حمید نعمتالله، کارگردان فیلمهای مطرح «بوتیک»، «بیپولی»، «رگ خواب» و … درباره نکات جالبی پیرامون چگونگی افتادن به دام کلیشهها در فیلمها و سریالها صحبت کرده و به علاقهمندان فیلمسازی تاکید کرده از ایدههایی که در اولین لحظه به ذهنها میرسد و مورد قبول همه است دوری کنند.
به گزارش فیلمنیوز، در ویدئویی که از مسترکلاس بیست ساعته جرئت فیلمسازی توسط حمید نعمتالله در فضای مجازی منتشر شده، این کارگردان از افتادن در دام کلیشهها گفته است.
نعمتالله با خاطرهای از زمان تولید فیلم «بیپولی» شروع کرده و گفته: «موقعی که داشتیم سناریوی فیلم «بیپولی» را مینوشتیم، وقتی به یکی از صحنهها رسیدیم به هادی مقدمدوست گفتم این صحنه را اینطوری فیلمبرداری خواهم کرد و او هم گفت خوب است. سه سال بعد که آمدیم همان صحنه را صبط کنیم، علیرضا زریندست، فیلمبردار این فیلم آمد و گفت حمید به نظرم این صحنه را اینجوری بگیر. گفتم آره اتفاقا من هم به همین فکر کردهام و همینطوری میخوام بگیرم. یک ربع بعد کیوان مقدم، طراح صحنه هم آمد و گفت حمید یک پیشنهادی دارم صحنه را اینجوری بگیر و او هم دقیقا همان نظری را داشت که من سه سال پیش داشتم و هادی هم موافق بود و زریندست هم گفته بود.»
او در ادامه توضیح داده: «خب این معنیش این است که این صحنه کلیشهای است. کلیشهها راههایی موذیانه برای نفوذ دارند و قابل شناسایی نیستند. خودبهخود دوربین کلیشهای ترین جای ممکن قرار میگیرد و همه گروه هم فکر میکنند دارند کار درست را انجام میدهند.»
نعمتالله برای تلاش برای دوری کردن از کلیشهها گفته: «یک بازیگر میتواند یک عمر کلیشهای کار کند و خودش متوجه نشود. بسیار پیش میآید که یک فیلمنامه را میخواهیم بسازیم و میگوییم فلان بازیگر دقیقا مناسب این نقش است. دقیقا اینجا کلیشه اتفاق میافتد. چیزی که به ذهن همه رسیده و به ذهن تو هم آمده، وضعیتی است تکراری. هنر باید بدیع و تازه باشد. این جزو جزئیات ذاتی هنر است.»
حمید نعمتالله این روزها مشغول ساخت تازهترین اثر خود با نام «بت» است. این فیلم با بازی لیلا حاتمی، محمدرضا فروتن، بانیپال شومون، لیلی رشیدی و… برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده میشود.