برخلاف تلویزیون که امسال در مقایسه با چند سال اخیر، در زمینه تولید و پخش سریال، ضعیفترین عملکرد را داشت، شبکه نمایش خانگی در سال 1401، چند گامی رو به جلو برداشت. بخش مهمی از سریالهایی که در پلتفرمهای مختلف منتشر شدند آثار موفقی بودند و شاید فقط بتوان نام یکیدو کمدی را در فهرست آثار به نسبت ضعیف این شبکه قرار داد «یاغی» و «پوست شیر» به عنوان دو پدیده مهم، بسیار مورد توجه قرار گرفتند و «روزی روزگاری مریخ»، «سرگیجه»، «آکتور»، «بیگناه» و «سقوط» هم توانستند جایگاه مهمی نزد مخاطبان به دست بیاورند. در این گزارش مروری داریم بر مهمترینهای شبکه نمایش خانگی در سالی که گذشت.
به گزارش فیلمنیوز، از میان سریالهای شبکه نمایش خانگی در سال 1401، «شبکه مخفی زنان» در نیمه راه متوقف شد و دو سریال «آکتور» و «مترجم» هم به تازگی وارد میدان شدهاند. به همین جهت در این پرونده فقط روی «آکتور» دست گذاشتهایم و اظهارنظر درباره دو اثر دیگر را به آینده موکول میکنیم.
آکتور| نیما جاویدی | نماوا و فیلیمو
نیما جاویدی بعد از تجربه کارگردانی دو فیلم سینمایی «ملبورن» و «سرخپوست»، اواخر زمستان اولین سریالش را با نام «آکتور» روانه پلتفرمهای فیلیمو و نماوا کرد. سریال شروع خوبی داشت و زوج نوید محمدزاده و احمد مهرانفر به عنوان دو بازیگر آسوپاس و بیپول عشق تئاتر توانستند با ماجراهای شیرینشان توجهها را جلب کنند؛ دو بازیگر تئاتر که از حرفهشان به شکلی متفاوت برای کسب درآمد استفاده میکنند. آنها حاضرند هرکاری کنند تا سالن نمایشی که برای خودشان آماده کردهاند از دستشان نرود. با ورود هستی مهدوی به این هسته مرکزی و شروع ماجراهای اصلی، سریال وارد حیطه جذابتری شده و حالا هم که به وضعیت و موقعیت جذابتری رسیده است. استفاده مناسب از فضای تئاتر و گریمهای جذاب و موقعیتهای بامزه، از جمله نکات مثبت این سریال است.
بیگناه| مهران احمدی | فیلیمو
مصطفی کیایی بعد از موفقیت «همگناه» تصمیم به ساخت اثری در حالوهوای آن سریال گرفت اما گارگردانی آن را به مهران احمدی سپرد و خودش در جایگاه تهیهکننده ایستاد. «بیگناه» با همان الگوی «همگناه» استارت خورد اما میزان استقبال از «بیگناه» هیچگاه به اندازه «همگناه» نشد. مواردی مثل رو بودن دست کارگردان برای مخاطب و نبود تناسب میان سن برخی بازیگران و … باعث شد سریال با انتقادهایی روبهرو شود اما با این حال «بیگناه» موفق شد مخاطبان زیادی را با خودش همراه کند که بخش مهمی از این مسئله به جذابیت برخی خردهروایتها و بازی قابل قبول بازیگران سریال برمیگشت. در هر صورت میتوان گفت که «بیگناه» با حضور بازیگران قابل قبول در شرایطی که تعداد سریالهای شبکه خانگی بسیار پایین بود توانست مورد توجه خیلیها قرار بگیرد.
پوست شیر| جمشید محمودی | فیلمنت
«پوست شیر» از همان نقطه شروع به خاطر سوژهی ملتهب، بازی درخشان هادی حجازیفر، صحنههای احساسی عاطفی پدر و دختر در کنار هم و شوکی ناگهانی که یکمرتبه مثل پتکی توی سرها فرود میآمد، توجهها را جلب کرد و میلها را به دنبال کردن آن بالا برد. جمشید محمودی یک داستان عاطفی را در فضایی ملتهب روایت کرد و همین التهاب و نگرانی مدام و معمایی که در ذهنها ایجاد کرد، با عث شد «پوست شیر» به یک اثر پر هیجان و جذاب بدل شود. بازی جذاب بازیگران، فیلمنامه حسابشده و مبتنی بر روابط دقیق علیومعلولی به همراه شخصیتپردازی موفق از پوست شیر اثری کمنقص ساخت و نهایتا آن را به عنوان مهمترین سریال شبکه خانگی مطرح کرد.
جیران | حسن فتحی | فیلیمو
سریال «جیران» با وجود حواشی مختلفی که از سر گذراند، جزو آثار قابلقبول شبکه نمایش خانگی در سالی که گذشت بود. این سریال بیش از یک سال به طول انجامید و کاملا مشخص بود حسن فتحی زمان زیادی را صرف تولید آن کرده است. بازی مریلا زارعی، پریناز ایزدیار و رویا تیموریان جزو نکات مهم سریال بود و فتحی در طراحی صحنه و لباس و خلق موقعیتهای احساسی هم موفق عمل کرد. گرچه «جیران» به نسبت سایر آثار تاریخی فتحی بخصوص شهرزاد که در شبکه نمایش خانگی ساخته شد، نتوانسته است جایگاه مهمی در میان مخاطبان به دست بیاورد و نقدهای فراوانی به بخشهای مختلفی از آن وارد است، اما در مقایسه با سایر آثار تاریخی اخیر امتیاز بالایی دارد.
