فیلم نیوز: چند وقتی است که تلویزیون طبق روال همیشگی، پخش «مختارنامه» و تعداد دیگری از آثار پرمخاطب را مانند «شب دهم» و «مدار صفر درجه» شروع کرده است. در اینکه این سریالها از استانداردهای بالایی برخوردارند و مخاطبان آنها را به مجموعههای در حال پخش ترجیح میدهند، شکی نیست، اما تا کی قرار است تلویزیون کمبودها و عدم حضور برخی سریالسازان موفق را با بازپخش آثارشان جبران کند و روی موج تکرار باشد؟
«مختارنامه»
از پرتکرارترین سریالهای تلویزیون، که ده سال است مدام از شبکههای یک، آی فیلم، برون مرزی و… با زبانهای مختلف پخش میشود. آنقدر تکرار شده که حتی کاربران مجازی پیشنهاد دادهاند تلویزیون یک شبکه را به نام «مختار» تاسیس کند! «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری، یکی از سریالهای ماندگار عاشورایی است که اولین بار، سال ۸۹ از شبکه یک پخش شد. پس از آن، بازپخش این سریال به اهداف اولیه سیما برای پر کردن کنداکتور شبکههای تازه تاسیس تبدیل شد. با این حال، تلویزیون هیچ سالی دست از سر «مختار» بر نمیدارد و یکی از ماموریتهای مهمش، بازپخش چندین باره این سریال پرطرفدار در طول سال است!
«شب دهم»، «مدارصفردرجه» و «میوه ممنوعه»
حسن فتحی از جمله سریالسازهایی است که زمان فعالیت در تلویزیون، ساخت سریالهای مناسبتی به یکی از اهداف مهمش تبدیل شده بود. تلویزیون بعد از کناره گیری فتحی و عطاران، هیچ برگ برندهای برای ماه رمضان نداشته است. در میان آثار او، «شب دهم»، «میوه ممنوعه» و «مدار صفر درجه» بیشترین تعداد بازپخش را داشتهاند. فتحی دو سال پیش در گفتوگو با چلچراغ، نسبت به پخش پرتکرار آثارش واکنش نشان داد و از سانسور و تدوین مجدد در هنگام بازپخش سریالهایش توسط تلویزیون و تغییر نام سریال «مدار صفر درجه» در شبکه آی فیلم، انتقاد کرده بود.
«یوسف پیامبر»
«یوسف پیامبر» از سریالهای محبوب تلویزیون است که مانند «مختارنامه» بین غیر ایرانیها نیز طرفداران زیادی دارد. ماجرای دلدادگی زلیخا به یوزارسیف، از عوامل مهم جذابیت این سریال بود. سریال «یوسف پیامبر» به کارگردانی فرج الله سلحشور، نخستین بار، سال ۸۷ روی آنتن شبکه یک رفت. آبان سال گذشته که «یوسف» برای چندمین بار از آی فیلم روی آنتن رفت، در یک نظرسنجی مشخص شد مخاطبان از پخش این سریال نسبت به مجموعههای جدیدی که روی آنتن رفته، رضایت بیشتری دارند.
«زیر تیغ»
ملودرامی ماندگار و تاثیرگذار که با وجود سکانسهای تلخ و دردناک، اما مردم با فضای ملموس ایرانی آن و شخصیتهایش، ارتباط زیادی برقرار کردند. «زیر تیغ» به کارگردانی محمدرضا هنرمند، سال ۸۵ از شبکه یک سیما پخش شد. ۱۴ سال از اولین باری که روی آنتن رفت میگذرد اما هر بار از تلویزیون پخش شده مخاطب داشته است. همین که هنوز هم با سکانسهای معروف این سریال در فضای مجازی شوخی میشود، نشانه ماندگاری این سریال میان مردم است.
«پایتخت»
در طول این ۹ سال که از زمان ساخت سری اول «پایتخت» میگذرد، بازپخش فصلهای مختلف این سریال محبوب هم، حکم آنتن پر کن صدا و سیما را پیدا کرده است. تلویزیون هر زمان که کفگیرش به ته دیگ خورده، تکرار «پایتخت» را روی آنتن فرستاده است. حتی یکی از شبکهها، چند سال پیش در اقدامی بیسابقه، در یک بازه زمانی مشخص(دو ماه و نیم) «پایتخت» را از فصل یک تا پنج، روی آنتن فرستاد. با این حال، «پایتخت» حتی تکرارش هم حکم ناجی را برای تلویزیون دارد.
«پاورچین»
مهران مدیری از سال ۷۲ تا ۸۴ تقریبا هر سال برای تلویزیون مجموعه طنز ساخته است. تلویزیون تا قبل از ساخت سریال «پاورچین»، بیشتر روی بازپخش «ساعت خوش» و «ببخشید شما» تاکید داشت اما بعد از اینکه «پاورچین» در سالهای ۸۱ و ۸۲ روی آنتن رفت، زمانیکه هنوز آی فیلم راه اندازی نشده بود، یکی از باکسهای مخصوص سالیانه شبکه پنج، به بازپخش چند باره «پاورچین» در طول روز اختصاص داشت. مدیری چند وقت پیش در «دورهمی» گفت: «بارها از مسئولان تلویزیون خواهش کردم اینقدر سریالهای من را پخش نکنید، نامه نوشتم، حضوری گفتم، اما هیچ کس گوش نمیدهد!»
«خانه به دوش»، «متهم گریخت»، ترش و شیرین» و «بزنگاه»
یکی از ویژگیهای مهم در ماندگاری سریالهای رضا عطاران، جنس متفاوت شوخیهایش است که همیشه برای مخاطب تازگی دارند. حتی ده سال بعد از پخش هم، تقریبا به همان میزان برای مخاطب جذاب هستند. عطاران دهه هشتاد درصدر مناسبتی سازهای تلویزیون قرار داشت. تلویزیون در ایام ماه رمضان، بدون سریالهای عطاران رنگ و بویی نداشت. عطاران اما پس از «بزنگاه» و سانسورهای بیش از اندازه این سریال، برای همیشه از تلویزیون خداحافظی کرد. جالب اینجاست در طول این سالها، هربار که یکی از کارهایش بازپخش شده، از سریالهای جدید تلویزیون هم بیشتر مخاطب داشته است.
«سه در چهار»
یک سریال به ظاهر ساده طنز درباره طبقه پایین جامعه، که خلق موقعیتها و کاراکترهای بامزه و حضور رضا عطاران به عنوان مشاور، تاثیر زیادی در موفقیت این مجموعه داشت. «سه در چهار» دومین تجربه سریالسازی مجید صالحی بود که لحن و فضای ساده و صمیمی آن، ارتباط بیشتر مخاطب را با این سریال فراهم کرد. این سریال بهار ۸۷ از شبکه یک سیما پخش شد و از پرطرفدارترین مجموعههای طنز تلویزیونی است که علاوه بر آی فیلم، بارها شبکه یک خودش آن را بازپخش کرده است.
«روزگار جوانی»
یکی از سریالهای موفق و به یادماندنی دهه هفتاد که در آن به دغدغهها و مشکلات نسل جوان اهمیت زیادی داده شده بود. «روزگار جوانی» به کارگردانی شاپور قریب و اصغر توسلی در دو فصل ساخته شد و فیلمنامه نویس فصل اول آن اصغر فرهادی بود. «روزگار جوانی» نسبت به سریالهای دیگر این لیست قدیمیتر است و تعداد بازپخشهای این سریال از شبکه پنج و آی فیلم، بیشتر از بقیه شبکهها بوده است.
.