب میآوریم و حتی میتوانیم به خاطر ظاهر پر از درد و رنجی که دارد برایش اندوهگین شویم اما همین پیرمرد ساده و مظلومنما، با رندی تمام ذرهذره وسایل خانه را میدزدد و نهایتا کل دارایی بانو را از چنگش بیرون میکشد. در کنار گریم درجه یک عبدالله اسکندری روی صورت عزتالله انتظامی، گویش و لنگیدن و ادبیات خاص او در صحبت به زبان آذری و … باعث شده بود این نقش بیش از اندازه به چشم بیاید و ماندگار شود.
♦ فاطمه معتمدآریا| گیلانه | 1383
نقش: ننه گیلانه
چه گریمی داشت : معتمد آریا در فیلم «گیلانه» به کارگردانی رخشان بنیاعتماد نقش زنی شمالی و رنج کشیده را داشت و سنش سال ها بالاتر از خودش به نظر میرسید. علاوه بر چین و چروکهای روی صورت و پیشانی، چانهاش به جلو متمایل شده بود و دندانهایش بزرگ تر از آنچه هست به نظر میرسید.
اهمیت گریم در فیلم: ننه گیلانه یک مادر پیر گیلانی است که در ابتدای جنگ، پسرش مجروح شده و حالا قدرت و توان حرکت ندارد. ننه گیلانه همه هم و غمش پرستاری از اوست و عاشقانه فرزندش را تر و خشک میکند. معتمدآریا برای نشان دادن عمق احساس کاراکتر، استفادهای کامل از چهره و بیانش کرده است. او طوری گریم شده که در نگاه اول بشود به رنج موجود در صورتش پی برد. بازی فاطمه معتمدآریا در فیلم «گیلانه» بارها و بارها از سوی منتقدان و کارشناسان سینمایی تحسین شده و جزو شاهنقشهای او قلمداد میشود.
♦ شبانهروز| حامد بهداد | 1387
نام نقش: سیاوش کسرایی
چه گریمی داشت : حامد بهداد در فیلم «شبانهروز» به کارگردانی امید بنکدار و کیوان علیمحمدی، با موها و محاسن سفید ظاهر شده است . او نقش نقاشی را بازی کرده که به علت آرتروز گردن قادر نیست سرش را بلند کند.
اهمیت گریم در فیلم: نقاش که در پایان فیلم میفهمیم سیاوش کسرایی است دیالوگ زیادی ندارد و حرکتی هم انجام نمیدهد و حتی اکثر مواقع به دلیل پایین بودن سرش چشمهایش هم مشخص نیست و صدایش هم نامفهوم است. به همین دلیل زمان اکران فیلم خیلیها در نقدهایشان نوشتند علت بازی حامد بهداد چه بوده؟ و شاید هرکس دیگری هم میتوانسته با این حجم گریم چنین نقشی را ایفا کند.
♦ مصطفی زمانی| پریناز| 1389
نام نقش: پدر پریناز
چه گریمی داشت : مصطفی زمانی در فیلم «پریناز» به کارگردانی بهرام بهرامیان، پسری تقریباً عقب افتاده است. فرم صورت زمانی برای بازی در این نقش، بهطور کامل تغییر کرده و فرم دندانها و فک صورتش عوض شده. میتوانیم دندانهای درشتی را روی صورتش ببینیم. چشمهایی پف کرده دارد و بینیاش از حد معمول بزرگتر است. او متعجب نگاه میکند و معمولاً به نقطهای خیره میشود و دهانش هم باز است.
اهمیت گریم در فیلم: پریناز، دختری است که از ارتباط نامشروع این فرد عقبمانده با مادرش به دنیا آمده است. بهرامیان قصد داشته تا یک پسر عقبمانده، اما درعینحال بااحساس را در فیلمش ترسیم کند. به نحوی که از یک طرف مخاطب با دیدن او احساس ترحم کند و از طرف دیگر به خاطر رفتاری که با خورشید داشته از او بدش بیاید.
صابر ابر | یادگار جنوب| 1401
نام نقش: دلال
چه گریمی داشت : صابر ابر را بارها در نقشهای مختلف دیدهایم اما اینبار در فیلم «یادگار جنوب» به کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری، با چهرهای کاملا متفاوت ظاهر شده که در نگاه اول اصلا قابل تشخیص نیست. او در قالب مردی حدودا 60 ساله ظاهر شده که موهای نخنمای جوگندمی دارد و صورتش پف کرده و غبغبی آویزان و پیشانی پر از چینوچروک دارد و سبیلی هم روی صورتش است. البته به نظر میرسد روی بینیاش هم تغییراتی صورت گرفته. نکته مهمتر هیکل اوست که چندبرابر درشتتر از ابر به نظر میرسد.
اهمیت گریم در فیلم: نقش صابر ابر در فیلم کوتاه است. او در قالب یک دلال جنسی به خانه شخصیت اصلی میآید تا در عوض ازدواج با دختری که برای او کار میکرده تهدیدش کند و از او پول بگیرد. حرکات موزون صابر ابر به همراه تغییر صدا و لحن صحبت کردنش کاملا از او شخصیتی جدید ساخته است. شاید اگه تهصدایش را نمیشناختیم و نگاهش برایمان آشنا نبود اصلا نمیفهمیدیم با صابر ابر روبهرو هستیم.