بازیگران زیادی تا به حال در نقش پرستار جلوی دوربین رفتهاند اما از میان آنها برخی بیشتر از سایرین در ذهنمان ماندگار شدهاند. درکل پرستاری از آن جمله حرفههایی است که به واسطه همراهی با بیماران و حضور مداوم در بیمارستان پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به سوژه یک فیلم دارد. از میان فیلمهای جشنواره امسال، «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزهای هم به طول کامل در یک بیمارستان روایت میشود و بازی پانتهآ پناهیها در نقش پرستار کاملا به چشم آمده است.
به گزارش فیلمنیوز، بازیگران دیگری هم بودهاند که در این سالها با نقش پرستار به میدان آمدهاند. مثل بازی سحر دولتشاهی در «طلا و مس» یا حامد بهداد در فیلم «زندگی جای دیگری است» و … اما آنطور که باید در ذهنها نماندهاند و از این جهت در پرونده اشارهای بهشان نداریم.
♦ گلچهره سجادیه| سرزمین خورشید| 1375
کارگردان: احمدرضا درویش
نام پرستار: هانیه
اهمیت نقش پرستار در داستان: فیلم مربوط به روزهایی است که خرمشهر کمکم در تصرف نیروهای دشمن درآمده و مردم چارهای جز ترک شهر ندارند. هانیه امدادگری است که ابتدای فیلم قصد دارد به همراه دو فرزندش از شهر خارج شود اما برحسب وظیفه میماند و زخمیها را مداوا میکند.
قدرت بازی: آنچه شخصیت هانیه را ماندگار کرده، صلابت و عطوفت سجادیه در ایفای نقش یک پرستار جنوبی است؛ زنی که حتی زیر آتش دشمن هم به فکر درمان مجروحان و کودکان خود است. سجادیه به لحاظ فیزیکی هم کاری سختی داشته و برای نشان دادن موقعیت شخصیت، صرفاً متکی به چهره نبوده است.
موفقیت: گلچهره سجادیه برای این نقش برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول از جشنواره پانزدهم و برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول از اولین جشن خانه سینما شد.
♦ لیلا حاتمی| شیدا| 1377
کارگردان: کمال تبریزی
نام پرستار: شیدا فاطمی
اهمیت نقش پرستار در داستان: فیلم در دوران دفاع مقدس روایت میشود، مردی به نام فرهاد در جنگ مجروح شده و بیناییاش را از دست داده. پرستاری به اسم شیدا با او به مهربانی برخورد میکند و برایش قرآن میخواند. آرامش شیدا کمکم باعث بهبود حال فرهاد میشود و پیوندی عاطفی در آنها به وجود میآورد.
قدرت بازی: مهر و عطوفت و در عینحال رفتار توام با آرامش لیلا حاتمی در نقش پرستار باعث شد احساس فرهاد کاملا به چشم بیاید و رابطه عاطفی میان آنها کاملا باورپذیر به نظر برسد.
موفقیت: لیلا حاتمی برای بازی در این فیلم نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره هفدهم شد.
♦ هدیه تهرانی| شوکران | 1378
کارگردان: بهروز افخمی
نام پرستار: سیما ریاحی
اهمیت نقش پرستار در داستان: فیلم شوکران درباره پرستاری تنهاست که به خاطر بستری شدن همکار مردی به اسم محمود در بیمارستان و گپ زدنهای پیاپی با او، رفتهرفته به رابطهای وارد میشود و این دلدادگی سرآغاز اتفاقهایی است که ریشه اجتماعی و روانشناسانه دارند.
قدرت بازی: چهره سرد و بازی خویشتندارانه تهرانی در نقش یک پرستار در ابتدای فیلم چیزی را لو نمیدهد، اما ابراز علاقه به یک مرد متأهل، باردار شدن، جدایی و چالش با پدر، روی دیگری از نقش و بازی تهرانی را برملا میکند.
موفقیت: دو سال بعد از اینکه سیمرغ بهترین بازییگر نقش اول زن را برای فیلم «قرمز» گرفت در این فیلم بازی کرد. او در جشن خانه سینما نامزد جایزه شد.
♦ گلشیفته فراهانی | میم مثل مادر | 1385
کارگردان: رسول ملاقلیپور
نام پرستار: سپیده
اهمیت نقش پرستار در داستان: سپیده در گذشته پرستار دوران جنگ بوده و در یک عملیات شیمیایی شده. حالا بعد از سالها باردار شده و سونوگرافی نشان میدهد که فرزندش معلوول به دنیا میاید. همسر سپیده مجبورش میکند هرطور شده بچه را بیندازد اما سپیده موافقت نمیکند و او را به دنیا میآورد و بزرگ میکند.
قدرت بازی: گلشیفته فراهانی در قالب مادری بیمار ظاهر میشود که از یک طرف باید با بیمهری و جای خالی همسرش کنار بیاید و از طرف دیگر پسری بیمار را تیمار کند و در عین حال مواظب مادر مریضش باشد. او مسئولیت سنگینی در این فیلم دارد اما به خوبی از پس آن برمیآید.