خونسرد | امیرحسین ترابی | فیلمنت
«خونسرد» یکی از متفاوتترین سریالهای جنایی بود. روی الگوی اصلی «دکستر» آمریکایی پیش میرفت اما با این حال به لحاظ محتوایی مستقل عمل میکرد. سریال با داستان دو شخصیت محوری به نام کسرا و امیرعلی پیش میرفت. یک قاتل زنجیرهای و یک بازپرس آگاهی که از قضا دوستان دوران کودکی هم بودند. محور اصلی سریال یک متخصص پزشکی قانونی به نام کسرا بود که رابطه نزدیکی با پلیس داشت. او به خاطر کودکی پرکابوسش، تصمیم گرفته بود نقش مصلح اجتماعی را ایفا کند و مجرمانی که به صورت قانونی مجازات نمیشوند را به سزای اعمالشان برساند. سریال روی سوژههایی جذاب و قابلتامل بنا شده بود و یکی از دلایل موفقیت آن هم به بازی درخشان امیر آقایی برمیگشت.
روزی روزگار مریخ | پیمان قاسمخانی و محسن چگینی | نماوا و فیلیمو
پیمان قاسمخانی بعد از ساخت سهگانه «خوب، بد، جلف»، «روزی روزگاری مریخ» را در فضایی فانتزی و با شخصیتهایی خیالی پیش برد. داستان در مریخ چهارصد سال آینده روایت میشد؛ زمانی که زندگی در زمین به بدترین شکل خود رسیده بود و آنهایی که ثروتی جمع کرده بودند به مریخ سفر میکردند. در جامعه خیالی که قاسمخانی تعریف کرده بود، همهچیز معنایی وارونه داشت. قدرت زنان به رسمیت شناخته میشد، افراد کوتاهقد جذاب به نظر میرسیدند و سفیدپوستها شهروند در درجه دو به حساب میآمدند. «روزی روزگاری مریخ» بسیاری از مسائل مبتلابه جامعه را به صورت نمادین مورد نقد قرار دارد و با پدیدههایی مثل آقازادگی، وعدههای دروغین انتخاباتی، نادیده گرفته شدن حقوق زنان و … با طعنه و کنایه روبهرو شد.
سرگیجه| بهرنگ توفیقی | نماوا
بهرنگ توفیقی بعد از تجربه ساخت چند سریال برای تلویزیون، دو سال پیش سریال «آقازاده» را با همکاری حامد عنقا برای شبکه نمایش خانگی ساخت؛ سریالی که با وجود نظرات مختلفی که دربارهاش وجود داشت، پرمخاطب شد و مورد توجه قرار گرفت. توفیقی اینبار حامد بهداد را به عنوان بازیگر نقش اصلی انتخاب کرده. شخصیتی که به خاطر یک تصادف به بیماری روانی دچار شده و حالا اتفاقهایی در زندگیاش رخ میدهد که این بیماری را تشدید میکند. حامد بهداد، هادی حجازیفر و رعنا آزادیور جزو برگ برندههای سریال هستند و البته غیر از ترکیب بازیگران، معمای جذابی که از همان قسمت ابتدایی رقم خورده باعث شده مخاطبان زیادی با آن همراه شوند. توفیقی از آن جهت که تمرکزش روی سریالسازی است و فرمولهای جلب توجه مخاطبان را خوب میشناسد اینبار هم موفق ظاهر شده است.
سقوط| سجاد پهلوانزاده | فیلیمو
یکی از پرحاشیهترین سریال شبکه نمایش خانگی، در سالی که گذشت، «سقوط» بود؛ سریالی که نامش همزمان با حواشی حمید فرخنژاد سر زبانها افتاد و فیلیمو بلافاصله آن را منتشر کرد. علیرغم مخالفتهای ساترا پخش سریال ادامه پیدا کرد و با استقبال زیادی روبهرو شد. برخی معتقد بودند سریال روی الگوی «شبی که ماه کامل شد» پیش رفته و برخی دیگر آن را اثری الگوبرداری شده از روی سریال «خلافت» معرفی میکردند. ماجرا درباره دختری بود که برای سفری تفریحی با همسرش به استانبول میرفت و سر از مقر داعش در میآورد. پس از مرگ همسرش مجبور میشد آنجا بماند و به قوانین وحشتناک آنها تن دهد تا اینکه با یک مامور امنیتی تماس میگرفت و نهایتا پس از کشوقوس بسیار توسط او نجات پیدا میکرد.
یاغی| محمد کارت | فیلیمو
محمد کارت بعد از موفقیت اولین فیلمش «شنای پروانه»، براساس رمان «سالتو» نوشته مهدی افروزمنش سریال «یاغی» را کارگردانی کرد. «یاغی» هم مثل «شنای پروانه» در حومه شهر روایت میشد؛ محلهای به نام لیان شامپو که اهالیاش اکثرا لات و معتاد و ارازلواوباش بودند. از دل این محله روی شخصیت پسر شانزده-هفده سالهای به نام جاوید دست گذاشت که برای رسیدن به معشوق حاضر بود دست به هر کاری بزند. علی شادمان در نقش جاوید کشتیگیر به عنوان محور اصلی سریال، پرقدرت ظاهر شد و از طرف دیگر پارسا پیروزفر در نقش بهمن نقش بسیار مهمی در پیشبرد اتفاقهای سریال داشت. «یاغی» سوژه ملتهبی داشت و در هر قسمت شوکی برجا میگذاشت. این سریال در زمان پخش توانست ذهن مخاطبان را بسیار درگیر خودش کند.