موفقیت: در جشن خانه سینما نام گلشیفته فراهانی در فهرست نامزدها قرار گرفت.
♦ هنگامه قاضیانی| روزهای زندگی| 1390
کارگردان: پرویز شیخطادی
نام پرستار:لیلا
اهمیت نقش پرستار در داستان: لیلا دستیار همسرش دکتر امیرعلی علوی در یک بیمارستان صحرایی است. جنگ و اتفاقات غیرمترقبه فراوان پیش میآید. همه اینها یک طرف و اتفاق آخر جنگ یک طرف. با وجود پذیرش قطعنامه، دشمن بدعهدی میکند و همین موقعیت لیلا و همسرش را در شرایط پیچیدهای قرار میدهد.
قدرت بازی: بازی قاضیانی به نحوی باورپذیر از آب درآمده که کاملا میتوانیم به احساسات یک پرستار در بحرانی که شاهدش هستیم پی ببریم. گرچه «روزهای زندگی» فیلم چندان درجه یکی نیست اما بازی قاضیانی یکی از برگ برندههای آن به حساب میآید.
موفقیت: سیمرغ بلورین بهترین بازیگر از سیامین دوره جشنواره فیلم فجر و تندیس نقش اول از شانزدهمین جشن خانه سینما برای این فیلم به هنگامه قاضیانی رسید.
♦ شبنم مقدمی| امروز| 1392
کارگردان: رضا میرکریمی
نام پرستار: شبنم مجد
اهمیت نقش پرستار در داستان: فیلم «امروز» روی وجه انسانی حرفه پرستاری دست گذاشته است. محور داستان یک راننده تاکسی به نام یونس است که زنی باردار را به بیمارستان میرساند. حالا پرستار به میدان میآید. زنی که خودش صاحب زندگی شخصی است ولی زندگی حرفهایاش را به همان اندازه مهم میداند. به همین خاطر است که وقتی با یک زن باردار تنها مواجه میشود، برخوردش فراتر از یک پرستار است و به واقع در قامت یک فرشته ظاهر میشود.
قدرت بازی: مقدمی یکی از بهترین بازیهایش را در این فیلم به نمایش گذاشته. او برای نمایش شخصیت یک پرستار طوری رفتار میکند که هم اقتدار و هم مهربانیاش توأمان به چشم میآید.
موفقیت: فیلم «امروز» در مقایسه با سایر آثار رضا میرکریمی آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفت اما سیمرغ بهترین بازیگر مکمل زن را از جشنواره سیودوم فجر گرفت.
♦ الناز شاکردوست| خفهگی| 1395
کارگردان: فریدون جیرانی
نام پرستار: صحرا
اهمیت نقش پرستار در فیلم: در «خفهگی» با پرستار یک بیمارستان روانی مواجهیم که بسیار تنهاست و زندگیاش هیچ رنگی ندارد. با وعدههای یک مرد مبنی بر ازدواج با او حاضر میشود در پرونده پزشکی یکی از بیماران دست ببرد و در موقعیتی عجیب و پیچیده قرار میگیرد. .
قدرت بازی: «خفهگی» جزو فیلمهای موفق کارنامه الناز شاکردوست است. بازیگر برای نشان دادن سردی رابطهاش با دیگران از دو ابزار دیالوگهای کوتاه و زبان بدن. یعنی برای پیشبرد کارش از تکواژهها و اشاره دست و سر کمک میگیرد و نگاههای سردش کاملا معنادار است.
موفقیت: جایزهای به الناز شاکردوست نرسید اما به واسطه بازی در این فیلم و نقش متفاوتی که به عهده گرفت به موقعیتی جدید در بازیگری دست پیدا کرد و یک جورهایی نقش صحرا سکوی پرتاب او به موفقیتهای بعدی شد.
♦ پانتهآ پناهیها| کاپیتان| 1401
کارگردان: محمد حمزهای
اهمیت نقش پرستار در فیلم: در این فیلم با پرستاری مهربان در بخش کودکان سرطانی مواجهیم. او برخلاف سایر پرستارها به بچهها کمک میکند به آرزوهایشان برسند. پرستاری که در گذشته کودکش را به خاطر سرطان از دست داده و حالا تنها حسرتش این است که چرا فقط توجهش را به بیماری او معطوف کرده بوده و اجازه نداده فرزندش در همان دوره کوتاه زندگی، به آرزوهای کودکیاش برسد.
قدرت بازی: پناهیها در مواجهه با کودکان شبیه به خودشان رفتار میکند و مدام در تلاش است با شوخی و خنده نظم برقرار کند. موقعیتش حال خوبی به این بخش داده است.
موفقیت: یکی از برگهای برنده فیلم «کاپیتان» بازی پناهیهاست و هنوز مشخص نیست چه سرنوشتی در اختیارش خواهد بود.